stresul oxidativ

Stresul oxidativ este mentionat mereu in materialele stiintifice si cele despre nutritie, insa nu se stiu prea multe despre el. Conform ultimelor studii, stresul oxidativ este una dintre cauzele cancerului. Asa ca a-l intelege si a-l preveni este o strategie obligatorie!

Stresul nu este o intamplare, nu este ceva ce “li se intampla doar altora, niciodata mie”, stresul este cel care ne influenteaza viata tuturor. Se manifesta diferit de la persoana la persoana, a fost clasificat in multimple stadii de evolutie si impune remedii individualizate. Dar – pentru a putea scapa de el – e esential sa intelegem cum functioneaza!

Ce este stresul oxidativ ?

Procesul de oxidare incepe cand corpul nostru metabolizeaza oxigenul din atmosfera, pentru a produce energie. Acest proces produce si radicali liberi care interactioneaza cu moleculele din celule. Rezultatul este unul distructiv, atat in mitocondrie, cat si in gene, in ADN.

Radicalilii liberi sunt normali si necesari intrun anumit grad. Desi ei sunt responsabili pentru stresul oxidativ, tot ei stimuleaza si efectul de regenerare si reparare. Insa, atunci cand procesul de productie al radicalilor liberi il copleseste pe acela de reparare, intervine o problema. O problema pe care oamenii de stiinta o numesc cauza tacuta a cancerelor: stresul oxidativ.

Oxidarea se intampla in anumite circumstante:

  • Cand celulele noastre folosesc glucoza pentru a produce energie
  • Cand sistemul imunitar lupta cu infectii bacteriene, creand inflamatii
  • Cand corpul nostru detoxifiaza poluantii, pesticidele si fumul de tigara

De fapt, exista numeroase procese in corpul nostru care pot declansa in orice moment stresul oxidativ . Stresul oxidativ creste cand suntem stresati fizic sau emotional. Si, pe masura ce avem suficienti anti-oxidanti, se pastreaza un echilibru. Astfel, se previne efectul distrugator.

Insa, cand radicalii liberi castiga teren in fata antioxidantilor apare stresul oxidativ , care distruge celulele si proteinele din AND-ul nostru.

Cum stii daca suferi de stres oxidativ?

Exista cateva simptome la care trebuie sa fii atenta:

  1. Oboseala
  2. Pierderea memoriei/momente de debusolare
  3. Dureri musculare si articulare
  4. Riduri si par alb
  5. Pierderea vederii
  6. Dureri de cap si sensibilitate la zgomote
  7. Susceptibilitate la infectii

Stresul oxidativ este asociat si cu afectiuni precum: sindromul de oboseala cronica, fibromialgie, diabet, Alzheimer, anxietate, insomnie, cancer. Insa, exista modalitati prin care poti reduce stresul oxidativ: in primul rand, evita expunerea la oxidare si creste aportul de anti-oxidanti.

Incearca pe cat posibil sa consumi alimente organice si sa eviti toxinele in mediul in care traiesti. De asemenea, este esential sa reduci si stresul de zi cu zi.

Urmeaza acesti 4 pasi pentru a reduce stresul oxidativ in corpul tau:

  • Evita consumul de zahar si mancare procesata intrucat atunci cand corpul primeste zahar, creeaza oxidare in plus. Mancarea procesata si chimicalele duc la oxidare. Ajuta si un program de mese la intervale scurte, cu cantitati mici de hrana.
  • Trebuie sa previi infectiile intrucat, daca sistemul imunitar lupta cu alti agenti patogeni, oxidarea este sporita. De aceea, cand esti bolnava, te simti secatuita de energie.
  • Da-ti timp de relaxare si de calmare, ia pauze in care sa te reincarci, sa te vindeci. Fa exercitii de respiratie, iesi in aer liber. Fa sport, mediteaza, intalneste-te cu prietenii, bucura-te de natura, plimba-te, uita-te la un film sau serial care iti face placere
  • Evita toxinele consumand alimente organice si evitand fumul de tigara, plasticul, saloanele de manichiura, lumanarile, fumul de esapament. Curata dulapul din baie de tot ce inseamna produse de ingrijire sau de curatenie toxice.

Stopeaza stresul oxidativ, crescand productia de anti-oxidanti

Unul dintre cei mai puternici anti-oxidanti este glutathion-ul, produs de organism. El contime trei amino-acizi: glicina, glutamatul si cisteina. El contine si sulf. Asa ca, alege alimente ce combat stresul oxidativ :

  • Sparanghel
  • Piersici
  • Nuci
  • Spanac
  • Rosii

Poti alege si alimente bogate in sulf, acestea ajutand la productia de glutathion:

  • Usturoi
  • Ceapa
  • Legume crucifere precum broccoli, kale, varza
  • Avocado

Poti combate stresul oxidativ si cu suplimente ce contin:

  • N-acetyl-cisteina
  • Glicina
  • Glutamina
  • Metilfolat
  • B12
  • Seleniu
  • SAMe
  • Acid lipoic Alpha

Productia si pastrarea nivelurilor optime de glutathion sunt ajutate si de:

  • Vitamina C si E, ce impiedica oxidarea
  • Zinc
  • Magneziu
  • Vitamina D

Consuma alimente ce contin multi anti-oxidanti!

Ajuta-ti corpul sa lupte cu stresul oxidativ , alegand alimente cu aport mare de anti-oxidanti:

  • Sfecla rosie
  • Kale
  • Fructe de padure
  • Rosii
  • Nuci si seminte
  • Ceai verde si ceai negru
  • Scortisoara, ghimbir, curcuma sau turmeric

Afla tot ce trebuie sa stii despre antioxidanti!

Foto: Guliver