Cum sa gandesti mai repede si sa vorbesti convingator chiar si in cele mai intimidante situatii

1
De Cristiana Astefanoaiei
23 nov. 2023

Sa iei cuvantul in timpul unei sedinte la locul de munca nu este intotdeauna confortabil. Sa vorbesti in public poate sa fie destul de dificil.

Poti invata cum sa gandesti mai repede si sa te adaptezi in orice situatie, astfel incat discursul tau sa fie primit cu entuziasm de catre ascultator. Folosind aceste tehnici, vei reusi sa te impui chiar si in situatiile dificile.

Matt Abrahams preda comunicarea strategica la Stanford Graduate School of Business si gazduieste podcastul premiat Think Fast, Talk Smart. Datorita expertizei sale, multi prezentatori au apelat la el pentru a fi indrumati in pregatirea prezentarilor de la Premiul Nobel, TED Talks sau a unor discursuri cu miza mare.

Abrahams impartaseste idei-cheie din noua sa carte, Think Faster, Talk Smarter: How to Speak Successfully When You’re Put on the Spot.

Gestioneaza anxietatea

Cel mai bun mod de a imblanzi bestia anxietatii de a vorbi este sa adopti o abordare in doua directii: atat simptomele, cat si sursele. Simptomele sunt ceea ce ni se intampla din punct de vedere fiziologic si mental, iar sursele sunt lucrurile care initiaza si exacerbeaza anxietatea. Respiratia este un mod uimitor de a reduce simptomele anxietatii. O inspiratie lenta, adanca, in partea inferioara a abdomenului si o retinere inainte de a o elibera, poate reduce simptomele anxietatii.

5 lucruri mai putin cunoscute care te pot ajuta sa iti gestionezi anxietatea

Renunta la perfectiune

Incearca sa obtii o conexiune cu publicul! Priveste liderii precum Steve Jobs de la Apple sau Michelle Obama, care sunt renumiti ca fiind carismatici si convingatori atunci cand apar in fata unor audiente mari. Ei petrec luni intregi exersand. Scopul lor este ca mesajul sa ajunga la cat mai multi oameni. In loc sa urmarim perfectiunea, ar trebui mai degraba sa imbratisam conexiunea si sa ne concentram asupra modului in care ne-am putea implica cel mai bine in momentul respectiv, spune Matt Abrahams in cartea sa.

Repozitioneaza-te rapid

Discursurile publice presupun si multa presiune, caci s-ar putea sa te simti judecata de catre ascultatorii tai.

Legendarul antrenor de baschet al Universitatii Duke, Mike Krzyzewski, a venit celebru cu sfatul „next play”. Daca ratezi o aruncare la baschet, daca ratezi o lovitura la baseball sau daca arunci o interceptie in fotbalul american, trebuie sa iti resetezi rapid mintea si sa continui. Concentreaza-te pe sarcina pe care o ai de indeplinit, mai degraba decat pe ceea ce tocmai s-a intamplat.

Data viitoare cand te afli in dificila situatie de a vorbi, iar lucrurile nu merg conform planului, nu te gandi la asta. Permite-ti un scurt moment pentru a simti emotia – apoi… „next play”!

Discursurile TED pe care orice femeie puternica le-a vazut macar o data

Fa-ti o structura

Te-ai putea gandi ca o structura ar impiedica agilitatea in momentul respectiv. Dimpotriva, structura permite comunicarea spontana. Matt Abrahams explica: cei mai buni artisti de jazz improvizeaza, dar nu canta doar note la intamplare. Ei improvizeaza in limitele unor structuri muzicale informale, prestabilite. Melodiile si progresiile de acorduri pe care le-au exersat servesc drept structuri pentru improvizatie. O structura prestabilita face ca muzicienilor de jazz sa le fie mai usor sa compuna spontan. Structura cantecelor ajuta, de asemenea, la orientarea ascultatorilor, oferindu-le o logica pe care sa o urmeze.

Atunci cand comunici, structura te ajuta sa-ti concentrezi gandurile si sa le impartasesti publicului intr-un mod clar si concis. Structura nu este nimic altceva decat o conexiune logica de idei care au un inceput, un mijloc si un sfarsit.

10 cele mai bune exercitii pentru concentrare

Abilitatea de a vorbi cu succes in situatii spontane poate avea un impact asupra vietii personale si profesionale: poti sa castigi negocieri, sa initiezi relatii,  sa stabilesti legaturi. Cu ajutorul repetitiei, reflectiei si feedback-ului, poti invata cum sa gandesti mai repede si sa te descurci in orice situatie.

Foto: freepik.com