Cele mai intalnite 7 greseli cand vrei sa slabesti

1
De Gavrila Alina
21 iun. 2021

Pentru cei mai multi dintre noi, procesul de slabire este unul cu multe piedici si destul de greu. Internetul abunda de informatii, diete si sfaturi care iti promit pierderea unui numar mare de kilograme, intr-un timp foarte scurt. Desi ai impresia ca faci totul ca la carte, kilogramele nu dispar, intervine frustrarea si intrebarea care ramane una singura: „De ce nu reusesc sa slabesc?”.

Daca ti-ai pus aceasta intrebare s-ar putea sa te confrunti cu una sau mai multe dintre situatiile de mai jos, care iti saboteaza drumul spre silueta dorita. Dr. Serban Damian, specialist in nutritie sportiva, fondator al Centrului Superfit, ne explica unde gresesc cei mai multi dintre noi si care sunt cele mai frecvente greseli pe care le facem atunci cand vrem sa slabim.

1.     Ai asteptari nerealiste

Indiferent de numarul de kilograme pe care vrem sa il pierdem, un lucru este cert, vrem ca ele sa dispara de pe o zi pe alta si uitam ca slabirea nu este un parcurs liniar, constant. Procesul de slabire presupune si perioade de stagnare sau poate recastigarea catorva dintre kilogramele slabite. Nu trebuie sa te descurajezi, face parte din proces. „Nu-ti propune sa scapi in 2 zile de greutatea acumulata in 20 de ani. Chiar daca de-abia astepti sa te bucuri de noua ta forma fizica, doar rabdarea te va ajuta sa faci schimbari rezistente in timp. Daca iti stabilesti obiective realiste, de exemplu sa slabesti 3-4 kg pe luna sau sa reduci 500 kcal din consumul zilnic, iti va fi mai usor sa le duci la bun sfarsit. Nu te gandi la dieta ca la o perioada de restrictii extreme, dupa care nu te va mai interesa nimic, ci ca un proces de invatare si deprindere de obiceiuri bune.”, ne sfatuieste medicul nutritionist Serban Damian.

2.     Te concentrezi doar pe numarul de kilograme

In mod normal cel mai bun prieten in procesul de slabire este cantarul. Insa cei mai multi dintre noi fac o reala obsesie pentru acesta si ajung sa se cantareasca zilnic. Este adevarat ca cel mai simplu mod sa evaluezi cat ai slabit este sa te cantaresti, dar baza doar pe acesta.

Poate ai scazut in centimetri la talie, coapse sau brate, iar hainele iti vin mai bine ori poate ai crescut in masa musculara si ti s-a redus cantitatea de tesut adipos. Pentru a descoperi cum s-a schimbat in timp compozitia ta corporala, adica raportul grasime vs. muschi, poti face cateva investigatii disponibile si la Centrul Superfit: adipometria cu ultrasunete, analiza impedantei bioelectrice, analiza corporala 3D. Rezultatele lor iti vor indica mai clar transformarile prin care trece corpul tau in urma slabitului.”, recomanda specialistul.

Citeste in acest articol cand si cum sa te cantaresti ca sa te asiguri ca rezultatele au o acuratete cat mai mare.

 

3.     Faci miscare, dar pierzi din vedere alimentatia

Asa cum este normal sportul si dieta merg mana in mana. Cu totii stim cat de important este sa avem un stil de viata activ nu doar pentru slabit, ci si pentru starea ta generala de sanatate, dar in procesul de slabire, lucurile stau usor diferit. „Daca vrei sa elimini mai multe kilograme, acorda atentie si meniului tau, pe langa orelor de fitness, alergare sau inot. Adesea, oamenii supraestimeaza numarul caloriilor arse in timpul efortului fizic si au senzatia ca pot manca mult mai mult. Desi fac sport, ei cresc si cantitatea de alimente consumata, astfel ca nu reusesc sa slabeasca. Alimentele nutritive, satioase, combinate cu activitatea fizica facuta constant, te vor ajuta sa pierzi in greutate in mod sanatos si sa fii in forma.”, explica dr Serban Damian.

