Trecerea la ora de vara

Trecerea la ora de vara are loc in aceasta noapte, cand ceasurile vor fi date inainte cu o ora, ora 3.00 devenind, astfel, ora 4.00. In concluzie, vom dormi mai putin cu o ora. Insa nu doar reducerea somnului este principalul efect al schimbarii orei. Exista si alte inconveniente care apar odata cu trecerea la ora de vara, iar noi iti spunem cum sa le faci fata cu succes.

Daca, sa zicem, duminica mai reusesti sa treci peste schimbarea orei dormind, conform ceasului, cu o ora mai mult, cel mai greu iti va fi sa te descurci luni cu trecerea la ora de vara. Cercetarile in acest sens au demonstrat ca aceasta schimbare iti poate afecta si sanatatea, obiceiurile de somn si chiar stilul de viata.

Schimbarea orei – indiferent in ce sens – iti va schimba si perceptia asupra ciclului natural. Diferentele zi-noapte ti se vor parea, in prima saptamana, altfel. Pe scurt, ceasul tau intern va fi dat peste cap, iar cum te adaptezi la asta depinde de anumite lucruri.

In general, organismul suporta mai greu “pierderea” unui ceas, odata cu trecerea la ora de vara, decat atunci cand castiga 60 de minute, la trecerea la ora de iarna. Este ca si atunci cand calatoresti cu avionul catre est si pierzi chiar si cateva ore bune.

Cam de cat timp va avea nevoie organismul tau pentru a se adapta la trecerea la ora de vara? Desi poate parea un raspuns cam simplist, studiile au aratat ca adaptarea nu ar trebui sa-ti ia mai mult de o zi.

Dar, chiar si asa, este o schimbare semnificativa pentru organism.

Trecerea la ora de vara, de fiecare data o provocare

Cum ii faci fata? In cazul in care obisnuiesti sa dormi in fiecare seara intre sapte si opt ore, daca vei merge la culcare cu o ora mai devreme decat de obicei, nu ar trebui sa ai probleme cu trecerea la ora de vara. Insa, daca deja esti dupa o perioada in care te-ai confruntat cu privarea de somn, sa dormi doar sase ore pe noapte este un test dificil. Cu atat mai greu daca ai baut cafea sau alcool aproape de ora de culcare. In acest caz, te poti confrunta cu o scadere a performantei, a puterii de concentrare si chiar a memoriei.

Prin urmare, ce poti face astfel incat sa iti poti reseta mai repede ceasul intern si sa gestionezi mai bine trecerea la ora de vara? Cum lumina este factor esential pentru organism, intregul tau ritm este influnetat de ea. Lipsa lumnii reduce secretia de melatonina, hormonul somnului, asa ca este important ca, odata cu trecerea la ora de vara, sa te expui cat mai mult la lumina naturala. Si, surprinzator, sfatul specialistilor este ca, in timpul noptii, sa eviti cat mai mult posibil sa te expui la lumina artificiala. Asa ca, o regula, spun ei, este ca, daca te trezesti in toiul noptii pentru a merge la baie, sa eviti, daca este posibil, sa aprinzi lumina.

Somnul bun este cheia

De asemenea, este necesara respectarea si a ceea ce poarta denumirea generica de “igiena a somnului”. Important este sa iti creezi un mediu de somn prietenos, astfel incat sansele ca sa adormi mai repede, sa ai un somn fara intreruperi si sa te trezesti odihnita sa creasca. Prin urmare, este necesar sa eviti consumul de cafea si alcool inainte de orele de culcare, sa faci exercitii fizice cu cateva ore inainte de a merge la somn si sa iti pui bazele unor ritualuri de relaxare. Fie ca faci o baie calda, ca citesti sau meditezi, toate te pot ajuta sa ai un somn linistit.

Iar pentru ca trecerea la ora de vara sa nu iti fie o povara, pregateste-ti corpul din timp. In afara decalarii programului de somn, poti schimba un pic si alimentatia care, timp de o saptamana ar trebui sa fie mai bogata in carbohidrati. Acestia au un rol important in reglarea somnului.

Afla si cum poti sa iti revii dupa decalajul de fus orar

Daca ti-a placut acest articol, da-ne un like pe pagina noastra de Facebook si vei afla si mai multe informatii interesante!

Foto: Guliver