De ce nu iti place sa auzi feedback-ul negativ si cum ii poti face fata

1
De Mia Nicolescu
29 aug. 2022

Solicitat sau nesolicitat, livrat cu intentie sau la intamplare, feedback-ul negativ este o experienta inevitabila. Cu toate acestea, modul in care alegem sa vedem si sa procesam feedback-ul negativ este linia de delimitare intre obtinerea unor beneficii din acesta si nereusita in a folosi informatiile valoroase.

Este evident ca celor mai multi oameni nu le place sa primeasca (prea multe) feedback-uri negative. A avea slabiciunile subliniate de altcineva nu este tocmai o experienta placuta. Cu toate acestea, daca se ofera feedback negativ pentru a ne consolida deficitele si a ne imbunatati, atunci de ce este inca greu de auzit?

Cercetatorii merg pe premisa ca feedback-ul negativ este legat de sentimentul de epuizare emotionala si de amenintarea de identitate cauzata de rusine. Creierul nostru poate vedea feedback-ul negativ ca pe o amenintare care trebuie contracarata.

Studiile arata ca aceasta rusine apare atunci cand actiunile cuiva se abat de la standardele cu care se asociaza identitatea de sine si cand cineva atribuie aceste abateri propriilor defecte inerente percepute (Daniels & Robinson, 2019; Xing, Sun si Jepsen, 2021). Acest lucru poate ameninta stima de sine si credinta in propriile capacitati (Audia & Locke, 2003).

De ce evitam feedback-ul negativ

In timp ce factorii interni, cum ar fi gandirea distorsionata si tendintele de a incadra feedback-ul negativ in jurul atributelor personale, mai degraba decat comportamentale sau de performanta, pot face dificil de digerat, alti factori externi pot amplica dificultatea de a primi feedback negativ. Iata care sunt acesti factori:

Furnizorul de feedback si mediul: atunci cand feedback-ul negativ este furnizat de cineva pe care il consideram nedemn de incredere sau necalificat, il vom respinge din start. Putem considera pe cineva ca fiind incompetent sau imoral, ceea ce ne poate afecta receptia si deschiderea catre a auzi ceea ce are de spus despre performanta noastra. In plus, daca feedback-ul negativ este furnizat intr-o maniera publica sau injositoare, mecanismele noastre de rusine se vor activa, provocand agresiune si retragere.

Cum sa ai mai multa incredere in tine in orice situatie

Cantitatea de feedback: atunci cand feedback-ul negativ depaseste feedback-ul pozitiv, avem tendinta de a-l respinge sau de a simti un sentiment de deznadejde atunci cand vine vorba de a crea schimbari pozitive. Cand vine vorba de feedback, avem nevoie de echilibru.

Specificul feedback-ului: Feedback-ul general sau ambiguu tinde sa fie mai rau decat util, deoarece poate duce la interpretare gresita, confuzie sau frustrare. Daca nu primim feedback negativ specific, nu stim ce sa facem cu el sau cum sa avansam productiv. In plus, este posibil sa interiorizam feedback-ul generalizat ca un esec personal.

Nejustificarea feedback-ului: daca percepem feedback-ul negativ ca fiind nejustificat, rusinea poate face ca apararea ego-ului nostru sa se activeze, determinandu-ne sa dam vina pe altii, decat sa privim in interior. Potrivit cercetatorilor, feedback-ul si nedreptatea apar atunci cand rusinea creata de feedback-ul negativ depaseste actiunile care au condus la acesta si feedback-ul negativ este furnizat intr-o maniera care este umilitoare sau rusinoasa.

Acceptarea feedback-ului negativ

In functie de modul in care este furnizat si/sau de modul in care il privim, feedback-ul negativ poate fi constructiv si benefic. Sfaturile pentru a culege beneficiile feedback-ului negativ includ urmatoarele:

Efectul Tinkerbell: cum te ajuta sa manifesti si sa obtii ceea ce iti doresti

Incadrarea feedback-ului negativ intr-un mod care sa ne avantajeze: daca in prezent iti este teama de ideea de a primi feedback negativ, reformularea gandurilor despre ce inseamna feedback-ul negativ si cum iti serveste acesta ar fi un bun punct de plecare.

Indiferent de modul in care este furnizat (oferirea de feedback negativ nu este ceva in care suntem instruiti in mod obisnuit si, prin urmare, actul de a face acest lucru poate fi inconfortabil, emotional si incomod pentru majoritatea), feedback-ul negativ este de obicei menit sa ajute persoana care il primeste.

Feedback-ul negativ, mai important decat feedback-ul pozitiv

Aminteste-ti ca feedback-ul negativ este la fel de important, daca nu chiar mai important, decat feedback-ul pozitiv. Iti ofera (a) mici pietre pretioase de adevar pe care apoi le poti folosi pentru a te imbunatati pe tine si/sau performanta ta, (b) un punct de plecare pentru conversatii informative si reflexive cu receptorul si (c) o intelegere mai clara a asteptarilor.

Prin urmare, ar trebui sa privesti feedback-ul negativ ca pe un pas catre o imbunatatire. Poti folosi informatiile adunate din acest feedback pentru a crea planuri de actiune personalizate, in acelasi timp, respingand sau angajand conversatii respectuoase cu destinatarul despre orice informatii pe care le consideri inexacte sau neclare.

Sa ne asiguram ca primim feedback negativ intr-o maniera care se potriveste nevoilor noastre: asa cum am spus mai devreme, furnizarea de feedback negativ poate fi incomoda si emotionala. Cei mai multi dintre noi nu sunt „instruiti” in a oferi in mod eficient feedback negativ

Cum faci fata feedback-ului negativ

In consecinta, depinde de noi sa recunoastem cand modul in care este furnizat feedback-ul negativ este un declansator pentru noi. Sa stabilim exact care componente ale abordarii furnizorului de feedback ne afecteaza negativ si fie sa identificam daca acesti factori declansatori sunt atribuiti unor ganduri, mentalitati distorsionate sau altor factori interni, fie sa lucram cu furnizorul de feedback pentru a ne asigura ca viitoarele comunicari de feedback sunt benefice si pozitive pentru toti:

Cele mai importante 5 sfaturi financiare de la Allyson Byrd, milionara pe cont propriu

Furnizarea de ganduri clare, specifice si precise despre comportamente (nu atribute personale) pe care furnizorul le considera ca ar putea fi utile.

Oferind indrumari concrete cu privire la modul de consolidare a nevoii percepute sau a zonei care necesita imbunatatiri.

Primirea unui feedback care este semnificativ pentru tine si iti extinde cunostintele actuale.

Exprimarea optimismului si convingerea ca poti si vei face pasi pentru a evolua.

Feedback-ul negativ poate fi incomod uneori. Cu toate acestea, cu mentalitatea si abordarea potrivite din partea furnizorului de feedback, putem vedea acest feedback ca pozitiv si il putem folosi pentru a creste.

Foto: depositphotos.com