HAINELE SUSTENABILE – VIITORUL MODEI

Avatar1
De Gavrila Alina
9 apr. 2020

In ultimii ani, unul dintre subiectele principale de ingrijorare pentru oamenii de stiinta l-au constituit schimbarile climatice. Poluarea, exploatarea excesiva a resurselor, defrisarile unor zone extinse de vegetatie au condus la efecte negative asupra climei ce se resimt pe intregul glob in conditiile meteo de multe ori extreme si neobisnuite pentru perioada anului si zona in care au loc. Un rol important in toate acestea il joaca diversele industrii, inclusiv cea a modei.

La nivel global, cererea pentru articole vestimentare s-a aflat intr-o continua crestere, in special in ultimii zece ani, cand productia acestora a cunoscut o crestere semnificativa. Unul dintre efectele pozitive notabile este crearea unor noi locuri de munca, in anul 2014 numarul celor care lucrau in industria modei fiind estimat intre 60 si 75 de milioane de persoane, mult peste cele 20 de milioane, cat erau raportate in anul 2000. Cu toate acestea, productia tot mai mare de haine, rezultat al cererii crescute de pe piata si al unor modificari aparute in comportamentul consumatorilor (acestia alegand sa isi schimbe garderoba mult mai des decat in deceniile anterioare, indiferent de multe ori de starea articolelor vestimentare detinute), a dus la crearea unei presiuni tot mai mari asupra mediului.

Astazi, brandurile si designerii de moda care aleg sa ia masuri in acest sens sunt cei care, prin responsabilitate, duc moda mai departe, catre un viitor cu un nivel scazut de poluare si resurse reciclate, astfel incat mediul sa fie cat mai putin afectat. Tommy Hilfiger, binecunoscutul designer american, a fost unul dintre primii actori de pe scena modei care a inteles importanta grijii fata de mediu si a ales sa ia decizii importante in acest sens. Acesta se afla intr-o misiune de a crea o moda care sa nu iroseasca nimic si sa intampine toate alternativele. In cadrul acestui demers, compania sa si-a stabilit tinte ambitioase si si-a unit fortele cu partenerii din industrie pentru a progresa. In august 2019, Tommy Hilfiger a semnat The Fashion Pact, alaturandu-se cu mandrie unui grup de colaboratori cu idei similare pentru a avansa in continuare sustenabilitatea in domeniul modei. In 2019, Tommy Hilfiger a lansat, de asemenea, Jeans Redesign Guidelines cu Ellen MacArthur Foundation pentru a stabili cerinte minime privind durabilitatea articolelor, sanatatea materialelor, reciclabilitatea si trasabilitatea. In acelasi an, Tommy Hilfiger s-a alaturat We Are Still In – the Fashion Industry Charter for Climate Action – si RE100, angajandu-se sa furnizeze 100% energie electrica regenerabila in toate instalatiile detinute si operate pana in 2030.

De curand, brandul Tommy Hilfiger a prezentat doua modele de incaltaminte pe cat de cool, pe atat de responsabile fata de mediu, proiectate folosind fibra din coaja de mar reciclata – o alternativa bio pentru piele, derivata din deseurile industriei agricole. Aceasta este rezistenta si groasa, cu un impact asupra mediului mai mic decat alte alternative de piele vegana, care contin de obicei cantitati mari de materiale pe baza de fosile.

De asemenea, colectia Tommy Jeans Primavara 2020 propune stiluri din denim 100% reciclat, ce prezinta printre altele fire de coasere realizate din sticle PET reciclate. Nici principalele colectii Tommy Hilfigerpentru femei, barbati si copii din acest sezon nu au fost uitate, materialele textile reciclate si bumbacul organic fiind prezente in proportii impresionante, din grija fata de mediu si fata de consumatori.

Astfel, pe langa tehnologia cojii de mere recent folosita, eforturile de circularitate ale lui Tommy Hilfiger includ oferirea de articole de imbracaminte cu denim 100% reciclat, pene Re: Down® reciclate, 100% lana reciclata, 100% bumbac reciclat si multe altele. Misiunea lui Tommy Hilfiger se bazeaza pe strategia PVH Fashion Forward, un set de 15 prioritati menite sa reduca impacturile negative la zero, sa creasca impactul pozitiv si sa afecteze pozitiv un milion de vieti.

 Moda este si va ramane o preocupare majora a omului modern, insa onorarea unei cereri tot mai mari pe piata nu trebuie sa duca la uitarea unei responsabilitati la fel de mari ca cea fata de consumator: aceea fata de mediul care ne inconjoara si ne sustine zi de zi. Viitorul modei va fi unul sustenabil, in care materialele reciclate vor juca un rol principal.