Planul unui regim echilibrat

O dieta sanatoasa presupune nu numai atentie sporita la ceea ce mananci, ci si urmarea unor principii elementare care te vor ajuta sa-ti creionezi un stil de viata echilibrat fara sa simti ca te chinui. Respecta-le si regimul tau alimentar se va imbunatati considerabil!

Adeseori, cand vrem sa mancam mai sanatos, eliminam din meniu cele mai “nocive” alimente: carnuri procesate, fainoase, dulciuri, sucuri acidulate si incercam sa mancam legume, fructe, peste si carnuri mai slabe. Cu mici diferente, aceasta este reteta universala pentru o dieta sanatoasa.

O dieta sanatoasa poate fi un esec daca nu iti cunosti slabiciunile alimentare!

Desi poate parea fezabila la inceput, in timp insa, o astfel de dieta isi pierde sansele de reusita. Asta pentru ca, dupa cateva saptamani-luni (depinde de la persoana la persoana), incepem usor-usor sa ravnim la preparatele interzise. Si toti stim ca nu e usor sa mancam sanatos, cand in jurul nostru sunt atat de multe tentatii. De aceea, specialistii in nutritie ne sfatuiesc sa luam dieta ca pe un lucru foarte serios. O dieta sanatoasa ar trebui sa creeze anumite obisnuinte si sa respecte un plan, astfel incat sa aiba o rata mai mare de succes. In concluzie, este important sa fii atenta si la cum mananci, nu numai la ceea ce mananci. Iata liniile directoare pe care trebuie sa le respecti!

5 principii care te vor ajuta sa-ti construiesti o dieta sanatoasa si sa nu te abati de la ea

1. Separa grasimile bune de cele rele. Grasimile au mai multe calorii pe gram chiar si decat carbohidratii sau proteinele, iar daca vrei sa slabesti, fii atenta la consumul acestora. Este important sa stii sa deosebesti grasimile rele de grasimile bune, de care corpul are nevoie. Pe acestea din urma le gasesti in nuci, seminte, avocado, ulei de masline, somon, hering si pastrav. Grasimile bune nu cresc nivelul colesterolului si pot preveni problemele de inima. In schimb, fereste-te de grasimi rele (carnuri de vita uscate, uleiul de cocos, uleiul de palmier) pentru ca nu numai ca te ingrasa, dar sunt si nesantoase.

2. Monitorizeaza-ti portiile de mancare. Desi incerci sa mananci alimente cat mai sanatoase, nu face abuzuri cantitativ! Caloriile se pot aduna foarte repede si vei depasi necesarul zilnic inainte ca ziua sa se fi terminat! Ca sa nu te ingrasi, trebuie sa-ti monitorizezi portiile de mancare. Mananca mai putin decat simti, desi poate nu te-ai saturat in totalitate. Ca sa-ti usurezi acest pas, schimba farfuriile mari din bucatarie cu unele mai mici.

3. Fii atenta la ceea ce bei. Nu numai mancarea ingrasa, ci si alcoolul, deoarece multe bauturi alcoolice sunt bogate in calorii (cocktailurile, berea, vinul). Alcoolul contine nu mai putin de sapte calorii pe gram, astfel: o cutie de bere are intre 135 si 145 de calorii, un pahar de Pina colada, 262 de calorii, iar un shot de vodka, rom sau gin, 97 de calorii. Mai mult decat atat, unii specialisti spun ca alcoolul poate creste si pofta de mancare, deci evita-l pe cat posibil!

4. Mananca mai putina carne. O dieta sanatoasa ar trebui sa fie alcatuita, mai degraba, din cereale cu bob intreg, nuci si seminte, dar si legume si fructe, decat din carne. Cerealele cu bob intreg (ovaz, orez brun, paine integral) furnizeaza necesarul de fibre si inlesnesc digestia, aducandu-ti si un aport de vitamine ce cresc energia si imbunatatesc metabolismul. Nucile si semintele contin nutrienti importanti ca vitamina E, iar legumele (cele boabe, mazare, fasole, soia) sunt si ele bogate in fibrele necesare, proteine si fier.

5. Nu uita sa mananci! Este esential sa-ti alcatuiesti o rutina sanatoasa cand vine vorba despre cele trei mese ale zilei. Micul dejun este important pentru ca te ajuta sa fii energica in prima parte a zilei, iar pranzul iti ofera nutrientii necesari pentru a trece cu bine peste dupa-amiaza. In plus, cu cat vei avea un pranz mai bogat nutritional, cu atat vei manca mai putin seara, ceea ce este foarte indicat. Masa de seara este si ea importanta, insa trebuie sa fie intotdeauna una usoara, ca sa nu se “depuna” pe parcursul somnului.

Regimul alimentar iti poate influenta si fertilitatea, asa ca urmeaza o dieta sanatoasa si bogata in alimente care te pot ajuta sa ramai insarcinata!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver