Te simti coplesita? Pune in practica aceste exercitii pentru concentrare maxima

Teodora Tirca1
De Teodora Tirca
27 aug. 2018

Gandurile tale ratacesc in prea multe directii si nu reusesti sa finalizezi nimic? Multitaskingul pare o idee buna atunci cand ai multe pe cap, dar poate fi stresant pentru creierul tau. Mai bine apeleaza la aceste exercitii pentru concentrare, si in scurt timp vei fi „brici”!

Nu e de mirare ca cititul, activitatea care pe vremuri ma tinea atat de „in priza”, incat uitam sa merg sa mananc, acum e o adevarata provocare pentru mine. Parca nu mai am rabdare sa trec prin procesul de familiarizare cu peisajele, personajele si stilul de scris al autorului – daca nu ma simt captivata de la prima pagina, sunt tentata sa pun mana pe telefon si sa intru pe Instagram.

Trebuie sa recunosc ca mama are dreptate: tehnologia chiar ne „prajeste” creierul, mai ales atunci cand jonglezi cu doua telefoane, laptop si tableta. Facebook, Instagram, Google, Pinterest… Informatiile te bombardeaza din toate partile, asa ca nu mai ai timp sa gandesti cu adevarat si sa dezvolti propriile idei. Ba mai mult decat atat, iti e din ce in ce mai greu sa te concentrezi o ora intreaga pe ceea ce ai de facut, fara sa iei telefonul in mana. Asta inseamna ca devine foarte greu sa-ti respecti deadline-urile, intri in panica si te simti coplesita, gata sa arunci prosopul.

Concentrarea e un muschi ce are nevoie de antrenament

Asemenea bicepsilor, concentrarea este un muschi pe care trebuie sa-l antrenezi constant daca iti doresti sa creasca, sa devina mai puternic. Fara sa ne dam seama, am incetat sa ne antrenam concentrarea. Pentru ca acum gasim pe Google orice informatie de care avem nevoie, nu mai e nevoie sa depunem prea mult efort cognitiv. Nici macar calculele nu le mai facem in gand, pentru ca suntem complet dependenti de calculator, chiar si atunci cand lucram cu numere mici. Concluzia? Muschii care nu sunt pusi la treaba se atrofiaza.

Creste-ti treptat puterea de concentrare

Nu te astepta sa faci minuni din prima. Chiar si atunci cand vorbim despre fitness, nu te poti aventura in cele mai intense programe de antrenament daca nivelul tau este de incepator. Asadar, incepe treptat, cu exercitii de „incalzire”. Propune-ti sa lucrezi 10 minute fara intrerupere, concentrandu-te exclusiv pe task-ul tau. Ca sa te asiguri ca nu vei fi tentata sa-ti verifici telefonul, opreste notificarile. Incetul cu incetul, vei ajunge sa lucrezi si 45 de minute fara intreruperi.

Alunga tentatiile

Atunci cand esti intrerupt, iti ia, ia medie, aproximativ 25 de minute pentru a-ti regasi concentrarea si a te reapuca serios de munca. De aceea, este esential sa-ti focusezi atentia pe ceea ce ai de facut, iar daca iti vin in mintea lucruri pe care ai vrea sa le cauti pe Google in acel moment („Oare din ce an e filmul X?”), noteaza-le in agenda si cauta-le mai tarziu. Mai putine intreruperi inseamna mai multa eficienta!

Dezvolta-ti vointa

Atentia voluntara si vointa sunt concepte care se completeaza reciproc. Vointa ne permite sa ignoram deliberat acele mici tentatii care ne indeparteaza de la scopul nostru initial, imbunatatindu-ne astfel atentia. Exerseaza controlul de sine programandu-ti scopuri mici, realizabile, pe care sa le indeplinesti intocmai – propune-ti sa nu mai mananci dulciuri seara sau sa te trezesti cu 15 minute mai devreme in fiecare dimineata. Dupa o saptamana, vei simti ca vointa ta este mai puternica si ca poti realiza mai mult decat ti-ai imaginat.

Practica meditatia

Tot mai multe studii stiintifice pariaza pe meditatie pentru imbunatatirea atentiei si a concentrarii. Felul in care iti asculti respiratia in timp ce meditezi, simpla tehnica de a alunga un gand negativ din minte, pauza binemeritata de la tehnologie si stres pentru cateva minute – iti vor „curata” creierul de poluanti si vor face loc pentru filtrarea mai eficienta a informatiilor. Chiar si 5 minute de meditatie in fiecare dimineata vor contribui la imbunatatirea concentrarii pe parcursul zilei de lucru. In plus, si memoria va obtine un boost.

Diversifica-ti biblioteca mentala

Pentru ca tot vorbeam despre memorie, trebuie sa mentionam ca atentia si concentrarea se dezvolta memorand informatii. Mai stii cum profesorii iti cereau sa inveti poeziile pe de rost la scoala? Acest lucru te-a ajutat sa-ti dezolti gandirea, si e ceva ce poti face si la maturitate. Cumpara-ti o carte de poezii si memoreaza strofele preferate, retine informatii despre pictura ta preferata, intereseaza-te de domenii pe care nu le accesezi in mod normal, asa cum sunt astronomia sau fizica. Vei fi nu doar mai informata, ci si mai pregatita mental pentru taskurile care te asalteaza.

Foto: Shutterstock.com