5 semne ca anxietatea provocata de coronavirus devine o amenintare pentru sanatatea ta mentala

Maria Constantin1
De Maria Constantin
8 mai 2020

Expertii se tem ca echilibrul mental va fi afectat de criza prin care trecem. Acestia trec in revista semnele care trebuie sa ne ingrijoreze si arata ce trebuie sa facem.

Refugierea in case, izolarea de cei dragi, pierderea stabilitatii financiare – aceste necazuri, adaugate la lipsa unor repere obisnuite, precum zilele de nastere si alte evenimente placute, pot lasa semne adanci asupra sanatatii oamenilor. Sunt oameni care se descurca mai bine in incertitudinea provacata de pandemie, insa expertii sunt ingrijorati ca, pe masura ce lupta cu coronavirusul se va lungi, iar rezultatele vor intarzia sa apara, rezistenta noastra emotionala va avea de suferit, relateaza CNN.

„Traim cu un nivel constant de teama, o stare ridicata de excitare, asa cum patesc veteranii din Vietnam si Irak. Iar sistemul nostru nervos simpatic poate ramane destul de mult in aceasta stare coplesitoare inainte de a ne prabusi”, spune Jane Webber, experta in traume, profesor si consilier de educatie la Kean University din New Jersey. Ea a consiliat supravietuitori si familii afectate de trauma atentatelor din 11 septembrie 2001 din America.

„Eu numesc asta ‘raspuns la amenintare cronica’ – starea continua in care te afli intr-un mod de supravietuire hiperactiv”, spune, la randul ei, Shauna Springer, psiholog, care a petrecut un deceniu lucrand cu veteranii din armata care au suferit de sindrom post-traumatic (PTSD).

„Raspunsul la amenintarea cronica este o escaladare a multor simptome asociate cu stresul post-traumatic – probleme cu somnul, valuri de anxietate, iritabilitate, dificultati de concentrare si o reactie rapida la cel mai mic stimul”, spune Springer.

Care sunt, asadar, semnele ce arata ca anxietatea e pe cale sa te copleseasca si sa-ti puna sanatatea in pericol?

Somnul prost

„Cand cosmarurile devin ceva obisnuit si calitatea somnului este constant proasta, de obicei acesta este primul semn ca trebuie sa luam masuri pentru a ne ameliora sanatatea mentala”, spune Shauna Springer, autoarea cartiii „Warrior: How to Support Those Who Protect Us”.

Somnul prost este o sabie cu doua taisuri: printr-un nedorit efect de spirala, anxietatea provoaca tulburari de somn, iar somnul prost duce la anxietate, stres si depresie. Din fericire, cu un anumit antrenament de rutina a somnului se reuseste, de regula, restabilirea somnului de calitate.

Concentrarea pe vestile proaste

E o tendinta oarecum fireasca, pentru ca stirile negative au un impact puternic asupra noastra. Dar in perioada carantinei concentrarea pe stirile negative despre inmultirea cazurilor de COVID-19 si pe adancirea crizei economice este un alt steag rosu, avertizeaza Springer. „Daca ne petrecem zilele scufundandu-ne in aceasta anxietate generala si suntem atrasi de ceea ce se poate intampla, ca si cum am astepta intruna numai vesti proaste, acesta e un alt indiciu ca lucrurile au luat o turnura clinica. „, subliniaza specialista.

Pierderea interesului si a placerii de a trai

Un semn si mai serios, atrage atentia Springer, este cand iti pierzi placerea de a mai relationa cu ceilalti si nu mai comunici cu familia si prietenii. „Cand nu mai putem gasi placere in nimic si incepem sa ne simtim amortiti in loc sa comunicam cu ceilalti si sa facem lucruri pe care le pretuiam, este un semn ca avem nevoie de ajutor”, arata ea.

Simti deznadejdea

Daca amenintarea COVID-19 a trezit vechea senzatie de deznadejde si te confrunti cu violenta in familie, sentimentul pierderii identitatii sau a scopului in viata dupa pierderea unei slujbe, acesta este un alt factor de risc, considera expertii.

