Dieta, sport si... un patrtel de ciocolata neagra pe zi

Un stil de viata sanatos este cheia din spatele longevitatii multor popoare. Sa-i luam drept exemplu pe norocosii locuitori ai arhipelagului japonez Okinawa, care au cea mai mare speranta de viata din lume, de 81 de ani, comparativ cu media mondiala de 67 de ani.

Studiile au demonstrat ca oamenii care traiesc in Okinawa sunt foarte sanatosi, nu au probleme cu greutatea pe masura ce inainteaza in varsta si sunt mai feriti de boli: incidenta afectiunilor de inima si a cazurilor de cancer este cu 80%, respectiv 50% mai mica decat in cazul americanilor.

Cheia longevitatii japonezilor este un stil de viata sanatos, cu alimente variate

Secretul lor este alimentatia, alcatuita din grupe de alimente variate si consumate in functie de aportul nutritional: citrice, spanac, sparanghel, ceai verde, peste, orez brun, paste, sushi, legume, carne rosie usoara, humus, cereale, ulei, nuci etc. Si ei nu sunt singurii: locuitorii arhipelagului San Blas de pe coasta statului Panama sunt renumiti pentu sanatatea lor de fier; sufera foarte rar de tensiune arteriala ridicata si de boli de inima. Studiile arata ca rata aparitiei bolilor de inima este de 9 la 100.000 de oameni, comparativ cu 83 la 100.000 cat se inregistreaza printre locuitorii din statul Panama.

Desi nu putem sa ne mutam peste mari si tari, si nici sa facem un schimb de roluri ca sa traim mai mult, putem totusi sa adoptam un stil de viata sanatos. Norocul este ca putem sa o facem si cu alimente pe care le avem la indemana, nu trebuie neaparat sa depindem de o dieta indepartata. Iti prezentam cateva obiceiuri zilnice sanatoase, care te pot ajuta sa-ti cresti sansele de a trai mai mult si mai frumos.

Un stil de viata sanatos inseamna si adoptarea catorva obiceiuri zilnice care pot sa creasca longevitatea

Bea apa in loc de sucuri fara zahar (diet soda). Studiile recente arata ca sucul fara zahar poate fi la fel de periculos ca si cel care contine zahar si consumul abuziv poate duce la boli de inima si chiar infarct. Ideal este sa renunti la orice fel de sucuri din comert, acidulate, cu fructe, si sa le inlocuiesti cu apa sau cu sucuri facute in casa.

Fa sport! Mersul la sala nu este benefic doar pentru ca te ajuta sa arzi grasimile mai repede si sa slabesti, ci si pentru ca este o modalitate eficienta de a preveni bolile de inima, cancerul, diabetul sau artrita. Studiile arata ca doar 15 minute de exercitii zilnice te pot ajuta sa traiesti cu cativa ani in plus.

Mananca un patratel de ciocolata neagra zilnic; este un obicei sanatos, care pe langa faptul ca elimina stresul, te ajuta sa-ti mentii si inima sanatoasa. Ciocolata neagra (cea cu peste 70% cacao) contine antioxidanti si flavonoizi puternici care reduc tensiunea arteriala, cresc colesterolul bun si limiteaza riscul aparitiei bolilor de inima.

Bea ceai verde pentru ca este un puternic antioxidant, fiind bogat in vitaminele C, E, fluorina si saruri minerale, care lupta cu radicalii liberi ce sunt vazuti ca fiind cauza multor boli. Ceaiul verde este aliatul unei inimi sanatoase, iar studiile arata ca japonezii care consuma ceai verde in cantitati semnificative au un risc mai scazute de a se imbolnavi si de a muri de boli de inima.

Mananca mai multe legume si vegetale. Acesta este secretul longevitatii japonezilor, pe care il demonstreaza si studiile: popoarele care au o dieta alcatuita din plante si proteine usoare traiesc mai mult. Incearca sa limitezi consumul de carne rosie saptamanal si sa mananci mai multe legume si vegetale.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver