4 probleme cu care ne confruntam toti in aceasta perioada

Roxana Dobrita1
De Roxana Dobrita
13 mai 2020

Epidemia Covid-19 ne-a afectat pe toti in mod diferit, dar suntem uniti prin faptul ca toti suntem inchisi in casa si facem tot posibilul pentru a respecta distantarea sociala, dar si prin axietatea pe care o avem in ceea ce priveste viitorul.

E clar ca nu mai exista un “normal” la care sa ne intoarcem; traim o restructurare completa a lumii asa cum o stiam.

Iar modul cum am reactionat la aceasta criza mondiala este un alt punct care ne uneste. Toti am trecut – intr-o mica sau mai mare masura – prin urmatoarele patru faze distincte.

Faza 1: Panica

Toti am resimtit-o. Toti ne-am panicat si ne-am umplut camarile si frigiderele si ne-am refacut stocurile de hartie igienica, drojdie si faina. Tuturor ne-a fost si ne este teama pentru cei dragi, care s-ar putea imbolnavi. Toti ne-am uitat la stiri cu teama crescand in noi, intrebandu-ne daca sunt suficiente ventilatoare pentru toata lumea. Toti am avut nopti nedormite, migrene de la prea mult stres, dureri de spate de la birourile pe care le-am incropit asa cum am putut acasa.

Aceasta panica a crescut exponential pentru cei care au mai multe guri de hranit, parinti in varsta, rate la casa, salarii micsorate, business-uri oprite si in prag de colaps si lista poate continua.

Adesea modul cum reactionam in acest stadiu este prin lentila impulsivitatii, manati fiind de dorinta de a supravietui in primul rand. Amplificam scenariile pesimiste pentru ca partea primitiva a creierului nostru – sistemul limbic – preia controlul si nu mai gandim neaparat rational.

Cu atata stres si anxietate in cap si in suflete, primul pas pe care ar trebui sa-l facem pentru a ne elibera de stransoarea cumplita a panicii este sa ne descarcam, sa ne eliberam de toate aceste ganduri toxice. Poti face un exercitiu foarte simplu de journaling in care sa scrii gandurile pe care le ai legat de un anumit subiect sau de mai multe subiecte. Cel mai bine este sa faci acest exercitiu dimineata, caci asa vei reusi sa ai un start extraordinar pentru ziua respectiva.

Faza 2: Procesarea situatiei

Dupa ce primul val de panica a trecut, ce urmeaza de regula este evaluarea competentei si resurselor pe care le avem pentru a restabili un soi de echilibru in noul context. Anxietatea ramane si in acest stadiu, pentru ca primul instinct este sa concluzionam ca nu suntem pregatiti pentru a face fata acestei situatii. Ne simtim dezechilibrati, apasati, coplesiti si ne este greu sa vedem luminita de la capatul tunelului. Nu este greu sa digeram realitatea in care traim si sa gasim solutii la problemele pe care le avem, ne este grem sa ne modificam comportamentul astfel incat sa scapam de stres si de anxietate. Ne este greu sa ne adaptam, iar in multe cazuri izolarea si stresul aduce la suprafata si anxietati si demoni mai vechi, de care credeam ca am scapat.

Exista exercitii de echilibrare pe care le poti face, in asa fel incat sa vezi si partea pozitivia a lucrurilor si situatiilor prin care treci. E un exercitiu foarte simplu si te intrebi la orice situatie nasoala pe care o experimentezi care sunt beneficiile pe care le ai din acea situatie. Daca vei sapa, vei vedea ca intotdeauna exista.

Faza 3: Preluarea controlului

Fara nicio indoiala, aceasta pandemie ne face pe toti sa ne simtim lipsiti de control. Dar intr-o lume in care domneste haosul, tot putem controla modul cum raspundem sau actionam. Chiar daca ceea ce se intampla in exterior este lipsit de coerenta, putem obtine echilibru alegand sa acceptam ceea ce nu putem controla, alegand sa ne uitam la lucrurile frumoase din viata noastra. Meditatia ne ajuta sa facem un pas in spate si sa privim obiectiv realitatea, in vreme ce practica recunostintei ne ajuta sa apreciem ceea ce inca avem.

De altfel, in astfel de momente, cand suntem prea preocupati sa analizam ce nu merge bine in vietile noastre, sa alegem constient sa ne bucuram de ceea ce e frumos si bun ne ajuta sa apreciem fiecare zi, indiferent de cat de gri este. Ideal ar fi ca zilnic sa notezi cel putin trei lucruri pentru care esti recunoscator. Aceste cinci minute zilnice in care nu te deranjeaza nimeni, in care inchizi ochii si multumesti, iti vor schimba complet perspectiva asupra vietii si te vor calma.

Faza 4: Recalibrarea noastra in noul context

Aceste vremuri vor trece. Ne vom intoarce la o normalitate, chiar daca nu stim acum exact cum va arata ea. Putem sa ne complacem in panica, gasindu-ne tot felul de scuze, sau putem decide ce gen de om vrem sa fim cand vom iesi din asta. Pentru a ne regasi stabilitatea, e important sa ne readucem in focus obiectivele. Sa ne reamintim ce vrem de la noi, personal si profesional. Ce vrei sa faci cu timpul tau, cu energia ta, cu banii tai? Unde vrei sa fii la locul de munca, cum vrei sa te dezvolti in continuare, unde vrei sa mergi cu relatiile tale? Traiesti conform valorilor tale si in directia indeplinirii obiectivelor?

Pentru a afla raspunsul la aceste intrebari incepe prin a-ti seta telurile care sunt importante pentru tine. Atunci cand esti perfect constienta  de tot ce trebuie sa faci pentru a ajunge acolo unde iti doresti si faci pasi in directia corecta, vei simti ca ai preluat controlul asupra propriei existente, oricare ar fi contextul in care traim.

Daca vrei sa afli mai multe despre metodele descrise mai sus, te asteptam vineri, 15 mai, la ora 19.00, sa participi la un webinar cu Andreea si Anca Pascu, International Success Life & Performance Coach. Te poti inscrie aici!

Foto: Unsplash.com