Uleiul de peste contine Omega-3, grasimi polinesaturate pentru creier. Chiar daca studiile nu sunt relevante in acest sens, este indicat sa consumi in mod constant acizi grasi benefici.

Unul dintre elementele care deosebeste omul de alte primate este nivelul mare de acizi grasi Omega-3 din creier. Aceste grasimi polinesaturate au un rol important in formarea si mentinerea membranelor neuronilor si ale altor celule din organism. Deficitul de Omega-3 este corelat cu boli psihice si chiar cu riscul de suicid, asa ca cercetatorii au incercat sa afle daca suplimentele alimentare ar putea ajuta in unele boli, ca depresia, autismul si dementa. Unele studii au aratat ca Omega-3 nu este recomandat in aceste cazuri, pe cand alte studii ar aratat ca “are beneficii asupra depresiei”. Asadar, care este adevarul?

Ce inseamna Omega-3

Suplimentele cu Omega-3 se gasesc in trei variante majore: acid alfa-linolenic (ALA), acidul eicosapentaenoic (EPA) si acidul docosahexaenoic (DHA). ALA este cel care modifica EPA si DHA in organism, astfel incat sa fie de folos pentru creier. ALA se gaseste in semintele de chia, dar nu este suficient pentru organism! Daca vei consuma prea mult, o sa ai un exces de Omega-3 care nu va fi folositor pentru creier. In schimb, EPA si DHA, acizi grasi care se gasesc in uleiul de peste, sunt benefici pentru creier. DHA se gaseste in cea mai mare cantitate in creier.

Exista insa o alga care contine in cantitate mare DHA. Iar pestii au EPA si DHA din ceea ce mananca in ocean. De aceea, se crede ca pestele salbatic ar avea mai mult Omega-3 decat pestele de crescatorie. Studii recente au aratat insa ca nu e o diferenta mare intre cele doua tipuri de peste in ceea ce priveste cantitatea de Omega-3, pentru ca alimentatia din crescatoriile de peste se bazeaza pe aceasta substanta, scrie Psychologytoday.com.

Uleiul de peste, bun pentru psihic

Ce e ciudat insa in ceea ce priveste Omega-3 si consumul de ulei de peste este faptul ca, desi DHA este acidul gras esential cel mai raspandit in creier, el singur nu ajuta prea mult. E nevoie ca EPA sa fie cel putin in cantitate dubla decat DHA in orice supliment alimentar pentru a avea efecte pozitive asupra depresiei. Pentru ca EPA conduce DHA la creier!

Desi exista suplimente care contin numai DHA, ele nu sunt suficiente! De aceea, uleiul de peste este mult mai util. Si, de fapt, consumul de peste este si el foarte sanatos!

Ok, deci avem nevoie de EPA si DHA. Dar suplimentele cu ulei de peste chiar sunt de folos? Studiile au rezultate variate, dar concluzia generala este ca un nivel mai mare de EPA in organism face bine in cazuri de depresie.

Mai bine previi decat sa tratezi

Unul dintre studii a scos in evidenta informatii interesante. Mai multi adolescenti si adulti tineri au luat, vreme de 12 saptamani, suplimente de Omega-3 de 1.2 grame, insemnand 700 miligrame de EPA si 480 miligrame de DHA. Un alt grup a luat placebo. Cei supusi testului prezentau un risc genetic ridicat de boli psihice, cum ar fi schizofrenie sau tulburare bipolara. Dupa sapte ani, 10% dintre cei care luasera Omega-3 dezvoltasera o astfel de boala. Din celalalt grup, cu placebo, 40% se imbolnavisera. Din pacate, testul a fost facut pe un numar mic de persoane, 81, asa ca nu este relevant din punct de vedere statistic. Dar, daca riscul este atat de mare, e de preferat ca uleiul de peste si suplimentele cu Omega-3 sa fie administrate in adolescenta.

Acum ca stii ca e bine sa consumi acizi grasi esentiali, afla si Ce alte surse de Omega-3 in afara de peste mai poti gasi.

FOTO: Guliver

Daca ti-a placut acest articol, da like pe pagina noastra de Facebook si vei afla si mai multe informatii interesante!