Cum devii un lider respectat?

Cristina Tudor1
De Cristina Tudor
9 sept. 2018

Ai obtinut o pozitie-cheie intr-o companie noua? Expertii in domeniu iti spun cum devii un lider respectat, astfel incat sa colaborezi cu echipa ta intr-un mod cat mai eficient.

Art Markman stie ce inseamna sa fii lider la un job nou. Daca nu ai o serie de realizari care sa vorbeasca de la sine – si chiar si asa – „toata lumea sta si asteapta sa vada ce o sa faci”, relateaza Markman – profesor de psihologie la Universitatea din Texas pentru Thrive Global. „Inevitabil, vor fi oameni care si-ar fi dorit acea pozitie pentru ei sau ar fi avut un alt candidat preferat. Deci vei avea mereu un numar de oameni pe care trebuie sa-i convingi sa fie de partea ta.”

Procesul de a-i convinge pe oameni ca meriti pozitia pe care o ai si de a castiga respectul echipei cu care lucrezi poate fi lung, dificil si uneori usor frustrant. Dar nu e imposibil. Oamenii de stiinta si expertii in domeniul leadership-ului au identificat cateva strategii-cheie care pot grabi acest proces.

Arata ca stii sa-ti faci treaba – apoi ca te poti face placut

Indiferent daca interactionezi cu subordonatii tai sau cu orice cunostinte noi, studiile arata ca esti evaluat pe 2 planuri: cat de placut esti si cat esti de competent. Chiar daca ambele sunt importante, ca lider vei dori sa iti arati mai intai competenta, spune Adam Galinsky – profesor la Columbia Business School. Cu alte cuvinte, este prioritar sa arati ca stii sa-ti faci treaba – iar apoi sa-ti arati vulnerabilitatea, partea umana. Poti realiza prima parte destul de repede, urmand si respectand promisiunile facute si livrand ceea ce ti se cere, spune Markman.

Cat despre bunatate, expertii considera ca trebuie sa creezi legaturi personale cu angajatii. Fa ceva care sa-i faca sa simta ca esti unul de-al lor: discutati despre interese comune sau luati pranzul impreuna.

Nu cauta perfectiunea

Din pacate, multi lideri nerabdatori cad in aceasta capcana. Joe Folkman, presedinte si co-fondator al firmei de consultanta Zenger Folkman spune: „Esti intr-o pozitie noua si nu vrei sa arati ca habar n-ai ce trebuie sa faci. Si totusi, ce faci? Cu siguranta nu pui intrebari si nu ceri feedback.”

Folkman considera ca daca ceri feedback, oamenii se vor indoi de competenta ta. Insa aminteste-ti ca telul tau nu este sa fii perceput ca fiind perfect. Multi oameni cred ca trebuie sa fie perfecti si sa se priceapa la toate. Zenger Folkman a evaluat lideri pe 16 competente, iar rezultatele arata ca cei care exceleaza in oricare 3 competente fac parte din cei mai de succes 20% din lideri. Cu alte cuvinte, fiecare lider trebuie sa stie ce-l face exceptional.

Afla ce se doreste in companie

In afara de introspectie, sa devii un lider presupune sa stii ce se cere in companie. Un studiu din 2008 a aratat ca trasaturile de personalitate ale angajatilor pot influenta activitatea. De exemplu, in firmele de inginerie, este foarte important ca oamenii sa fie muncitori si organizati, iar in firmele de consultanta sa fie sociabili.

Telul tau este sa identifici ce trasaturi sunt dorite in organizatia ta. Se pare ca poti sa accelerezi procesul de a castiga respectul angajatilor daca reusesti sa te identifici cu ei si sa deveniti compatibili. O alta modalitate ar fi sa observi care sunt deja persoanele respectate si sa incerci sa ii convingi sa te sustina (presupunand ca ii cunosti deja si ca aveti o relatie solida).

Poate cel mai important lucru este ca noii lideri sa aiba rabdare. Chiar daca iti cunosti predecesorul sau daca doar ai auzit povesti despre el, o sa fie mereu intimidant sa ii calci pe urme. „Este nevoie de timp ca sa castigi increderea. Oamenii nu capata incredere in tine datorita pozitiei primite, ci prin ceea ce faci pentru ei”, spune Folkman.

Foto: Shutterstock.com