3 moduri simple de a imbratisa de Craciun stilul de viata mediteranean

Maria Constantin1
De Maria Constantin
23 dec. 2020

Dieta mediteraneana nu este doar un mod de a manca. Efectele sale au legatura si cu un stil de viata pe care il poti integra cu usurinta in rutina ta zilnica din perioada sarbatorilor.

Lumea dietelor este plina de limitari si restrictii, iar aceasta e un motiv pentru care dieta mediteraneana, cu moderatia si simplitatea sa, a devenit atat de populara. Considerata una dintre cele mai sanatoase diete, aceasta se bazeaza pe alimente integrale, grasimi sanatoase si legume si fructe de toate culorile.

Totusi, daca te multumesti sa urmezi doar in mare dieta mediteraneana, vei pierde multe dintre practicile sanatoase ale locuitorilor din aceasta regiune, scrie Mind Body Green.

Popularitatea uriasa a acestui stil alimentar a inceput cu o cercetare cunoscuta sub numele de „Studiul celor sapte tari”. Incepand cu anii ’50, acest studiu a analizat modul in care dieta influenteaza riscul de boli cardiace in sapte tari: Statele Unite, Olanda, Finlanda, Iugoslavia, Italia, Grecia si Japonia.

Mai mult decat o dieta

Desi au descoperit ca riscul era mai mic in tarile mediteraneene studiate, Italia si Grecia, cercetarii au putut atribui doar partial dietei beneficiile asupra sanatatii; in fond, nutritia este cruciala, dar sanatatea inseamna mai mult decat ceea ce mancam.

Studiul condus de Dan Buettner a stabilit ca asa numitele „zone albastre”, regiunile de pe glob in care oamenii traiesc cel mai mult si cel mai sanatos, sunt o dovada ca este important sa ai o viziune holistica asupra stilului de viata din aceste locuri. Din cinci zone in care Buettner a observat o longevitate mai mare, doua sunt mediteraneene. Munca lui a contribuit la observarea obiceiurilor oamenilor din „zonele albastre”, cercetatorul subliniind ca, dincolo de nutritie, longevitatea implica un intreg stil de viata.

Asadar, fie ca esti o adepta convinsa a dietei mediteraneene sau doar cauti cateva principii pentru a te mentine in forma de sarbatori, e indicat sa iei in considerare cateva elemente-cheie ale acestui stil de viata. Sunt idei pe care le poti aplica foarte bine in aceasta perioada si care te vor ajuta sa continui cu un stil de viata mediteranean si in afara casei, nu doar in bucatarie. Iata trei masuri pe care le poti lua:

1. Fa mai multa miscare

Nu trebuie sa faci un efort deosebit in casa ori o alergare intensa – e suficient sa adaugi mai mult mers in rutina ta zilnica. In multe culturi din preajma celor mediteraneene, sa mergi peste tot pe jos e ceva obisnuit. Cu distantarea sociala impusa acum de pandemie, putem profita pentru a face mai multi pasi in fiecare zi, iar vremea rece ne indeamna sa marim putin ritmul.

Daca nu esti adepta miscarii fizice, poti sa incerci cateva solutii simple, de exemplu sa mergi pe jos la cumparaturi sau atunci cand colinzi magazinele in cautare de decoratiuni noi pentru casa.

2. Cauta sa ramai in legatura cu ceilalti

O alta componenta-cheie a stilului de viata din regiunile mediteraneene este sa mananci cu ceilalti. Masa este un eveniment social care reuneste familiile si prietenii. Desi in 2020 sarbatorile nu vor mai fi ca in anii trecuti, multe familii vor pastra, totusi, legatura, gratie tehnologiei, prin conexiuni video.

Dieta mediteraneana: 3 retete delicioase pentru energie si corp tonifiata

Poate ca esti satula de atatea conferinte video, dar sa te vezi de la distanta cu rudele si prietenii tai, in special dimineata, te va face sa te simti mai plina de viata, sa fii mai vesela si mai optimista. Du aceste apeluri video la alt nivel, adaugand o componenta culinara: alege o reteta si impartaseste-o celorlalti sau arata-le cum gatesti ceva bun. Ai un bonus pentru sanatatea ta daca e o reteta mediteraneana si ii inspiri si pe altii!

3. Incearca sa mananci in mod constient

Mind Body Green iti recomanda doua moduri in care sa mananci constient: limiteaza gustarile dintre mese si renunta la orice iti poate distrage atentia cand mananci. Inchide orice ecran si concentreaza-te asupra farfuriei.

Poti aplica tehnici de mindfulness si in etapa de pregatire a mesei – sa gatesti pentru tine este o practica obisnuita in bucataria mediteraneana, mai ales painea si taiteii sau pastele.

Stilul de viata are, asadar, o influenta majora asupra sanatatii noastre, asa ca ne putem inspira din modul in care traiesc oamenii din aceste regiuni. Mananca sanatos, fa miscare si ramai alaturi de cei dragi, iar beneficiile se vor simti imediat.

Foto: Getty Images.