Reguli pentru a imbunatari relatia cu apa

Cel mai evident semn ca deshidratarea s-a inspatalat deja este senzatia de sete. Insa simptomele sunt mult mai multe: ti se usuca gura, te simti usor ametita si molesita, ai palpitatii. Deshidratarea este o problema frecventa vara, insa solutiile ca sa o tii sub control sunt simple si multiple.

Deshidratarea apare in momentul in care pierdem mai multa apa decat bem. Vara (chiar daca e pe sfarsite, tot mai sunt zile caniculare in care ne putem confrunta cu deshidratarea), suntem mai supusi riscului de a ne deshidrata din cauza ca stam mult timp la soare si transpiram. Cand aceste doua conditii sunt corelate cu un consum insuficient de apa, apar si simptomele deshidratarii, pe care ti le-am enumerat mai sus.

Prima regula ca sa previi deshidratarea: Nu astepta sa ti se faca sete! 

Desi in prima instanta deshidratarea provoaca sete si senzatie de gura uscata, cand corpul nu este “alimentat” cu apa, pot surveni si alte simptome mai grave: febra, dificultati de respiratie, dureri in piept, stari de lesin, confuzie. Cu toate ca acestea sunt semnele unei deshidratari severe, mai putin probabil sa survina atat timp cat ne aflam intr-un mediu sigur, trebuie sa fim totusi atenti la ele. Ca sa prevenim deshidratarea, trebuie sa bem tot timpul apa si sa nu asteptam sa ni se faca sete.

Recomandarea specialistilor este de cel putin opt pahare pe zi, insa cantitatea de apa poate sa difere si de la persoana la persoana, in functie de greutate, nivelul zilnic de activitate fizica, stare de sanatate etc. In afara de consumul de apa, ca sa eviti deshidratarea in zilele calduroase, mai poti lua cateva masuri.

Cateva masuri pe care le poti lua ca sa eviti deshidratarea in zilele calduroase de vara pe care le traversam

1. Renunta la bauturile carbogazoase care contin cofeina

Orice bautura care contine cofeina deshidrateaza organismul pentru ca are efect diuretic, ceea ce inseamna ca te face sa urinezi mai des. De asemenea, sucurile carbogazoase mai contin si sodium, care iti provoaca o senzatie de sete. In plus, sucurile carbogazoase nu sunt deloc sanatoase si nu ar trebui consumate in loc de apa. Daca totusi bei un pahar de suc, ar trebui sa consumi in plus un pahar de apa.

2. Atentie la dietele super-proteice

Studiile demonstreaza ca atletii care urmeaza diete bogate in proteine risca sa se confrunte cu deshiratarea. Procesul este urmatorul: cand mananci prea multe proteine, corpul produce mai multa uree (un reziduu) de care trebuie mai apoi sa scape prin urina, ceea ce duce automat si la pierderea de apa. Daca tii o astfel de dieta, este recomandat sa bei intre 8 si 12 pahare de apa pe zi ca sa previi deshidratarea.

3. Mananca fructe si legume bogate in apa

Fructele si legumele proaspete sunt o cale excelenta de a te feri de deshidratare pentru ca sunt bogate in apa. Caisele, afinele, portocalele, ananasul, persicile, pepenele, castravetele, telina, rosiile zucchini toate sunt fructe si legume foarte bogate in apa (intre 70 si 95% din greutatea lor este apa). Cu cat consumi mai multe fructe si legume cu un continut ridicat de apa, cu atat elimini mai rapid toxinele din organism si hidratezi corpul de la interior spre exterior.

4. Daca iti e greu sa bei apa, incearca si alte bauturi hidratante

Apa este cel mai bun hidratant pentru corp, insa daca iti este greu sa o bei pur si simplu, introdu in meniul zilnic si alte bauturi benefice cum ar fi limonada, apa de cocos sau sucurile de fructe si legume naturale. Cea mai interesanta mi se pare apa de cocos, poate ca si este cea mai exotica. Daca n-ai incercat-o pana acum, o poti cumpara de la un magazine bio. Apa de cocos este laudata pentru continutul ei bun de electroliti de potasiu, calciu si magneziu, care ajuta in absorbtia si echilibrul fluidelor interne din organism.

5. Seteaza-ti ceasul ca sa nu uiti sa bei apa

Cand suntem prinsi la birou cu munca, uitam, de multe ori, sa mai bem apa, iar deshidratarea poate aparea. Ca sa te obisnuiesti sa bei apa tot timpul, pune-ti un reminder la telefon din ora in ora si bea cate un pahar de apa cand suna telefonul. Este o metoda ingenioasa care merita incercata!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver

zp8497586rq