Cum identifici problema si care sunt solutiile

Intre deprinderile de alimentatie nesanatoasa se numara mancatul pe fond nervos. Cand suntem triste, stresate sau chiar plictisite, ne refugiem adesea in mancare si incercam sa alungam starile proaste cu dulciurile preferate sau cu fast food. Pentru ca tactica functioneaza, riscam sa ne formam un obicei prost: mancatul pe fond emotional.

Pentru multe persoane, mancatul este o activitate placuta care le poate aduce un anumit confort in perioadele dificile pe care le trec: despartiri, esecuri profesionale, stres ridicat la locul de munca, probleme de sanatate, depresie si anxietate etc. Cu siguranta si tie ti s-a intamplat macar o data sa vrei sa uiti de o zi stresanta la birou, recompensandu-te cu ceva “interzis” la cina: o portie mare de cartofi prajiti, un preparat mai putin sanatos, un desert cu multe calorii, un suc acidulat.

Mancatul pe fond emotional nu numai ca nu rezolva problemele emotionale, dar poate crea si unele noi

Desi pe moment ajuta, din pacate insa, mancatul nu rezolva problemele emotionale. Dimpotriva, poate creea altele noi. Sa mananci cand nu iti este foame pentru a alina o stare mentala proasta se poate transforma intr-un obicei. Si atunci vorbim de mancatul pe fond emotional. Mancatul pe fond emotional poate atrage dupa sine cresterea in greutate, care duce la o stare de vinovatie si amplifica stresul deja existent.

Cresterea in greutate te poate determina sa mananci si mai mult pe fond emotional si, uite asa, te poti trezi prinsa intr-un cerc vicios, din care cu greu poti scapa. Vestile proaste nu se opresc aici, din pacate. Mancatul pe fond emotional are riscuri si asupra starii de sanatate; cele mai grave boli care pot decurge din acest obicei prost sunt problemele de inima si diabetul.

Cum identifici problemele de alimentatie nesanatoasa pe fond emotional?

Mancatul pe fond emotional, un semn clar de alimentatie nesanatoasa, apare cand simti, dintr-o data, o pofta coplesitoare de a manca ceva (foamea fizica, pe de alta parte, apare in mod gradual), si nu orice, ci mancare nesanatoasa: dulciuri, alimente grase si procesate, fast-food. Cand mananci pe fond emotional, ai tendinta de a manca “inconstient”, adica nu esti ghidata de sentimentul de foame, ci mananci fara sa-ti dai seama si fara sa te bucuri. O alta caracteristica a mancatului pe fond emotional este ca senzatia de foame este localizata la nivel psihic si nu in stomac. De fapt, nu iti este foame, ci doar resimti o pofta urgenta de a manca ceva, idee care te urmareste pana o duci la indeplinire.

Daca te confrunti cu mancatul pe fond nervos, vestea buna este ca poti renunta la acest obicei periculos, odata ce il constientizezi. Iata ce poti face.

1. Identifica factorii care declanseaza acest tip de alimentatie nesanatoasa

Ca sa poti depasi aceasta problema cu succes, este important sa-ti dai seama care sunt factorii care o declanseaza (stres, singuratate, tristete, plictiseala etc). Pentru a-i identifica, fa-ti un jurnal in care sa notezi momentele in care ai simtit nevoia urgenta sa mananci ceva anume, ce ai mancat, ce te-a suparat de ai apelat la mancare, cum te simteai inainte sa mananci, dar si dupa etc. In timp, se va crea un patern, si iti vei da seama care este cauza mancatului pe fond emotional.

2. Gaseste alte cai prin care sa-ti “hranesti” sentimentele

Cand nu te simti bine, incearca pe cat posibil sa te refugiezi in alte lucruri decat in mancare. Daca te simti singura, suna-ti cea mai buna prietena si invit-o in oras, daca esti stresata si anxioasa, fa o plimbare in parc ca sa-ti limpezesti mintea, daca te simti obosita, rasfata-te cu un ceai aromat sau cu o baie fierbinte, iar daca esti plictisita, pune-ti un film, sau mergi la cumparaturi! Este important sa gasesti acel lucru placut care te poate distrage de la mancatul pe fond emotional.

3. Cand pofta de ceva te loveste…pacaleste-o

Daca ti se face pofta de ceva cu mult zahar, nu ceda tentatiei imediat, ci invata sa o pacalesti, facand niste alegeri mai sanatoase. Poti manca unul sau doua fructe (para, mar, strugure, piersici) sau o portie de legume crude: morcovi, rosii cherry, castraveti etc. O astfel de gustare s-ar putea sa-ti mai potoleasca pofta irezistibila de dulce! Este important sa ai insa intotdeauna la indemana fructe si legume proaspete, ca sa apelezi la ele cand apar poftele!

4. Creeaza-ti obiceiuri de viata sanatoase

Cand esti relaxata, odihnita si te alimentezi corect, poti face mult mai usor fata poftelor, iar mancatul pe fond emotional este mai putin riscant. De aceea, este important sa: faci exercitii zilnic, sa dormi cele opt ore pe noapte (cand nu dormi suficient, corpul “cere” dulciuri pentru a primi energia de care are nevoie), fa-ti timp pentru relaxare (cel putin 30 de minute pe zi de relaxare sunt obligatorii) si socializeaza cu oamenii din jurul tau (timpul petrecut cu oameni pozitivi alunga stresul!).

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver