Wellbeing sau cum sa fii bine personal, profesional si interpersonal

1
De Gavrila Alina
17 dec. 2021

Well-being este un concept de care auzim tot mai des in ultimul timp, tot mai multi oameni fiind preocupati de atingerea unei stari de bine”, fie ca ne referim la viata profesionala sau la cea personala.

Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) defineste sanatatea ca fiind starea de bine din punct de vedere fizic, psihic si social. Well-being inseamna mai mult decat a fi sanatos- inseamna a fi bine, si la munca, si acasa. Inseamna a functiona bine, a avea relatii de calitate, a fi productiv si eficient, a fi fericit si multumit. Starea de bine este legata, asadar, de succesul pe plan profesional, personal si interpersonal.

Chiar daca in ultimul timp, si mai accentuat in ultimii doi ani, dat fiind contextul pandemic, auzim tot mai des de ”well-being”, pentru multi dintre noi inca ramane un concept destul de greu de definit si masurat. Si cred ca e firesc sa fie asa, ca pana la urma, fericirea, multumirea si starea de bine tin de dorintele, trairile, bucuriile si felul de a fi a fiecaruia dintre noi. Dar, chiar daca acest concept implica o doza de subiectivism, putem, totusi, cadea de acord ca well-being inseamna atingerea unei stari de echilibru. O viata echilibrata, fara excese, traita cu sens, si in acord cu valorile proprii.

In mai putin de 2 ani, viata ne-a fost data peste cap, ne-am trezit, dintr-o data, aruncati intr-un ocean de panica, incertitudine, volatilitate si ambiguitate. Pandemia ne-a fortat sa ne redefinim prioritatile, iar de la o viata agitata, activa social, oboseala excesiva, stres si program incarcat, acum cel mai mare pret il punem pe liniste, sanatate, familie si ”well-being” in general.

Un studiu recent publicat in luna iulie a acestui an, elaborat de ”Atlassian si PwC Australia”  pe un esantion de 2400 angajati, de toate varstele, si din toate domeniile, din SUA, evidentiaza exact aceasta tendinta. Pentru angajati a devenit prioritar un mediu de lucru in care sa se simta apreciati si fericiti. A trai o stare de well-being detroneaza dorinta de a urca pe scara ierarhica.

Aceeasi tendinta si schimbare a paradigmei se observa si in mediu de lucru autohton. Mirela Tanase, senior partner la Exploratist, agentie de HR, specializata in proiecte integrate de employee experience, confirma ca pandemia a schimbat asteptarile angajatilor romani si, in consecinta, a influentat alegerea beneficiilor oferite de companii.

Cand vorbim de mediul organizational, well-beingul a pornit din zona de compensatii si beneficii, si a ajuns la zile suplimentare de concediu, la ateliere pentru angajati pe teme ca echilibrul emotional, relationare, well-being financiar, sens in profesie si in viata.  Mai mult decat atat, la cerera companiilor din portofoliu, Exploratist a extins aceste programe si catre copii, care, in timp ce parintii lucrau in sistem work from home, dupa scoala, aveau ocazia de a participa la ateliere distractive online, construite specific pe nevoile lor si facilitate de traineri profesionisti.

Organizatiile au inteles ca oamenii pot fi productivi si dedicati rolului lor daca au o stare de echilibru intre viata profesionala si cea personala. Prin programele de well-being, angajatorii isi exprima intr-un mod autentic grija pentru calitatea vietii oamenilor din echipe. Investitiile de acest tip din devin diferentiatori importanti ca brand de angajator, pentru ca includerea in pachetul de beneficii a acestor elemente de well-being, aflate in tendinte, este o abordare avangardista a strategiei de HR. De la inceputul pandemiei, Exploratist a pastrat permanent contactul cu clientii, care au cautat solutii acestor nevoi nou aparute.  Pilonii pe care este construita strategia de well-being a Exploratist sunt: wellbeing ocupational, fizic, intelectual, emotional si financiar– Mirela Tanase, senior partner Exploratist.

Motivatia, increderea si starea de bine au nevoie de inspiratie. Programele de well-being fac business-urile sustenabile.

Dar ce inseamna wellbeing pentru angajati?

Simplu, wellbeing inseamna cand angajatul se simte bine din toate punctele de vedere: personal, profesional si interpersonal. Daca in trecut, wellbeing la locul de munca era vazut din doua mari perspective- sanatate si siguranta personalului, in prezent vorbim de programe de well-being care inseamna mai mult decat sanatatea fizica si psihica a persoanelor din companie.

De exemplu, pentru o companie lider in industria de telecomunicatii din Romania, Exploratist a dezvoltat un program de well-being financiar creativ, sub forma unui sitcom TV difuzat online, care a abordat provocarile financiare din viata de zi cu zi, intr-o maniera umoristica, dar si oferind solutii.  Sitcomul, intitulat „Despre bani si fericire” a fost o productie cinematografica, cu toate ingredientele sale:  scenariu, regizor si actori care si-au interpretat rolul savuros.

Alt program amplu de digital well-being, implementat pentru aceeasi organizatie, a fost intitulat sugestiv „Oameni ca tine”, un program cu o abordare emotionala, bazata pe storytelling, care mizeaza pe faptul ca atunci cand o persoana vede ca altcineva se confrunta cu aceleasi provocari, nu se mai simte singura.  Provocarile devin astfel comune, nu doar la nivel individual sau de organizatie, ci la nivel colectiv.

Membrii echipelor au fost sprijiniti sa faca fata cu brio perioadei de work from home prin instrumente din psihologia & mindsetul pozitiv. S-a axat pe diferite tipuri de continut sustinut de oameni inspirationali, precum regizori, actori, antreprenori sau sportivi.   Cu o durata de cinci luni, programul a avut ca piloni urmatoarele atribute: incredere, fericire, optimism, apartenenta, motivatie, echilibru, autenticitate, valori, grija.  Scopul sau a fost sa dea inapoi oamenilor o parte din lucrurile pierdute in pandemie.  

„Academia de Super Puteri” este un program de well-being si educatie in online, destinat copiilor de toate varstele, care a pornit la drum cu doua obiective majore, respectiv copiii continua activitatile din aria dezvoltarii personale la care inainte participau offline – iar parintii au incredere ca ei petrec un timp de calitate pana la terminarea programului lor. Conceptul imbina un spatiu virtual, dublat de o tehnologie audio-video de incredere, care sa-i captiveze pe micii colegi de birou pret de 45 de minute – animatori costumati si bine antrenati in online, cu experienta in comunicarea cu copiii, pregatiti sa duca energia la cote maxime – si experiente educative si distractive care incurajeaza interactiunea, imbunatatesc creativitatea si alunga timiditatea. Programul cuprinde 20 de workshopuri creative, din care companiile le pot alege combinatia cea mai potrivita nevoilor lor. Plaja lor se intinde de la: ateliere de improvizatie destinate socializarii, miscare si dans, gatit sanatos, fara cutit, aragaz sau cuptor, dar cu mult umor – pana la jocul mintii, sahul, ateliere muzicale sau experimente stiintifice.