4 trucuri care te ajuta sa-ti intaresti plamanii daca respiri greu cu masca

Maria Constantin1
De Maria Constantin
21 mai 2020

Purtarea mastii este incomoda pentru ca afecteaza procesul natural al respiratiei. Specialistii arata cum poti sa-ti imbunatatesti functionarea plamanilor.

Pe langa distantarea sociala, purtarea mastii este o alta masura esentiala care contribuie la reducerea raspandirii COVID-19. Din pacate, masca are un dezavantaj – ingreuneaza respiratia. Unele persoane se tem ca aceasta le poate provoca hipercapnia, afectiune caracterizata prin acumularea excesiva de dioxid de carbon in sange.

Expertii contactati de Mind Body Green arata cum poate sa afecteze masca nivelurile de oxigen si carbon din sange si ofera cateva sfaturi pentru intarirea capacitatii de functionare a plamanilor.

Cum afecteaza masca respiratia?

„Plamanii permit schimbul de oxigen si dioxid de carbon, esential pentru functionarea organismului”, explica medicul Robert Graham.

Intrucat masca acopera nasul si gura, aceasta poate face dificila respiratia, explica, la randul sau, antrenorul de performanta Brian MacKenzie.

Intr-o postare pe Instagram, el a scris ca masca poate impiedica expirarea dioxidului de carbon, acesta fiind periculos pentru persoanele cu intoleranta la CO2. „Intoleranta la CO2 inseamna ca nu ne folosim plamanii la fel de mult si nu folosim oxigenul in mod optim”, a spus MacKenzie pentru Mind Body Green.

Potrivit unui studiu, simptomele de retentie ale CO2 (hipercapnia) pot include bataile rapide ale inimii (tahicardie), scurtarea respiratiei (dispnea), confuzie, dureri de cap si ameteala.

Daca masca nu este fixata strans pe fata si nu este folosita pentru o perioada lunga de timp, exista un risc mic de a deveni hipercapnic. „Pentru cei mai multi oameni, purtarea mastii textile sau a mastilor chirurgicale prezinta un pericol redus de a respira cantitati nocive de dioxid de carbon”, precizeaza Graham.

Asadar, daca ai un simptom dintre cele asociate cu retentia de CO2, Graham sugereaza sa dai masca jos, sa te distantezi social si sa respiri adanc.

Sa inspiri oxigen proaspat este o solutie eficienta in astfel de situatii, dar rezolva problema doar pe termen scurt. „Oxigenul nu poate lucra fara CO2 si cu cat ne controlam mai bine respiratia, in special pe cea nazala, cu atat ne dezvoltam o toleranta mai buna la CO2”, explica MacKenzie.

Expertii citati ofera si cateva trucuri pentru a-ti intari capacitatea plamanilor si a mari toleranta la dioxidul de carbon:

Cum iti intaresti plamanii:
1. Fa miscare

„Miscarea mareste nivelul de dioxid de carbon produs, de aceea respiram mai mult cand facem efort”, explica MacKenzie.

Un studiu a aratat ca este normal sa gafaim in timp ce facem efort, dar miscarea regulata poate mari forta si functia muschilor. „Muschii vor avea nevoie de mai putin oxigen pentru a functiona si vor produce mai putin dioxid de carbon. Acest lucru va reduce repede cantitatea de aer de care ai nevoie pentru a respira cand faci miscare”, au explicat cercetatorii.

Miscarea este importanta pentru ca necesita o activitate metabolica sporita, arata MacKenzie. „Aceasta poate fi optimizata prin efort aerobic in natura, precum alergarea si catararea”, spune el. Poti stimula metabolismul si prin alte tipuri de activitate fizica, precum exercitii de stretching. „Este esential sa faci un efort intens din cand in cand, in diferite forme si variante”, recomanda antrenorul.

2. Fa exercitii de respiratie

Pentru a mari capacitatea muschiului diafragmei, Graham recomanda practicarea respiratiei diafragmatice, a respiratiei abdominale si a celei profunde. „Aceste tehnici te ajuta sa-ti maresti capacitatea plamanilor”, spune el. Iata ce trebuie sa faci:

– numara cate secunde dureaza respiratia si expiratia ta obisnuita.
– adauga, incet, o secunda la fiecare inspiratie si expiratie.
– repeta pana cand poti sa maresti confortabil timpul in care iti umpli si golesti plamanii.

„Sa deprinzi controlul respiratiei sau sa faci cateva exercitii hipoxice iti va mari toleranta la CO2 si iti va creste abilitatea de a respira cu masca”, arata MacKenzie. De asemenea, te ajuta la reducerea nelinistii sau chiar a panicii care se pot declansa cand porti masca.

3. Imbunatateste-ti postura

Anumite pozitii in care stai pot afecta respiratia. Pentru a evita acest lucru, Graham are o metoda: „Stai dreapta, ridica pieptul si partea superioara a trunchiului si respira adanc.” Si mai ales, evita sa stai aplecata.

4. Hidrateaza-te

Sa te hidratezi bine este important din mai multe motive, inclusiv pentru respiratie. Daca bei apa in timpul zilei, iti mentii umed stratul din mucus al plamanilor, ceea ce ii ajuta sa functioneze mai bine, explica Graham.

Ce sa faci daca respiri greu cu masca

In concluzie, specialistii confirma ca este periculos sa respiri excesiv dioxid de carbon, mai ales pentru persoanele cu probleme respiratorii preexistente. Totusi, riscul de a deveni hipercapnic din cauza purtarii mastii de protectie este mic.

Cum trebuie sa porti masca si cum sa o dai jos pentru a evita infectarea cu COVID-19

Daca observi ca ai ameteli, oboseala sau alte simptome ale hipercapniei dupa folosirea indelungata a mastii, da-o jos, stai la aer si respira adanc.

Foto: Unsplash.com