Vitaminele si rolul lor in organism. Surse de vitamine la care nu te-ai fi gandit

1
De Gavrila Alina
19 ian. 2022

Cu totii stim probabil ca citricele sunt o foarte buna sursa de vitamina C si ca pentru un aport optim de vitamina D trebuie sa ne expunem la soare, insa exista si numeroase alte surse de vitamine la care nu ne-am fi gandit; spre exemplu, dintr-un manunchi de broccoli ne putem lua doza zilnica necesara de vitamina C.

Cu toate acestea, sursele de vitamine ale unui adult nu se rezuma doar la alimentatie. La aceasta se pot adauga suplimentele alimentare administrate la nevoie, cum este cazul vitaminei D in sezonul rece, cand expunerea la soare este limitata. Dar se pot adauga si unele surse de care nu suntem neaparat constienti. Spre exemplu, stiati ca bauturile energizante, pe langa cofeina, contin si mai multe tipuri de vitamina B?

Complexul de vitamine B in bauturile energizante

Bauturile energizante actioneaza ca un stimulator al sistemul nervos central si al andurantei fizice nu doar datorita continutului de cofeina, ci si pentru ca sunt imbogatite, de obicei, cu diferite tipuri de vitamina B, in cantitati variabile. Multe dintre vitaminele B participa procesul de producere a energiei, desi ele insele nu sunt metabolizate, neavand valoare energetica. Totusi, deoarece sunt componente critice pentru producerea energiei, ele sunt adesea incluse in bauturile energizante.

“Vitaminele din complexul B contribuie la reducerea starilor de oboseala si extenuare, avand rol de reglare a functiilor organismului supus activitatilor fizice si psihice solicitante. Putini dintre noi stiu care este aportul zilnic optim pentru fiecare tip de vitamina din complexul B pentru buna functionare a organismului, dar si ca exista efecte secundare asociate atat cu deficitul, cat si cu excesul acestora” potrivit lui Serban Damian, doctor specializat in nutritie sportiva.

Iata care sunt principalele tipuri de vitamina B care se regasesc in compozitia bauturilor energizante si care este rolul acestor vitamine in organism1.

Vitamina B2 (riboflavina)

Rolul riboflavinei in organism este de catalizator pentru transferul chimic de electroni, functionand ca antioxidant si adjuvant in procesele de descompunere a alimentelor si de absorbtie a nutrientilor, precum si in mentinerea sanatatii tesuturilor.

Riboflavina este distribuita pe scara larga in toate celulele vegetale si animale, dar exista foarte putine surse de alimentatie bogate in aceasta vitamina. Absorbtia riboflavinei este limitata, chiar si atunci cand este administrata in doze mari.

Vitamina B3 (niacina)

Vitamina B3 mai este cunoscuta sub denumirea de niacina sau de acid nicotinic, fiind esentiala pentru sanatatea pielii, parului, ochilor, precum si in sustinerea sistemului nervos si a functiilor multor enzime. Aportul constant de vitamina B3 este esential, deoarece aceasta nu poate fi stocata in organism pentru a fi utilizata la nevoie. Doza zilnica de vitamina B3 recomandata pentru adulti este de 14-16 mg / zi si doar cand a fost utilizata in doze extrem de mari a fost asociata ocazional cu anomalii ale functiei hepatice sau chiar cu rezistenta la insulina.

Vitamina B5 (acid pantotenic)

Acidul pantotenic este singurul care se regaseste in forma naturala in alimente, fiind inclus in lista de substante care pot fi utilizate in productia de alimente pentru anumite nevoi nutritionale, dar si in suplimentele alimentare, deoarece contribuie la metabolizarea acizilor grasi si a carbohidratilor.

In randul adultilor, aportul mediu adecvat de acid pantotenic variaza intre 3 si 12 mg/zi.

Vitamina B6 (piridoxina)

Piridoxina joaca un rol esential in metabolismul multor aminoacizi, iar deficienta acesteia poate genera intarzierea cresterii, acrodinie, alopecie, modificari ale scheletului, anemie, dar si modificari ale neurotransmitatorilor (cum ar fi dopamina, serotonina, noradrenalina, triptamina, tiramina, histamina, GABA si taurina), afectand functiile creierului.

Vitamina B12 (cobalamina)

Vitamina B12 sprijina functionarea celulelor nervoase, ajuta la formarea de globule rosii si este esentiala in sinteza ADN-ului.

Pentru adulti, un aport zilnic optim de cobalamina este de 2,4 µg, insa studiile arata ca nici supradozajul care depaseste 1-5 mg de vitamina B12 nu prezinta toxicitate sau alte efecte adverse. Deficitul de vitamina B12, insa, a fost asociat cu tulburari autoimune, anomalii hematologice, complicatii neurologice (parestezie, pierderi de memorie etc).

O bautura energizanta de calitate contine aproape 90% apa, restul reprezentand zahar granulat, cofeina, si complexul de vitamine B, la care se adauga uneori aminoacizi esentiali pentru mentinerea tonusului, acid citric, aroma si regulator de aciditate, fara adaos de conservanti.

Cu toate ca un adult sanatos poate consuma in siguranta echivalentul a cinci bauturi energizante la 250 ml2, unii producatori de bauturi energizante cred cu tarie ca moderatia si echilibrul sunt esentiale pentru pastrarea starii de bine si recomanda consumul a nu mai mult de o bautura energizanta pe zi.

1 Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara / European Food Safety Authority, Orientarile Comitetului Stiintific privindaportul superior tolerabil de vitamine si minerale, Octombrie2000 (https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/efsa_rep/blobserver_assets/ndatolerableuil.pdf)

2 Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara / European Food Safety Authority, Scientific Opinion on the safety of caffeine, 2015(https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/consultation/150115.pdf)