„Un sentiment coplesitor de deznadejde duce adesea la simptome de trauma. Cei care au fost dati afara dintr-un job pot simti ca isi pierd identitatea din cauza lipsei relatiilor si rolurilor care dau un sens vietii si de aceea avem senzatia de deznadejde. Putem fi in pericol atunci”, arata Springer.

Deznadejdea se poate transforma intr-o anxietate intunecata, paralizanta, un alt semn ca avem nevoie de sprijin. „Anxietatea paralizanta este atunci cand te simti constant coplesit de panica si groaza pentru ceea ce nu ai descoperit. Nu ai sentimentul unui viitor in care sa ai speranta. Anxietatea creeaza un tunel si ne pune intr-o stare de lupta pentru supravietuire. Iar cand suntem in aceasta situatie pentru o perioada prelungita de timp, anxietatea intra intr-o faza intunecata si atunci chiar avem nevoie de ajutor”, explica psihologul.

Ganduri de suicid

Lipsa de speranta ii poate face pe multi sa simta ca viata nu are niciun rost, iar acesta e un semnal major de alarma. „Veteranii din armata simt asta cand ‘soaptele demonilor nostri’ incep sa se faca auzite”, spune Springer. „Cand incepem sa scriem in mintea noastra o poveste despre cum celorlalti n-o sa le fie dor de noi sau ca suntem o povara pentru cei ce ne iubesc, acesta e un semnal critic ca avem nevoie imediat de ajutor”, explica ea.

Ce putem face pentru a ne descurca singuri

Nimic nu este pierdut si putem sa iesim din intunericul anxietatii. Primul lucru pe care trebuie sa-l facem este sa ramanem in legatura cu prietenii si cu cei dragi, chiar daca suntem distantati fizic in aceasta perioada.

Tine legatura cu oamenii

Tehnologia este un mod genial de a face asta, dar unii membri ai familiei, precum bunicii, nu folosesc Facebook, Facetime si Zoom. „In loc sa ne bazam doar pe retelele de socializare, putem face o lista de 10 sau 20 de oameni de care ne pasa cel mai mult, sa punem mana pe telefon si sa-i sunam prin rotatie”, recomanda Springer. „O sa ajungem sa-i sunam zilnic pe unii”, garanteaza ea.

Psihologul sugereaza sa adaugam apoi pe aceasta lista oameni din preajma cercului nostru de apropiati, colegi, prieteni sau asociati cu care nu suntem foarte apropiati. E foarte important sa facem asta mai ales daca credem ca acestia sunt izolati acum.

„Conectarea cu oamenii, mai ales cu cei care sunt izolati, si sansa de a-i ajuta sa vorbeasca despre experienta si anxietatea lor in aceste vremuri fara precedent, apoi sansa de a vorbi noi despre propria experienta ne va ajuta sa trecem prin asta. Cand ne legam unii cu altii, supravietuim”, arata Shauna Springer.

Respira adanc!

Webber spune ca lucrul pe care il exerseaza cel mai mult in sedintele de terapie este respiratia profunda. „E gratis, nu costa nimic si chiar da rezultate”, spune ea, explicand cum trebuie sa faci: respira pe nas, tine-ti putin respiratia si apoi expira foarte incet pe gura, ca si cum ai face-o printr-un pai. Cand respiri incet, iti imbunatatesti intreaga imagine asupra vietii si iti reduci nervozitatea”, spune experta.

Fii recunoscatoare!

Stiinta a dovedit ca oamenii care practica gratitudinea sunt mai fericiti si mai optimisti – si poti invata singur cum sa o faci. „Un lucru pe care il recomand oricui in vremuri infricosatoare este sa scrie in fiecare zi doua sau trei lucruri pentru care sa fie recunoascator. Asta iti schimba viziunea asupra lumii”, asigura Webber.

Pastreaza controlul asupra mintii tale

Lupta cu anxietatea pastrand controlul gandurilor tale. „Unul din modurile prin care poti face asta este sa iei o coala de hartie, sa tragi o linie pe mijloc si pe o parte sa treci lucrurile pe care nu le putem controla acum, iar pe cealalta pe cele pe care le putem controla”, recomanda Springer. „Atunci ne formam un plan de actiune care ne permite sa trecem la lucrurile pe care le putem controla”, explica ea.

