3 obiceiuri care contribuie la consumul tau emotional mai mult decat crezi

Maria Dima1
De Maria Dima
3 nov. 2019

De multe ori ne dam seama prea tarziu. Dam vina pe altele, pe mancarea nesanatoasa, pe ritmul infernal al zilelor noastre, pe orele interminabile de sedinte, pe trafic. Ajungem sa fim tot mai ursuzi, lipsiti de motivatie si energie. Ce nu stim este ca modul in care gandim ne afecteaza starea la fel de mult ca dieta.

Daca modul in care gandim ar trage la cantar, am fi mai cu bagare de seama si am lua masuri. Daca gandurile negre s-ar depune pe solduri, nu ne-am lasa pana nu le-am indeparta in mod corespunzator. Dar, pentru ca efectele unui mindset toxic nu sunt vizibile in exterior, am invatat sa le tratam cu lejeritate. Asta, desigur, pana e prea tarziu si pun stapanire pe noi cu totul.

Ritualul tau de wellbeing contribuie si mai mult la senzatia de burnout?

Cele 3 obiceiuri care contribuie la consumul tau emotional

Greutatea emotionala si consumul psihic care merg mana-n mana cu aceste practici iti influenteaza fiecare relatie din viata ta si perpetueaza o senzatie de amorteala a sinelui. Vezi daca si tu esti afectata de ele:

  • Asteptari nerealiste

Cea mai mare frustrare in viata vine din diferenta intre asteptarile tale si realitate. Cu cat e mai mare distanta dintre cele doua lumi, cu atat mai mult suferim cand ne lovim de ea.

Sa nu confudam standardele inalte – pe care e ok sa le ai atat pentru tine, cat si pentru cei din jur – cu asteptarile nerealiste.

Daca vrei sa iei note bune, sa primesti mai multe oferte de job sau sa organizezi cat mai bine un eveniment – astea sunt niste asteptari realiste si e normal sa te straduiesti sa faci o treaba buna. Daca, in schimb, crezi ca doar pentru ca tu faci lucrurile intr-un fel, toata lumea o sa faca exact asa, sau ca cei din jur ghicesc ganduri, o sa aduni foarte multa frustrare.

Nu poti sa controlezi totul si nici nu are sens sa pleci de la premisa asta. Fii mai deschisa la posibilitati nebanuite si ramai flexibila in abordare. Nimeni nu poate sa-ti spuna ce este sau nu un obiectiv realizabil pentru tine, insa niciodata nu ajuta sa te gandesti ca unele lucruri “trebuie sa fie musai intr-un fel”.

4 moduri surprinzatoare in care sa ai grija de mintea, corpul si sufletul tau

  • Comparatii nejustificate

Studiile au demonstrat ca nevoia (aproape obsesiv-compulsiva de cand cu social media) de a ne compara cu altii este strans legata de reducerea increderii in sine si pierderea motivatiei pentru a incerca ceva nou. Pana la urma, totul a fost facut deja, mereu se gaseste o persoana mai atragatoare si mai desteapta ca tine, iar mancarea ta niciodata nu arata ca in pozele altora.

Adevarul este ca daca te compari cu oameni mai buni decat tine te poti simti motivat si inspirat sau, dimpotriva, poti ramane cu ideea ca nu esti suficient de buna sau nu ai realizat mai nimic pana acum.

Vietile altora par mereu mai palpitante, mai frumoase, cu mai multe vacante, cu outfit-uri mai reusite si copii mai disciplinati. Ai zice ca e numai o poza, dar ai tai nu stau locului nici macar pentru atat!

Cand te incearca ganduri ca acestea, concentreaza-te pe realitatea din spate. De obicei, cu cat un profil de social media e mai aproape de perfectiune, cu atat adevarul din spate e mai departe de ea. Pozele sunt editate, zambetele sunt de fatada si decorul minunat ascunde tot felul de probleme. Nu te compara cu ceva ce nu exista in realitate.

  • Aglomerarea voluntara

Americanii ii spun mai simplu – overcommitting – dar noi i-am zis ca ne intindem mai multe decat ne tine plapuma, si ne luam asupra noastra prea multe angajamente care ajung sa ne stoarca de puteri.

Ajungem sa avem palpitatii, anxietate si oboseala care, aproape pe nesimtite, pot deveni o problema cronica.

De ce facem asta? Am fost invatati ca daca suntem ocupati, suntem oameni de succes si e de bine. Daca avem prea mult timp liber, sigur nu suntem atat de importanti sau competenti. N-ar strica sa invatam si noi sa tragem linie si sa spunem mai des nu, mai ales de vreme ce trebuie sa inghesuim cu forta cate o ora pentru sine in agenda noastra deja cocosata de atatea activitati.

5 semne clare ca este timpul sa iti organizezi mai bine viata

Odata ce recunosti practicile de mai sus, o sa-ti fie mai usor sa te decizi daca de data asta faci la fel, sau tragi aer in piept, inchizi ochii, ridici colturile gurii si spui si tu cate un pas, pe ici, pe colo. Te asigur ca lumea o sa mearga in continuare in acelasi ritm si nu pierzi mare lucru, insa castigurile sunt imediat resimtite de psihicul tau.

Foto: Getty Images.