Nutritie sanatoasa pentru zile delicate

Sindromul premenstrual se manifesta, cel putin, ciudat la unele dintre noi: pe langa starea fizica si psihica de disconfort, resimtim si o acuta pofta de dulciuri. Specialistii spun ca poftele alimentare sunt obisnuite in zilele delicate, dar asta nu inseamna ca trebuie sa mancam tot ce poftim!

Intre sindromul premenstrual si pofta de dulciuri, cercetatorii au stabilit urmatoarea relatie: nivelul crescut de estrogen din perioada menstruatiei determina o scadere a zaharului din sange, ceea ce, la unele femei, se manifesta prin aparitia poftei de dulce.

Sindromul premenstrual inseamna un nivel scazut de serotonina. Nu e de mirare ca apare pofta de dulce

Pofta de dulce mai este pusa si pe seama nivelului de serotonina din sange, care, de regula, este mai scazut pe parcursul sindromului premenstrual. Stiti ca serotonina este un hormon al fericirii si in momentul in care se afla la un nivel scazut, avem nevoie de zahar; asta pentru ca organismul foloseste carbohidratii pentru a produce serotonina!

Oricat de mare ar fi insa pofta de dulce, specialistii ne avertizeaza sa nu cadem in capcana de a manca alimente bogate in carbohidrati simpli (ciocolata, inghetata, produse de patiserie, bomboane), pentru ca ne putem inrautati si mai mult starea psihica. Chiar daca pe moment ne vom simti mai bine, in scurt timp, glicemia va scadea din nou, si iata-ne intr-un roller coaster al iritabilitatii si anxietatii, care ne va duce, inevitabil, spre alte pofte.

Mese mici si dese… cheia marilor succese!

Cand sindromul premenstrual ne amplifica pofta de dulce, cei mai indicati carbohidrati pe care ar trebui sa-i avem aproape, sunt cei complecsi. Fructele, vegetalele, cerealele cu bob intreg, painea integrala si chiar legumele bogate in amidon sunt preferate carbohidratilor simpli.  Explicatia este ca organismului ii ia mai mult sa descompuna carbohidratii complecsi si sa-i asimileze, iar pofta de dulciuri va intarzia sa apara.

De asemenea, este important sa mananci mese mici si dese pe parcursul zilei. Te va ajuta sa-ti reglezi zaharul din sange pe parcursul zilei si va tine si pofta de dulciuri la distanta. Incearca sa mananci patru-cinci mese mici pe zi in loc de trei mese mari. Fa o pauza de trei ore intre ele ca sa ii dai corpului “combustibil” constant. Fiecare masa ar trebui sa contina proteine, pentru a echilibra nivelul glucozei din sange, dar si pentru a te mentine satula. Alege proteine ca ouale, puiul, curcanul, pestele, iar daca esti vegetariana, orienteaza-te catre proteine vegetale: untul de alune, nuci si seminte, tofu sau lapte de soia.