Ce ascunde, de fapt, pofta de dulciuri? Raspunsul unui nutritionist

Monica Radulescu1
De Monica Radulescu
25 sept. 2018

Obiceiurile nesanatoase se elimina cu rabdare si disciplina, dar e esential sa fii si informat. Iata ce ascunde pofta de dulciuri si cum o poti „pacali”.

Cand iti este pofta de ceva dulce, spune sincer, tu ce alegi? Dulciuri sau fructe? Pana in urma cu cativa ani, raspunsul meu (cu mana pe inima) la aceasta intrebare era simplu: dulciuri. Intre timp, mi-am schimbat si educat gusturile si acum nu trece zi fara sa mananc fructe si legume. Totusi, am vrut sa aflu de la un specialist de ce mancam mai multe dulciuri decat vegetale si cum schimbam acest obicei nesanatos. Mi-a raspuns Alexandra Alexandru, specialist in nutritie la Atlashelp.net.

Zaharul rafinat creeaza dependenta

Dulciurile contin zahar, iar zaharul creeaza dependenta, arata toate studiile. „In plus,  produsele de patiserie, prajiturile, ciocolata si nu numai, determina o crestere a nivelului de energie intr-un timp foarte scurt, nivel de  energie care o sa scada, insa, foarte rapid si care va fi insotit de o stare de oboseala si eventual de o noua dorinta de a manca ceva dulce. Astfel, se creeaza un cerc vicios in care practic zaharul cere zahar”, imi explica Alexandra.

Daca stilul de viata este unul echilibrat, pofta de dulce este normala. Problemele apar atunci cand nu te poti abtine de la consumul de dulciuri.

Cauzele sunt multiple, dar cele mai importante sunt cele care tin de obiceiurile noastre nesanatoase. Iata-le:

Sari peste micul dejun. Acest obicei poate duce la o nevoie de a manca ceva dulce mai ales in partea a doua a zilei, cand esti obosit si te rasfeti cu mai mult decat o tableta de ciocolata.

Mananci la fast-food si alegi produse rafinate, bogate in zaharuri, care nu fac altceva decat sa determine oscilatii mari ale glicemiei.

Mananci emotional. „Fie ca ai o relatie neimplinita, esti plictisit, stresat sau esti captiv intr-un job care nu iti place, toate acestea pot duce la mancatul emotional. „Acoperirea golurilor sau a nemultumirilor cu o amandina nu este insa o solutie, nici o forma de distractie, ci debutul unui cerc vicios”, atrage atentia specialistul.

Este posibil sa ai o carenta de crom si/sau magneziu daca poftesti tot timpul la ceva dulce. Niste analize de sange pot identifica daca aici este problema.

„Lipsa nutrientilor esentiali din dieta zilnica este, din punctul meu de vedere, cea mai des intalnita si cauza numarul 1 ca pondere in toate dezechilibrele alimentare.  Nivelurile scazute de minerale, vitamine sau acizi grasi esentiali pot da pofte precum: pofta de dulciuri, de mancare sarata, pofta de cafea, pofta de alimente grase etc. Cu cat dieta noastra contine alimente procesate, cu grasimi nesanatoase, cu zahar, aditivi si conservanti, in combinatii greu de digerat si preparate prin prajire, cu atat organismul nostru cere mai multa mancare”, explica Alexandra.

Gustul sanatos se educa

 Chiar daca pare imposibil, gustul sanatos se educa. Iata cateva schimbari pe care le poti face in alimentatia ta:

Alege orice varianta integrala a cerealelor. De exemplu, inlocuieste orezul alb cu cel brun si faina alba cu cea integrala. Asa te poti bucura de mai multi nutrienti.

Creste cantitatea de legume.  Alege sa mananci mai multi cartofi dulci. Spre deosevire de cei albi, sunt mai bogati din punct de vedere nutritional. In plus, din meniul tau este bine sa nu lipseasca salatele din legume proaspete, legumele la abur sau la gratar, ciorbele.

Introdu doua gustari pe zi, prima din fructe proaspete de sezon, a doua din fructe oleaginoase crude (nuci, migdale, caju).

O data pe saptamana mananca o prajitura sanatoasa, fara zahar, facuta in casa.  Poti gasi si in rubrica noastra speciala de mindful cooking cateva retete delicioase si sanatoase.

Nu (mai) sari peste micul dejun! Nu uita ca prima masa a zilei este si cea mai importanta.

Nu trebuie sa incepi cu toate de astazi. Este mai important sa faci schimbari mici, constante si constiente.

Foto: Shutterstock.com