Cand ne gandim la meditatie, automat ne imaginam o persoana care sta in pozitia lotus (turceste), cu ochii inchisi si mainile asezate cu palmele in sus pe genunchi. Dar asta nu inseamna ca nu poti medita si altfel!

Pozitia lotus sau padmasana este una dintre cele mai importante asane (pozitii) din meditatie si yoga. In limba sanscrita “padma” inseamna lotus si “asana” insemna pozitie. Toate personalitatile religioase indiene (Budhha, Shiva, Mahavira) sunt reprezentate stand in aceasta pozitie – in sezut, cu picioarele incrucisate.

Pozitia lotus: ce presupune si ce beneficii are

Padmasana este considerata a fi una dintre cele mai bune posturi pentru meditatie: picioarele sunt bine fixate si stabile, iar spatele si coloana sunt drepte. Postura are extrem de multe beneficii: deschide soldurile, intinde gleznele si genunchii, tine spatele drept, ajuta la o mai buna concentrare, calmeaza mintea si energizeaza corpul. Din pacate, insa, nu toata lumea poate sa stea in pozitia lotus, mai ales, incepatorii. Asta fiindca daca nu ai corpul destul de flexibil, in scurt timp, picioarele amortesc si pot aparea dureri de gat, umeri si spate.

Cand meditezi, e important sa gasesti o postura cu care sa te simti confortabil!

Daca faci mediatatie si nu poti sta prea mult in pozitia lotus, nu te mai chinui! Nu despre asta e meditatia! Nu spunem sa renunti de tot la pozitia lotus, ci doar sa incerci alte posturi pana cand mai capeti experienta.

Daca totusi vrei sa testezi pozitia lotus, poti incerca sa faci niste exercitii de stretching inainte de meditatie – acestea te ajuta sa cresti flexibilitatea corpului. Iata aici cateva exercitii pe care le poti face. Si ca sa nu amortesti, cel mai bine e sa alegi o meditatie scurta atunci cand stai in lotus – de 5-10 minute.

Ce alte pozitii poti alege cand faci meditatie, in afara de pozitia lotus

Stai pe scaun – la aceasta pozitie, e important sa nu te sprijini cu spatele de spatar, ci sa stai dreapta, astfel incat coloana sa nu se incovoieze; pune o perna pe scaun ca sa ai sezutul putin mai ridicat de genunchi; tine-ti mainile relaxate in poala.

Stai intinsa pe spate – aceasta este, poate, cea mai accesibila postura de meditatie fiindca nu-ti solicita spatele. Ca sa o faci corect, e indicat sa stai intinsa pe o suprafata tare, pe care sa pui o salteluta de yoga sau o patura. Lasa mainile sa cada de o parte si de alta a corpului si relaxeaza-te.

In genunchi – daca iti e simplu sa stai cu picioarele sub tine, incearca aceasta pozitie: asaza-te pe genunchi, tine spatele drept si mainile in poala. Daca amortesti, poti folosi un scaunel mic, dreptunchiular, pe care sa stai cu sezutul; picioarele trebuie bagate sub el. Exista scaune speciale de meditatie pe care le poti comanda de pe site-urile specializate.

Incearca pozitia burmeza. Se aseamana cu lotus, dar este mai usoara fiindca in loc sa-ti incrucisezi picioarele, tii picioarele pe podea si pui talpa pe talpa. Desi nu este foarte stabila, este mai simpla decat lotus.

Pune in aplicare si aceste trucuri ca sa-ti faci meditatia mai usoara!

Foto: Guliver