Care este cea mai buna dieta a anului 2022? Afla de la nutritionistul Serban Damian!

1
De Gavrila Alina
4 feb. 2022

Indiferent ca vrem sa scapam de un numar mic sau mare de kilograme, cuvantul de ordine este dieta! O simpla cautare pe internet ne ofera sute de diete si sfaturialimentare care promit scaderi drastice in greutate, fara insa a mentiona si riscurile la care se supun cei care le urmeaza.

Toate persoanele care vor sa slabeasca isi doresc un singur lucru, sa slabeasca un rapid si sanatos!

Cu totii ne dorim sa slabim rapid si daca se poate mancarea pe care o consumam pe perioada regimului alimentar sa fie gustoasa si satioasa. Recent, in urma unui top american care a avut la baza evaluarea a 40 de diete de catre 27 de experti, pe primul loc s-a clasat dieta mediteraneana.  Acesta a fost votata a cincea oara consecutiv drept cea mai eficienta dieta. Mai mult decat o dieta este un stil de viata sanatos ce poate fi urmat fara dificultati prea mari si pe o perioada lunga de timp. “, explica medicul nutritionist Serban Damian.

Dieta mediteraneana un mod de viata specific tarilor din jurul Marii Mediterane, precum Grecia, Italia, Spania, Franta. Dieta mediteraneana variaza in functie de tara si regiune,  dar este recunoscuta ca fiind bogata in alimente proaspete, integrale (ulei de masline, nuci, seminte, legume, fructe si peste) si saraca in carne rosie si alimente procesate.

Stilul de viata mediteranean pe care il au popoarele din zona Marii Mediterane a demonstrat de-a lungul timpului ca acestea sunt supuse unui risc mult mai scazut la boli cardiovasculare, cancere sau obezitate. Modele alimentare din acest regiuni difera, insa au un comun o serie de principii sintetizate in aceasta dieta mediteraneana. Acesta pune accentul pe legume, fructe, cereale integrale,  nuci, leguminoase, ulei de masline, ierburi si condimente aromate. Pestele si fructele de mare se consuma de cel putin 2 ori pe saptamana, iar pui, oua si iaurt in portii moderate, zilnic sau saptamanal. Dulciurile si carnea rosie sunt rezervate ocaziilor speciale,  iar alimentele procesate trebuie consumate cat mai rar. Vinul rosu este permis la  masa in cantitati moderate, dar nu mai mult de un pahar pe zi. Nu putem spune ca este o dieta de slabire in adevaratul sens al cuvantului, deoarece nu presupune reguli stricte precum excluderea completa a unor alimente sau grupe de anumitor macronutrienti, ci se bazeaza pe consumul echilibrat de alimente locale, proaspete, variate, recomanda gatitul acasa si luarea mesei in familie alaturi de cei dragi.”, continua medicul nutritionist.

Dieta mediteraneana aduce o sine o serie de beneficii pentru sanatate, de la scaderea in greutate, sanatatea inimii si a creierului, prevenirea cancerului, dar si prevenirea si controlul diabetului zaharat. Adoptarea dietei mediteranene, poate ajuta in timp si la evitarea bolilor cronice.

Cercetarile au aratat ca dieta mediteraneana este asociata cu reducerea mortalitatii generale, a bolilor cardiovasculare, a cancerului, a bolii Parkinson si Alzheimer. Acest lucru se datoreaza gamei de alimente antiinflamatoare care se regasesc in dieta mediteraneana, precum legume cu frunze verzi, pestele gras, fructele si nucile.  Exista dovezi stiintifice solide care sugereaza caadoptarea si respectarea dietei mediteraneene imbunatateste sanatatea inimii si a circulatiei. Aceasta se bazeaza pe volumul mare de grasimi mononesaturate care se gasesc in uleiul de masline, pestele gras si nuci. Grasimile mononesaturate ajuta la reducerea nivelului de colesterol LDL din organism. Nivelul ridicat de colesterol poate provoca blocarea arterelor care inseamna boli cardiovasculare si hipertensiune arteriala. O meta analiza publicata in 2019 sugereaza ca adoptarea unei alimentatii mediteranene este asociata cu prevenirea sau reducerea riscului de boli cardiovasculare, diabet de tip 2, obezitate si sindrom metabolic. Dieta mediteraneana poate proteja impotriva declinului cognitiv al carui risc creste pe masura ce oamenii inainteaza in varsta. Un studiu pe 500 de subiecti a descoperit ca stilul alimentar mediteranean ajuta la imbunatatirea memoriei si reducerea mai multor factori de risc pentru boala Alzheimer, in timp ce alt studiu a ajuns la concluzia ca scade si riscul de dementa sau tulburari cognitive. Dieta mediteraneana poate ajuta la stabilizarea glicemiei, prin consumul de alimente dense nutritiv ( legume, fructe, nuci) si protejeaza astfel impotriva diabetului de tip 2. Asadar dieta mediteraneana este considerata a fi una dintre cele mai sanatoase moduri de a manca.”, explica medicul Serban Damian.

