Intr-o lume in care copiii cresc inconjurati de presiune, competitie si relatii dezechilibrate, scoala devine adesea un teren de lupta emotionala. Bullyingul nu mai este un incident izolat, ci un fenomen extins, cu efecte serioase asupra starii de bine a copiilor.
Puterea literaturii europene in prevenirea bullyingului
In acest context, Editura Didactica Publishing House a lansat un proiect inedit: „Puterea literaturii europene in prevenirea bullyingului”, cofinantat de Uniunea Europeana prin programul Europa Creativa.

Proiectul reuneste 23 de titluri din literatura europeana contemporana pentru copii, fiecare cu tematici care invita la empatie, cooperare, acceptare si curaj. Obiectivul este unul clar: cartile devin instrumente reale de prevenire a bullyingului. Sprijinind astfel profesorii si parintii in construirea unor comunitati de invatare mai sanatoase emotional.
Conferinta „Copilarie fara bullying”
Organizata recent la Bucuresti, conferinta a fost prilejul perfect pentru a lansa oficial aceste resurse si pentru a aduce in prim-plan specialisti din educatie, psihologie si comunicare care sa ofere noi perspective asupra modului in care putem preveni conflictul si violenta emotionala in scoli.
Psihoterapeutul Andreea Golita a subliniat importanta conectarii emotionale timpurii: „Un copil care invata sa-si exprime emotiile si sa le recunoasca pe ale celorlalti nu va alege bullyingul ca mod de a se face vazut. Scoala poate deveni locul unde invatam, in mod structurat, cum sa ne conectam unii la ceilalti.”
Oana Hagiescu, trainer educational si creator de programe antibullying, a vorbit despre nevoia de a construi constient un spatiu relational sigur, atat in clasa, cat si acasa.
Adina Giurgea, parenting coach si fondatoare a comunitatii „Parinti pe sarma”, a accentuat rolul literaturii ca punte intre scoala si familie: „Nu este suficient sa vorbim despre bullying. Este nevoie de continuitate si colaborare.”
Profesorul si inspectorul scolar Stefan Pacearca a vorbit despre provocarile reale din scoli, iar Cristina Bostan, profesor certificat Montessori, a explicat cum literatura poate deveni un instrument pedagogic valoros: „Un copil se regaseste usor intr-un personaj. Activitatile construite in jurul lecturii pot modela relatiile dintre copii.” Magda Cojocea, consultant educational si cofondator EDUMI, a completat: „Educatia emotionala nu mai poate fi optionala. Avem nevoie de interventii timpurii si coerente.”
Evenimentul a fost moderat de jurnalista Alexandra Stanescu, cunoscuta pentru implicarea sa in domeniul educatiei.
Concluzia? Empatia, limitele sanatoase si respectul nu mai sunt optionale – sunt necesare.
„Copilarie fara bullying” s-a conturat astfel ca o initiativa solida. Una care imbina literatura europeana cu educatia si interventia emotionala intr-un efort coerent de a construi o cultura a respectului si a sigurantei in scolile din Romania.
Mai multe detalii despre proiect si despre cartile publicate pot fi consultate pe site-ul editurii: www.edituradph.ro/antibullying
