Esti epuizata mental de sedintele pe Zoom? Care sunt explicatiile si ce poti face sa te simti mai bine

Avatar1
De Irina Constantin
17 mart. 2021

La inceputul pandemiei, sedintele video cu echipa de la birou sau cu prietenii reprezentau o metoda de conectare si de readucere a „normalului” in vietile noastre.

Nu numai ca ne bucuram atunci cand eram invitate intr-un call video, dar chiar noi insene initiam intalniri virtuale. In acest fel, reuseam sa ne simtim mai aproape de cei dragi, chiar daca nu puteam sa ii vizitam fizic.

Cu toate acestea, a trecut un an de sedinte pe Skype, Zoom sau alte platforme asemanatoare. Multe dintre noi au ajuns la epuizare mentala si emotionala. Apelurile video nu mai sunt un prilej de bucurie, ci taskuri care ne storc de energie.

De ce apare epuizarea cauzata de sedintele pe Zoom si cum o poti diminua?

1. Contactul vizual apropiat si prelungit este foarte solicitant

Intr-o conversatie fata in fata, chiar daca faci contact vizual frecvent, iti poti lua privirea de la chipul interlocutorului. Poti privi catre mainile sau picioarele acestuia, catre obiectele din jur sau iti poti lasa ochii sa se odihneasca privind, din cand in cand, undeva departe.

Mai mult, daca e vorba despre o sedinta cu echipa de la job, in mod normal, doar persoana care vorbeste ar avea parte de atentia celorlalti. In schimb, intr-un call video, toate privirile de pe ecran sunt atintite asupra ta, in fiecare moment, indiferent daca vorbesti sau nu.

In plus, cand ai in fata un ecran pe care sunt afisate non-stop fetele celorlalti, vazute de la o distanta foarte mica, se creeaza un efect intruziv care, in doar 30 sau 60 de minute, te poate obosi extrem de tare.

Solutia: Cand te afli intr-un call video, micsoreaza fereastra in care are loc evenimentul – nu o lasa in modul full screen! In plus, tine ecranul ceva mai departe de tine, pentru a mari distanta dintre tine si chipurile interlocutorilor. De asemenea, pastrati sedintele pe Zoom pentru brainstorming sau discutii care necesita contact vizual; in rest, folositi apelurile audio sau e-mailul.

2. A te privi non-stop pe tine insati in timpul unei conversatii este foarte obositor

Recunoaste ca si tu iti privesti propria imagine destul de des, pe parcursul unui call video. Probabil se intampla acest lucru mai ales atunci cand vorbesti si esti constienta ca toate privirile (pe care le vezi foarte clar pe ecran) sunt indreptate asupra ta.

Epuizarea cauzata de sedintele pe Zoom sau alte platforme are drept cauza si acest lucru. Presiunea constanta pe care o simti in timpul unei sedinte video poate fi coplesitoare. Gandeste-te numai ca ai fi nevoit sa te uiti in oglinda pe tot parcursul unei sedinte fizice: sa iti observi chipul atunci cand primesti feedback, cand oferi feedback, cand asculti sau cand vorbesti. Ar fi de-a dreptul epuizant!

Solutia: Daca platforma pe care o folosesti permite acest lucru, inchide fereastra in care ti se vede chipul sau micsoreaz-o. Astfel, nu vei mai fi tentata sa te privesti incontinuu si te vei putea concentra pe ce se discuta.

3. Sedintele video ne limiteaza posibilitatea de miscare

Intr-o interactiune telefonica sau fata in fata, esti libera sa iti modifici postura pe scaun, sa te ridici, sa te asezi pe alt scaun sau chiar sa te plimbi prin camera in timp ce vorbesti. Zona de miscare permisa de patratelul vizibil pe Zoom este, de obicei, foarte mica. Prin urmare, esti nevoita sa stai in aceeasi pozitie timp de zeci de minute, ceea ce te poate obosi mai mult decat crezi.

Solutia: Foloseste casti fara fir si, din cand in cand, ridica-te de pe scaun. Poti fie sa pozitionezi camera video astfel incat sa cuprinda mai mult spatiu din incapere, fie sa opresti temporar camera pentru a lua o mica pauza.

Foto: Unsplash.com.