Dieta mediteraneana are la baza stilul de viata traditional, in care oamenii se limitau sa manance tot ceea ce puteau creste si prinde. Pentru a reflecta dieta mediteraneana, farfuria perfecta trebuie sa fie echilibrata din punct de vedere nutritional, diversificata si plina de aroma, texturasi culoare.

Dieta mediteraneana nu a fost creata pentru slabire, ci a functionat ca un stil de viata pentru mai multe culturi. Totusi adoptarea ei ca si dieta de slabit are si o baza stiintifica. Mai multe studii au demonstrat ca promoveaza un stil de viata sanatos care poate contribui la scaderea in greutate. Mesele ar trebui sa fie bogate in legume, fructe, cereale, fasole, nuci, seminte, ierburi, condimente, iar sursa principala de grasime ar trebui sa fie uleiul de masline „extra-virgin” si uleiurile de masline „virgine”, in special. Atentie insa cu cantitatea de ulei daca vreti sa slabiti, deoarece este destul de bogat in calorii. Pe cat posibil alegeti varianta integrala atunci cand vorbim despre orez, paine sau paste. Pestii grasi precum heringul, sardinele, macroul, somonul si tonul trebuie consumati in mod regulat, de doua ori pe saptamana deoarece sunt o sursa excelenta de acizi grasi omega-3. Exista anumite tipuri de alimente care sunt incluse in dieta mediteraneana, dar care ar trebui sa fie limitate si sa nu fie incluse la fiecare masa. Vorbim aici despre  branzeturi, iaurt, carne rosie si oua.  Se recomanda consumul de lichide ( 6 pana la 8 pahare pe zi), de preferat apa sau ceai. Puteti savura si o cafea, dar atentie la cantitatea de zahar. Dieta mediteraneana va poate ajuta sa pierdeti in greutate, dar nu este o dieta minune care va poate ajuta sa slabiti un numar mare de kilograme intr-un timp foarte scurt. Este un model alimentar echilibrat si sanatos, usor de urmat pe termen lung care ne poate ajuta la mentinere fara a renunta la micile placeri culinare. “, recomanda medicul nutritionist.

Cand incepeti o dieta mediteraneana, nu incercati saobtineti acest echilibru la fiecare masa, ci incercati sa o faceti corect pe parcursul unei zile sau chiar a unei saptamani, in timp ce va acomodati cu schimbarea. Spre deosebire de dietele conventionale, dieta mediteraneananu se limiteaza la un numar zilnic de calorii. Daca va doriti insa sa slabiti, pe langa toate aceste alimente delicios de hranitoare, asigurati-va ca includeti si sportul in activitatea zilnica, mai ales daca aveti o munca de birou.

Mai multe detalii despre dieta mediteraneana aici: https://www.youtube.com/watch?v=f_fsuOzTi9U&t=300s

Despre Centrul Medical Superfit

O echipa de specialisti cu pregatire solida in domeniu, ani de experienta si multa pasiune pentru ceea ce fac si care pun accent pe crearea de programe personalizate pentru fiecare client, indiferent ca vrea sa slabeasca, sa devina mai sanatos sau sa se antreneze mai eficient. In cadrul centrului poti face investigatii medicale si sportive precise, pe baza carora se pot construi ulterior programe adecvate fiecarei persoane, cu sanse mai mari de reusita. Pentru sportivii amatori si profesionisti, specialistii pregatesc cele mai bune programe de nutritie, antrenament si refacere, astfel incat sa poata performa la capacitate maxima.

Centrul este echipat cu cele mai noi tehnologii in materie de testari fizice, antrenament si recuperare, unele dintre ele unice in Romania. Centrul dispune de echipamente moderne si metode specializate de abordare, pentru un organism in forma si pentru performanta in sport.

Tot in cadrul Centrului Medical Superfit  ai la dispozitie inclusiv servicii de consiliere psihologica, pentru a-ti lucra nu doar corpul, ci si mentalul, cand vine vorba de motivare in sport, mancat echilibrat sau alte aspecte ce tin de starea de bine.

Daca sanatatea, echilibrul, recuperarea medicala ori performanta sportiva se numara printre obiectivele tale, la Superfit ai tot ce-ti trebuie ca sa le atingi. Descopera programele si tehnologiile inovative pentru sanatate si echipa de specialisti, pe: https://www.superfit.ro/

Date de contact

Str. Moise Nicoara nr. 20, sector 3, Bucuresti

Telefon: 0722.616785

Email: contact@superfit.ro