4.     Reduci prea mult cantitatea de calorii consumate

Cand incep un proces de slabire, cei mai multi dintre noi,  fie isi numara caloriile consumate, fie nu mananca suficient. Pe scurt se infometeaza. Evident ca daca vrem sa slabim trebuie sa fim in deficit caloric. Daca insa se exagereaza, s-ar putea sa ai parte succes pe termen lung. „Intr-adevar, la inceput vei slabi mai mult, dar foarte probabil nu iti vei putea mentine dieta restrictiva si vei reveni la vechile obiceiuri, ceea ce se poate traduce chiar in kilograme in plus. Schimbarile la nivelul metabolismuluicauzate de restrictia calorica excesiva iti pot sabota pe viitor capacitatea de a atinge si a mentine greutatea dorita. Asadar, pastreaza o abordare moderata cand reduci din calorii si asigura-te ca nu faci foamea.”, ne sfatuieste medicul nutritionist Serban Damian.

5.     Consumi multe alimente etichetate ca sanatoase”, dar calorice

Rafturile magazinelor abuna de produse „sanatoase”, iar tentatia de a le consuma fara masura este una extrem de mare. „Biscuitii fara gluten, nucile si semintele, uleiul de masline, branzeturile si cremele vegane sunt prezentate ca fiind sanatoase, insa asta nu inseamna ca le poti consuma in cantitati exagerate. O punguta de nuci si fructe uscate de 100g, care se mananca foarte usor, poate ajunge pana la 500-600 kcal. Acelasi lucru este valabil si pentru biscuitii din faina integrala, de exemplu, care chiar daca au mai multe fibre decat unii din faina alba nu inseamna ca au automat si mai putine calorii. Un aliment poate fi nutritiv, bogat in vitamine si minerale, dar si caloric. Atentie, deci, la produsele cu multe calorii, indiferent de cat de naturale sunt ingredientele lor.”, sustine doctorul nutritionist.

6.     Urmezi diete extreme si excluzi anumite alimente sau categorii de alimente

La o simpla cautare pe internet, gasim zeci de dieta, multe dintre ele care arata cu degetul carbohidratii sau grasimile, propunand reducerea lor pe motiv ca ingrasa. „Niciun aliment nu ingrasa si nici nu slabeste in sine, conteaza alimentatia per ansamblu si consumul caloric. Exista un raport optim zilnic de macronutrienti de care corpul are nevoie pentru a functiona optim. In general, pentru un adult, acesta este de 50% carbohidrati, 20% proteine, 30% grasimi din necesarul caloric zilnic, insa procentele variaza in functie de sex, varsta, etapa din viata, obiective si nivel de activitate fizica.

Limitarea excesiva a carbohidratilor aduce dupa sine vine stari de oboseala si apatie, in timp ce lipsa grasimilor bune poate contribui la aparitia dezechilibrelor hormonale si deficiente de absorbtie a unor vitamine. Asadar, poti consuma orice fel de aliment, inclusiv dulciuri; doar micsoreaza portia sau serveste-l mai rar decat inainte. Pune accentul pe mancarurile hranitoare si satioase.”, ne sfatuieste specialistul in nutritie.

7.     Apelezi la ceaiuri de slabit, pastile sau alte „produse-minune”

Toti cei care vor sa slabeasca isi doresc sa existe o pilula magica si kilogramele sa dispara ca printr-o minune si daca se poate pentru totdeauna. „Oare daca aceste ceaiuri „detox” si prafuri ar fi eficiente, chiar ar mai exista atatea persoane care se chinuie sa slabeasca? Tot ce fac aceste produse este sa-ti “slabeasca” portofelul sau cardul, nu si kilogramele tale in plus.”, concluzioneaza Dr. Serban Damian.

Indiferent de situatia in care te regasesti, primul si cel mai important pas este sa apelezi la un nutritionist bun pentru a primi un plan personalizat de slabire, adaptat nevoilor tale calorice si care sa nu-ti afecteze sanatatea. Dr. Serban Damian te asteapta la Centrul Superfit sa inveti sa faci alegeri alimentare mai bune si sa ajungi la silueta dorita!

Afla din acest video care sunt cele mai frecvente greseli in procesul de slabire, explicate pe larg de Dr. Serban Damian.