Semne ca mediul tau de lucru este unul toxic

Maria Dima1
De Maria Dima
12 aug. 2019

Imi amintesc si acum ce zicea mama cand o intrebam unde se duce atatea ore pe zi si de ce nu se joaca cu mine in timpul asta. Imi spunea ca trebuie sa mearga la “scarbiciu”. Eu radeam, ea radea cu mine. Cu trecerea anilor, cuvantul asta si starea pe care o invoca apare tot mai des. Are totusi o nota mai moderna. Azi vorbim de un mediu de lucru toxic.

Pe vremuri, cei care lucrau in conditii toxice de ordin fizic primeau bonus salarial, alta schema de pensie, alimente de protectie. In ziua de azi, fiecare mediu de lucru are potentialul de a deveni toxic. Insa nici vorba de spor de toxicitate psihica, si, de multe ori, nici nu ne dam seama de pericolele unui mediu de lucru distructiv.

Daca disfunctionalitatile de tot felul si drama sunt prezente la fiecare interactiune cu colegii de munca, atunci nici nu e de mirare ca “a doua casa” de la serviciu iti face mai mult rau decat bine si nu mai esti motivat sa te intorci a doua zi.

„Schimbul doi” – fenomenul cu care se confrunta femeile dupa ce ajung acasa

Atunci cand auzim sau traim intr-un mediu de lucru ostil, ne intrebam instant cine e de vina? Sefii fara viziune, managerii lipsiti de umanitate, angajatii neimplicati? Cel mai probabil e o combinatie nefericita a celor 3…

Iata semnele, mai mult sau mai putin subtile, la care trebuie sa fii atenta atunci cand vine vorba de locul in care iti petreci atat timp din viata.
  • Valorile firmei nu se regasesc in procedurile interne

Asta e primul semn de alarma care creeaza frustrare si aduna nemultumiri din toate partile.

Indiferent care e domeniul tau de specialitate, sigur te vei lovi de diferite proceduri pentru promovare, proiecte, mod de lucru. Daca se sustine sus si tare un lucru, dar intern treaba sta altfel de fapt, nu o sa dureze mult pana o sa iasa la suprafata mahniri.

De exemplu, daca printre valorile companiei se numara independenta de lucru si increderea acordata angajatilor si de fapt, zilnic toata lumea e supusa micro-manangementului exhaustiv, e clar ca una se zice si alta se face. Grija la astfel de neconcordante care-ti mananca motivatia.

  • Te lovesti mereu de argumente de genul “tot timpul am facut asa”

Asta spune multe despre puterea si dorinta celor de la conducere de a se adapta la nou si de a schimba lucrurile care scarteie. In fiecare companie exista unele.

Fie ca angajatii se impotrivesc schimbarii sau liderii nu vad nevoia unor pasi inspre mai bine, consecinta unei astfel de atitudinii e intotdeauna aceeasi: te simti blocat.

  • Prezenta jignirilor, a bully-ingului si a barfelor

Daca credeai ca ai scapat de astea odata cu terminarea liceului, te inseli. De la animozitati distructive la forme reale de hartuire, astfel de incidente inca sunt, din pacate, prezente in multe companii din tara noastra.

De aici iau nastere anxietati, frustrari si chiar probleme de sanatate care afecteaza in special femeile.

Cel mai rau este cand asemenea comportamente sunt tolerate sau chiar vin din partea celor din conducere iar respectul este o chestie la fel de izolata ca o eclipsa de soare. Toata lumea se uita la ea si o apreciaza, dar revine la “normal” imediat dupa ce a trecut.

  • Neputinta de a lasa munca deoparte atunci cand parasesti cladirea

Multe profesii nici nu promit existenta pe bune a unei vieti personale in afara biroului. Stresul te urmareste, telefonul e mereu la indemana si setat sa trezeasca tot blocul la nevoie, la orice ora din zi si din noapte, iar familia nici nu mai stie cum arati.

Daca exista presiune sa fii tot timpul prezent, indiferent de situatie, si exista asteptarea din partea sefilor sa lasi orice pentru job, cu siguranta energia, starea ta de sanatate si nervii sunt intinsi la maxim. Cat o poti tine in ritmul asta?

Reorientarea profesionala: de unde incepi schimbarea?

  • Bourn-out ca la carte: Efort maxim, apreciere minima

Cu toate astea, tot simti nevoia de a munci pentru statuia la scala reala pe care crezi ca o primesti dupa atata munca. Daca iti notezi in calendar ultima data cand ai auzit un “multumesc” si ai ajuns practic sa locuiesti la birou ca sa-ti termini treaba, felicitari! Ai devenit un expert in burn-out!

Mediul profesional din Romania glorifica sacrificiul de sine si inca nu a invatat ca feedbackul constructiv si aprecierea oferita angajatilor conteaza cateodata si mai mult decat o marire de salariu.

Cele 7 obiceiuri din cauza carora iti poti pierde jobul

Foto: Shutterstock.com