Pofta de sare sau de zahar? Ce putem face?

Cristina Tudor1
De Cristina Tudor
26 aug. 2018

Auzim mereu persoane care spun ca nu pot sa traiasca fara alimente sarate, altele fara dulciuri. Dar v-ati intrebat vreodata de unde provin aceste pofte? Poate unei persoane care prefera alimentele sarate sa ajunga sa-i placa mai mult dulciurile, sau invers? Mind Body Green are cateva raspunsuri:

De ce avem pofta de sare?

Motivul pentru care va plac alimentele sarate poate sa fie mai complex decat v-ati fi inchipuit. Intr-adevar, in majoritatea cazurilor, aveti aceste pofte pentru ca aveti deficiente de minerale esentiale. Corpul controleaza aportul de sare, iar cand acesta are un nivel scazut, incep poftele. Cauzele poftelor pot fi diverse. De exemplu, beti cafea? Daca da, poate nu va dati seama dar dupa 4 cesti, eliminati aproape jumatate de lingurita de sare prin urina. Mai multe medicamente, precum diureticele, medicamentele pentru diabet, antipsihoticele sau chiar si antidepresivele pot determina pierderea de sare sau scaderea nivelului de sodiu in sange. Antrenamentele sau expunerea la caldura pot de asemenea sa contribuie la scaderea nivelului de sare si sa creasca poftele.

Cu alte cuvinte, pofta de sare pe care o aveti poate sa fie datorata stilului de viata, sau poate sa fie o problema de sanatate serioasa, care ar trebui investigata. Retineti insa ca aceste pofte incearca sa readuca sarea in organism la nivelul optim. Deci ar trebui sa nu va impotriviti daca simtiti nevoia sa mancati ceva sarat, insa in cantitati moderate.

 

De ce avem pofta de zahar?

Va vine sa manancati dulciuri in mod constant? Simtiti ca aveti nevoie de ele ca sa va fie mai bine? Spre deosebire de sare, asta nu inseamna ca aveti o deficienta de zahar in organism. Ci doar ca ati devenit dependenti de zahar.

Dupa doar cateva saptamani in care ati consumat cantitati mari de zahar, organismul devine rezistent la insulina, ceea ce inseamna ca celulele care primesc insulina sunt blocate, facand sa-i fie mai greu corpului sa proceseze zaharul. Cand corpul devine rezistent la insulina, nivelul acesteia creste, ceea ce duce la blocarea grasimii si a proteinei, fiind astfel imposibil sa va luati energia din ele. Cand se intampla asta, corpul recurge la glucoza. In alte cuvinte, daca continuati sa mancati zahar, veti deveni dependenti.

Daca adaugati insulina la insulina, prin consumarea de cantitati mari de zahar, nivelul zaharului din sange va scadea dramatic, lucru care va fi transmis catre creier, aparand astfel poftele. Astfel, intrati intr-un cerc vicios al dependentei de zahar. O metoda de a renunta la zahar este ca atunci cand mancam, sa facem alegeri putin mai „sanatoase”. In loc de o briosa plina de ciocolata, alegeti ciocolata neagra (cu 75% sau 85% cacao), care este mai bogata in proteine si este mai satioasa.

O alta metoda ar fi sa inlocuiti dulciurile nesanatoase cu cele raw-vegane. Nici nu veti simti ca nu au zahar in ele!

Desigur, nu este un lucru usor, dar cu pasi mici si cu determinare, puteti renunta la zahar, iar organismul va va multumi.