Ce ne facem cu partenerii nesiguri pe ei si gelozia in relatii?

Cristina Tudor1
De Cristina Tudor
13 aug. 2018

Este complet normal ca unul (sau ambii) parteneri sa fie gelosi la un moment dat intr-o relatie; dar nu cand se ajunge la un nivel obsesiv si nesanatos.

Este o linie fina intre gelozia „normala” si cea obsesiva si este de dorit sa tinem lucrurile sub control. Daca partenerul te tot verifica, daca prefera sa fii singur, in loc sa fii in compania prietenilor si iti verifica in mod constant telefonul, atunci poate este cazul sa analizezi mai bine situatia.

Conform My Domaine, chiar daca unii oameni sunt posesivi (in mod constient sau nu), in speranta ca vor reusi sa tina partenerul alaturi de ei, rezultatul este de multe ori exact opusul. Studiile arata ca gelozia si posesivitatea pot fi in detrimentul relatiei, iar partnerii devin adesea nemultumiti. Lisa Firestone, psiholog si autor al cartii Conquer Your Inner Voice, spune ca exista diverse feluri (subtile sau mai putin subtile) in care oamenii incearca sa-si controleze partenerii, insa acestea sunt doar moduri de a-si nega propriile emotii.

Care sunt semnele?
  • Prefera sa te vada singur, decat in compania prietenilor
  • Are nevoie de reasigurare constanta
  • Controleaza
  • Incearca sa iti spuna ce sa faci
  • Iti scrie si te suna in mod constant
  • Iti verifica mesajele si postarile de pe retelele sociale
  • Vrea sa stie in permanenta ce faci
Stabileste un moment in care sa vorbiti

Trebuie sa stii cand trebuie sa discutati. Bineinteles ca nu vei dori sa o faceti inca de la primul semn de gelozie, dar cel mai bun lucru pe care il poti face e sa te indepartezi putin si sa te calmezi. Lasa sa treaca putin timp si deschide conversatia cand sunteti amandoi relaxati. Vei observa cat de diferit vor decurge lucrurile daca nu lasi emotiile de moment sa intervina.

Discuta motivul

De obicei exista un motiv pentru care partenerul tau se poarta astfel si e bine sa il cunoasteti. De multe ori, gelozia provine din nesiguranta si este important sa rezolvati aceasta problema impreuna. „Nu incercati sa minimalizati, sa negati sau sa „remediati” temerile”, spune terapeutul Danielle B. Grossman. Permite-i partnerului sa iti explice de ce se poarta cum se poarta si nu interveni pana nu a spus totul.

Gaseste modalitati de a face fata situatiei

Poti incerca mindfulness, yoga sau o sesiune de alergare pentru a te elibera de aceasta energie negativa si poti incerca sa o faci cu partenerul tau, daca doreste. Nu numai ca il vei invata obiceiuri sanatoase pentru a-si trata anxietatea, dar ii vei arata ca iti pasa.

Arata-i ca iti pasa

Partenerul ti-a marturisit deja ca este nesigur pe el – asa ca arata-i ca iti pasa. O poti face prin vorbe, atingeri sau chiar din priviri. Expertul in relatii Terri Orbuch spune ca de-a lungul carierei a obsevat ca afectiunea este esentiala pentru fericirea unei relatii.

Setati regulile impreuna

Nu strica niciodata sa aveti niste reguli. Daca te-a deranjat ca ti-au fost citite mesajele, puteti cadea de acord ca nu va veti verifica unul altuia telefoanele, insa puteti intreba cu cine se converseaza daca ii vedeti intr-o discutie care va fac curiosi. Bineinteles, regulile difera de la cuplu la cuplu si trebuie sa stii ce iti place si ce nu iti place, cu ce esti confortabil si ce te sperie, precum si cum vrei sa fii tratat.

Trebuie sa munciti constant

Gelozia nu va disparea instant. Dar cand incercati sa lucrati asupra situatiei, lucrurile se vor imbunatati cu siguranta. Poate dura destul de mult, insa se poate face. Daca gelozia nu dispare, atunci poate este cazul sa te gandesti daca vrei sa fii in respectiva relatie.

Nu uita, daca lucrurile scapa de sub control si partenerul te ameninta, trebuie sa iei masuri imediat. Gelozia nu este o scuza sau un motiv ca sa te simti in nesiguranta.

Foto: Instagram – Rocky Barnes