Ce este dieta nordica: de ce considera specialistii ca este un regim sanatos

dieta nordica
Ioana Marosan1
De Ioana Marosan
26 sept. 2018

Daca ti-ai pus intrebarea ce ai putea sa faci pentru a trai o viata sanatoasa, dieta nordica pare sa fie promisiunea unei vieti indelungate.

Ca sa te bucuri de o viata sanatoasa si indelungata este important sa ai o dieta sanatoasa, dar ce inseamna de fapt o dieta sanatoasa? Numeroase studii, desfasurate pe perioade indelungate de timp, au ajuns la concluzia ca dieta nordica este cheia unei vieti lungi si sanatoase.

Cercetatorii sustin ca o viata sanatoasa inseamna sa faci cateva schimbari esentiale in modul tau de viata: sa faci sport, sa renunti la fumat si, impreuna cu un regim alimentar variat si sanatos, sa te bucuri de o viata de calitate. Britanicilor le sunt recomandate cinci portii de fructe si legume zilnic, consumul alimentelor bogate in amidon, cum sunt cartofii, painea, orezul si pastele, produsele lactate sau alternative ale acestora , fasolea, pestele, ouale, carnea si alte surse de proteina si uleiurile cu grasimi nesaturate. Dar in ce consta dieta popoarelor scandinave, recunoscute pentru longevitatea lor?

Juliette Kellow, specialista in nutritie si Dr. Sarah Brewer explica in cartea lor, “Eat Better Live Longer”, secretul din spatele longevitatii de care se bucura popoarele din Scandinavia.

Ce prespune dieta nordica?

Dieta popoarelor scandinave este bogata in cereale integrale (ovaz, secara si orz), plante cu frunze verzi, radacinoase, mazare si fasole, alge, ciuperci si fructe, in special fructe de padure si nuci. Un alt element esential al dietei nordice este reprezentat de peste si de uleiul de rapita.

Dieta nordica – ce se consuma cu moderatie

In dieta nordica nu se consuma foarte multa carne rosie si nici produse din carne procesata industrial. Ocazional, se consuma carne de vanat.

De obicei, micul dejun este satios si contine o cantitate rezonabila de proteine. “Familiile iau micul dejun impreuna, gustarile nu sunt foarte populare pentru ca mancarea este scumpa si descurajeaza astfel impulsul de a cumpara”, sustin autoarele cartii mentionate, citate de express.co.uk

Ce alte diete sunt bune?

Potrivit unor studii, uleiul de masline, legumele si pestele sunt doar cateva dintre alimentele care ar trebui sa fie zilnic pe masa. Toate aceste alimente fac parte din dieta mediteraneana, o dieta inspirata din obiceiurile culinare ale unor tari cum sunt Grecia, Italia si Spania. Un studiu intitulat “Adherence to Mediterranean Diet Reduces Incident Frailty Risk: System Review ans Meta-Analysis”, publicat de Journal of the American Geriatrics Society, a stabilit o conexiune clara intre dieta mediteraneana si reducerea riscului aparitiei dementei, mai ales in cazul persoanelor varstnice.

Iata cateva metode simple pentru a incorpora dieta mediteraneana in stilul tau de viata:

Foloseste uleiul de masline cat mai des posibil si inlocuieste untul si margarina cu uleiuri sanatoase. Acestea sunt o sursa foarte buna de grasimi mononesaturate, esentiale pentru buna functionare a inimii.

Inlocuieste carnea rosie cu carnea de pui sau de curcan fara piele, peste, fasole si nuci si vei avea o sursa sanatoasa de proteine. Aceste alimente contin mai putine grasimi saturate decat carnea rosie, iar pestii sunt o sursa foarte pretioasa de acizi grasi Omega-3.

Consuma cat mai multe legume in fiecare zi pentru un aport cat mai variat de vitamine si antioxidanti.

Alege cerealele integrale in locul celor procesate. Consuma quinoa, orz si terci de ovaz si inlocuieste painea alba si pastele cu variantele lor integrale.

Atunci cand simti nevoie de o gustare alege sa consumi migdale, nuci sau seminte de floarea soarelui. Iar cand ai pofta de ceva dulce, alege fructele proaaspete si de sezon in locul gustarilor procesate, pline de zaharuri rafinate.

Nu exclude produsele lactate din dieta ta. Iaurtul si branza reprezinta surse foarte bune de proteine si calciu.

Atunci cand mananci, fa-o incet, savureaza fiecare inghititura. In felul acesta vei manca mai putin, te vei satura mai repede si vei reduce nevoia de lua gustari intre mese.

Foto: