Dependenta de shopping in pandemie este un fenomen des intalnit, spun studiile. Cine e cel mai predispus

1
De Irina Constantin
21 ian. 2022

COVID-19 este un termen care se afla pe buzele tuturor inca din 2020. Totusi, de-abia acum reusim sa ii identificam efectele psihice si cele asupra comportamentului.

Daca, din punct de vedere medical, apar constant informatii si solutii, raspunsurile la intrebarea „cum ne afecteaza pandemia obiceiurile?” sunt destul de putine. Totusi, un studiu recent efectuat in Indonezia pare sa aduca putina claritate.

Se pare ca pandemia ne face, treptat, sa consumam si sa cumparam impulsiv. Facem mai multe comenzi online si simtim nevoia sa acoperim golurile emotionale cu obiecte la moda.

De ce se intampla acest lucru?

Ei, bine, se pare ca trecerea a tot mai multe businessuri in mediul online augmenteaza tendinta noastra de a cumpara tot mai mult si tot mai des. Avem la dispozitie nenumarate magazine online. Tot ce iti doresti este doar la un click distanta!

In plus, reducerile celor care doresc sa incurajeze comenzile intr-o perioada dificila pentru afaceri incurajeaza acest comportament si mai mult. Nu in ultimul rand, de vina sunt si plictiseala, alaturi de lipsa distractiei in absenta contextelor sociale.

Cum sa-ti transformi viata in 2022: 10 obiceiuri usor de implementat

Cine este cel mai predispus la aceste efecte?

Consumatorii tineri, fara obiceiuri de economisire

Cele mai predispuse persoane sunt cele tinere, pe care pandemia le-a separat de cercurile de prieteni si pe care le-a facut sa isi piarda rutinele care implicau multe petreceri si iesiri in grup. Astfel, aceste persoane vor incerca sa suplineasca distractia si starea de bine cu obiecte de care doar cred ca au nevoie. Un telefon nou, cea mai hot pereche de sneakersi, o lotiune minune. In orice caz, ceva despre care trendurile spun ca este „must have”.

Aceste obiceiuri sunt strans legate si de faptul ca aceasta categorie de consumatori tineri nu este caracterizata nici de obiceiuri de economisire. Majoritatea tinerilor nu strang sume lunare si prefera sa aplice strategia carpe diem – cheltuiesc acum tot ce au, caci doar astfel considera ca se pot bucura de viata.

Cei care sufera de anxietate, depresie sau FOMO

Cum ne afecteaza pandemia obiceiurile? Ei, bine, aceia dintre noi care sufera de anxietate sau FOMO (frica de a pierde momente sau lucruri importante) pot fi determinati sa cumpere mai mult si mai des. Astfel, se asigura ca nu rateaza nimic, fie ca e vorba despre trenduri, obiecte la moda, reduceri sau oferte speciale.

De asemenea, si persoanele care sufera de depresie sezoniera sau generala sunt predispuse sa acopere golurile si nevoile emotionale cu cumparaturi impulsive. De obicei, este vorba despre mancare sau haine si accesorii. Sunt lucruri care aduc fericire de moment, care se estompeaza rapid si augmenteaza sentimentele negative ulterior. Este un cerc vicios periculos.

Cum poti evita tendinta de a cumpara impulsiv?

Daca te regasesti in categoriile de mai sus, probabil ca te intrebi cum poti face astfel incat sa eviti cheltuielile excesive si impulsive. Incepe prin a-ti oferi un termen de cel putin 3 zile inainte sa faci o achizitie.

Daca, dupa acest timp, esti inca tentata sa comanzi acelasi lucru online, intreaba-te daca este vorba despre o nevoie reala sau despre un capriciu inutil. Ia decizia in functie de ce iti spune ratiunea. Apoi, chiar daca te poti rasfata din cand in cand, ai grija sa nu faci mai mult de doua-trei exceptii pe luna. Echilibrul este cheia!

Foto: depositphotos.com