Succesul unei diete depinde de cand (nu neaparat ce) mananci

Teodora Tirca1
De Teodora Tirca
26 sept. 2018

Cand Oprah a anuntat anul trecut ca nu mai mananca nici macar un bob de strugure dupa ora 7:30 seara, toata lumea s-a straduit sa urmeze trendul, fara sa stie neaparat de ce.

Eu, cel putin, nu mi-am imaginat ca orele la care mancam au vreo importanta, dar am admis ca, intr-adevar, o masa in miez de noapte adauga la numarul de calorii de peste zi, rezultand kilograme in plus. Deci, cumva, teoria ei avea sens.

Miracolele ce au loc in timpul somnului

Dar acesta nu este singurul motiv, iar de atunci au iesit la suprafata o gramada de cercetari din care reiese ca, in timp ce dormim, corpul nostru nu doar arde calorii, ci isi si „reseteaza” sistemul, curatand toate organele, inclusiv creierul. Deci, pentru ca ritmul circadian de 24 de ore al corpului nostru sa functioneze impecabil, programul de masa trebuie sa fie foarte strict.

14 ore de „curatare”

Satchin Panda, expert in ritmul circadian si autorul cartii The Circadian Code crede ca dupa masa de seara trebuie sa-i lasam corpului nostru o fereastra de 14 ore de „curatare” inainte de micul dejun din ziua urmatoare. Aha, deci de aceea este atat de important sa luam cina devreme.

„Nu doar sedintele si telefoanele importante trebuie programate cu precizie, ci si orele de masa. Programul nostru de masa dezordonat, felul cum sarim peste mese in timpul zilei si mancam de toate dupa lasarea intunericului, cand creierul ar trebui sa lucreze la eliberarea melatoninei pentru a se pregati pentru somn, ne perturba ritmul circadian, ceasul biologic interior”, a declarat specialistul pentru Vogue. Panda crede ca raspunsul la toate problemele noastre, inclusiv kilogramele in plus, sta in „biologia timpului, pentru ca organismul nostru are un ceas interior, el stie cand si ce trebuie sa faca”.

Mananci cand trebuie?

Asadar, un stil de viata sanatos nu se rezuma doar la a manca ceea ce trebuie, ci si cand trebuie. Plus ca experimentele efectuate in ultima vreme dau vina pe programul dezordonat de masa chiar si atunci cand vine vorba despre boli moderne grave, asa cum sunt obezitatea, diabetul, multe tipuri de cancer, depresie si chiar dementa. „Stim deja ca o boala evolueaza si mai repede atunci cand persoana in cauza lucreaza ture de noapte, si e logic – acestul lucru perturba ritmul circadian al organismul”, explica specialistul.

Asadar, orele haotice la care mancam si dormim pur si simplu deruteaza organisimul, care nu mai stie daca e momentul sa arda calorii, sa proceseze grasimi sau sa produca melatonina. „Am fost surprins sa constat ca doar cateva mici schimbari de lifestyle au imbunatatit considerabil starea pacientilor in doar 2-3 luni”, a declarat Satchin Panda.

Creeaza-ti un program de masa

Noul trend de „fasting” care prespune sa-ti programezi mesele intr-un interval de 8 ore, adica sa ai voie sa mananci doar intre orele 9-17, e putin cam „dur”, mai ales daca muncesti pe branci toata ziua si ai si copii. Asa ca incearca, mai degraba, sa tintesti spre un interval de 12 ore, apoi lasa-i organismului timp sa lucreze la regenerare. „Sunt de ajuns doua zile in care sa mananci la 11 seara si sa adormi foarte tarziu ca sa-ti compromiti dieta, pentru ca organismul va incepe sa prioritizeze alte mecanisme in locul celui de ardere a caloriilor”, spune Panda.

Mergi la culcare la aceeasi ora

Incearca sa te culci cat mai devreme (specialistii recomanda ora 10) si respecta ora in fiecare seara. Vei vedea ca organismul se va adapta, astfel incat vei ajunge sa te trezesti la aceeasi ora fara alarma – ceasul intern e de ajuns.

Acorda-ti o saptamana pentru a te obisnui

E usor sa renunti cand te simti coplesita de noile schimbari – program strict de masa, de somn etc. Insa e OK sa „deraiezi” in primele zile. Totul e sa nu te descurajezi, pentru ca dupa o saptamana iti parea mult mai usor sa-ti respecti programul. Iar beneficiile sunt uimitoare: vei slabi mai usor, te vei odihni mai bine si vei asimila asa cum trebuie nutrientii, imbunatatind functionarea tuturor organelor.

Foto: Shutterstock.com