Asta ne face sa incetam sa ne cufundam in acel sentiment profund de deznadejde sau sa ne ingropam in vizuina noastra, asteptand alte vesti proaste, arata experta. „Asa ne aplecam asupra lucrurilor pe care vrem sa le facem in viata, chiar daca acum exista niste circumstante provocatoare.”

Pentru unii, acest exercitiu poate fi foarte dificil, mai ales daca si-au pierdut slujba din cauza pandemiei. „Pierderea jobului este un factor de stres, unul dintre cele mai stresante lucruri care ni se pot intampla. Dar poti sa te asezi si sa refectezi asupra situatiei tale negative sau poti sa-ti folosesti timpul pentru a invata ceva nou sau sa-ti aprofundezi unele aptitudini”, explica psihologul citat.

Springer recomanda programele de calificare sau perfectionare online care sunt gratuite sau chiar sa faci tranzitia spre ceva nou: „Oamenii pot folosi aceasta perioada pentru a-si dezvolta aptitudini si a deveni mai inteligenti, mai puternici si mai pregatiti pentru atunci cand lucrurile vor reveni la normal.”

Stabileste-ti un program

Zilele si noptile noastre ajung sa se imbine pe masura ce multi oameni muncesc tot mai multe ore sau daca nu au de lucru nu pot dormi din cauza problemelor financiare. Un mod de a reveni pe linia de plutire este sa-ti fixezi un program care sa separe timpul de lucru de cel petrecut cu familia sau de perioada de odihna, in special pentru miscare, esentiala pentru intarirea starii de spirit. Meditatia si sanatatea mentala sunt doua optiuni pe care merita sa le incluzi in programul zilnic, spun expertii.

Cum sa tii sub control anxietatea provocata de Coronavirus

„Trebuie sa ne cream o rutina pentru a face fata lumii suprarealiste in care traim chiar acum. Concentrarea pe lucrurile marunte, precum pranzul intr-o zi speciala, meditatia, sanatatea mentala, yoga sau alergarea ori alt exercitiu fizic, ne poate ajuta sa atingem o stare de calm”, explica Webber.

Ai grija la mesajele mass-media

Asigura-te ca iti limitezi timpul petrecut urmarind stirile, mai ales daca simti ca iti provoaca o stare de anxietate. E valabil si pentru retelele de socializare, a declarat Arthur Evans, CEO al American Psychological Association, intr-un interviu pentru CSPAN. „Exista multa dezinformare pe retelele de socializare. Cand combini asa ceva cu multe informatii contradictorii, ia nastere anxietatea”, a spus el.

De exemplu, pe retelele sociale misuna tot felul de teorii ale conspiratiei si informatii eronate ce contrasteaza cu spusele specialistilor care chiar cunosc si inteleg aceste probleme… asa ca limitarea informatiei la surse credibile, surse in care te poti increde, ajuta mult la controlarea stresului”, a explicat Evans.

Zambeste!

Cu totii stim ca rasul e cel mai bun medicament, iar asta este valabil si in perioadele in care ne luptam cu anxietatea, arata specialistii. Insa exista o piedica: „Amintiti-va, nu poti sa suferi de anxietate si in acelasi timp sa zambesti”, spune Webber.

Pentru asta, urmareste filme amuzante, comedii, roaga-i pe cei cu care vorbesti la telefon sa-ti povesteasca un episod haios sau un banc. Nu-ti pierde optimismul si nu lasa gandurile negre sa se astearna in mintea ta.

„Consider ca optimismul este, deopotriva, sanatos si un calcai al lui Achile, pentru ca, desigur, sa fii prea optimist te poate dobori”, arata Jane Webber. „Dar daca trebuie sa aleg, optimismul este intotdeauna mai bun ca pesimismul. Iar optimismul este intotdeauna mai bun ca realismul. Daca avem speranta ca tot ce este mai bun va urma, am putea fi dezamagiti, dar mai cred si ca speranta aceasta se va indrepta catre persoana pe care o iubesti”, adauga ea.

Foto: Unsplash.com