5 motive pentru care te simti mereu obosita si cum poti face plin la energie

Maria Dima1
De Maria Dima
6 iul. 2020

Nu stiu la tine cum e, in cercul de prieteni sau familie, dar la mine e epidemie de oboseala. E o criza de energie care se manifesta la interior si face ravagii la exterior. De aceea, am cautat sfatul specialistilor pana am dat de un expert in sanatate si somn care are solutii.

Iti las mai jos cele 5 motive pentru care te simti mereu obosita, precum si sfaturi despre ce poti face pentru un plin la energie, cu speranta ca ne vom tine cu totii de ele:

  • Ciclurile de somn nu sunt optimizate

Te simti ca un sac de box si daca ai dormit cele 7-8 ore recomandate? Asta se intampla pentru ca nu ai invatat cum sa tii cont de ciclurile naturale de somn.

Fiecare ciclu de somn are intre 70 si 100 minute, trecand de la faza de REM si non-REM si tot ce exista intre ele. Fiecare perioada e strans legata de un proces specific de regenerare sau detoxifiere a celulelor din corp.

Anumiti factori, ca nivelurile crescute de cortizol (stres) sau o glicemie instabila pot sa-ti dea peste cap ciclul de somn. Deci oricat de multe ore ai petrecut tu in pat nu conteaza daca ritmul de somn nu e sanatos, iar consecintele sunt serioase. Un somn REM intrerupt, de exemplu, a fost asociat cu dificultati de concentrare sau iritabilitate.

Cum sa rezolvam problema?

Studiile au aratat ca cei care se bucura mai mult de lumina soarelui dimineata au mai putin cortizol in sistem, pe seara. La fel, o dieta echilibrata care evita mancarurile procesate este esentiala pentru o glicemie stabila pe timpul noptii. Vitamina D  si potasiul fac casa buna cand vine vorba de un somn odihnitor.

  • Carente specifice

Lipsa de energie este direct proportionala cu lipsa de anumiti nutrienti, iar carentele astea isi fac de cap cu organismul tau.

Principala sursa de energie stocata in celulele noastre este adenozintrifosfatul sau ATP. El este moneda de schimb in economia organismului tau, dar nu poate face nicio tranzactie reala fara bancherul sau, the one and only, magneziu.

ATP trebuie sa fie legat de magneziu pentru a activa minunatiile care se intampla inauntrul sistemului nostru, mai ales avand in vedere ca magneziul este responsabil de peste 300 de procese enzimatice menite sa ne tina sanatosi si energici. Daca exista o lipsa de magneziu, acele 300 de procese nu pot fi indeplinite corespunzator, si nici nu trebuie sa te miri ca esti ca o placinta lesinata pe canapea la sfarsitul zilei.

Cum sa rezolvam problema?

Vestea buna e ca magneziu se lipeste de noi aproape instant tocmai pentru ca este prezent in atatea procese, deci pentru a te asigura ca ai suficient, poti incerca un supliment, la indrumarea medicului, totusi. Poti influenta aportul de magneziu prin mancare daca te duci spre spanac, seminte de dovleac, migdale, banane si alte alimente bogate in vitamine.

4 moduri surprinzatoare in care sa ai grija de mintea, corpul si sufletul tau

  • Lipsa miscarii

Nu confunda ora de sala cu o viata activa.

Exista si un nume pentru specia de oameni care compenseaza o viata la birou cu cateva ore de sala pe saptamana: sedentarii activi. Desigur, orice activitate e mai buna decat deloc, dar nu conta pe asta pentru a-ti reface nivelurile de energie.

Cum sa rezolvam problema?

Adevarul este ca nu avem cum sa “luam” niste energie, ci trebuie sa o facem. Te ridici si incepi sa sari, faci genuflexiuni, fugi, mergi, orice ca sa simta corpul ca se pun sistemele in miscare. Ideal ar fi sa faci o repriza de genul la fiecare 90 de minute, ca sa te incarci cu cate un val de dinamism.

  • Nu consumi destule lichide

Stiai ca deshidratarea iti poate afecta ADN-ul? Cele mai suferinde sunt creierul si sistemul nervos, iar cea mai mica scadere a nivelului de lichide se transforma in durere de cap si oboseala.

Toate celule, tesuturile, organele functioneaza intr-un mediu sustinut de apa, nimic nu se poate intampla fara ea.

3 obiceiuri care contribuie la consumul tau emotional mai mult decat crezi

Cum sa rezolvam problema?

Aportul zilnic de apa e strans legata de numarul de kilograme pe care-l ai. Pentru a afla cantitatea exact, imparte greutatea corporala la 32. De exemplu: o persoana de 84 de kilograme are nevoie de 2,6 litri de apa zilnic, in timp ce una de 66 de kilograme de doar 2 litri. Fa-ti un obicei de a lua apa cu tine, de a o tine pe birou, in masina, peste tot pentru a te asigura ca ajungi sa consumi cat iti trebuie si incepe-ti ziua cu un pahar mare de apa, pe stomacul gol.

  • Stresul

Stiai ca 80% din vizitele medicale se datoreaza de fapt stresului si problemelor cauzate de el? Stresul iti mananca energia si vitalitatea, fortand glandele suprarenale sa functioneze la capacitate maxima, solicitand hormonii si cortizolul. Esti mereu in starea primara de fuga sau lupta, de parca fiecare situatie este pe viata si pe moarte.

Daca nu faci ce trebuie acum, uite ce o sa ajungi sa regreti la 40 de ani

Cum sa rezolvam problema?

In loc sa te refugiezi in cafea si dulciuri, fii proactiva cand vine vorba de starea ta interioara si fa ce trebuie pentru a nu ajunge in situatii de somatizare. Meditatie, yoga, exercitii de respiratie, sport, aer liber, tai chi sau qigong – toate sunt solutii de aur pentru creier, caruia ii dau un reset binemeritat.

Foto: Unsplash.com