Revenirea la candoare

Dintre toate brandurile fashion, Prada mi se pare ca are ceva special – o poveste, un spirit, o abordare – nu stiu exact sa spun ce, dar lucrul acesta ma face curioasa. Pentru mine fiecare sezon incepe cu prezentarea Prada, nici mai devreme, nici mai tarziu. De obicei acord mai multa atentie acestei case si imi petrec mai mult timp incercand sa-i descopar noutatile, sa-mi confirm asteptarile si sa anticipez cu ce va veni pe catwalk Miuccia Prada la urmatoarea Saptamana a modei. E o curiozitate pe care nepoata intemeietorului casei, designer atat pentru linia Prada cat si pentru mai tanara linie Miu Miu, mi-o intretine de mai bine de 7 ani.

Am asteptat un motiv intemeiat, altul decat propria mea curiozitate, pentru a scrie despre casa Prada. Iar noul parfum, Prada Candy, lansat de brand in aceasta toamna, mi se pare un pretext suficient de interesant pentru a vorbi si despre parfumerie, dar mai ales despre moda. Cand am vazut sticluta de parfum de inspiratie pop-art, in culori puternice, cu o geometrie simpla, rafinata si cutia cu ilustratia lui Francois Berthoud am avut senzatia ca sunt transportata inapoi, in timp, in anii ’50-’60. Totodata am recunoscut aerul retro al colectiilor vestimentare Prada din ultimile sezoane. Parfumul si hainele cu semnatura brandului au o nostalgie a acelei perioade si sunt mai mult decat niste reinterpretari. Pentru mine reprezinta o retraire a perioadei intr-o alta lumina, moderna, filtrata de Miuccia Prada prin prisma propriilor viziuni despre feminitate.

Asa se face ca geometria riguroasa pe care o au atat hainele cat si ambalajul parfumului sunt dublate de o explozie de candoare: o exprima formele, culorile, texturile (de pe sticluta de parfum nu lipseste pielea, ca un tribut adus istoriei casei ce initial se ocupa de realizarea produselor de marochinarie de lux). Dungile sunt omagiul Miucciei Prada pentru Yves Saint Laurent si celebra sa rochie din 1965 inspirata de pictorul Mondrian, si sunt prezente atat in imaginile publicitare ale casei cat si in colectia de toamna-iarna 2011-2012. Nu intamplator parfumul se numeste Candy si este lansat intr-un sezon in care Prada ne propune cele mai “copilaroase” haine facute din cele mai frivole materiale: piele, paiete, blana, acele materiale pe care in anii ’50-’60 le purtau femeile fatale. Sub aparenta inocenta a pieselor se ghiceste feminitatea pura, o reconstuctie a unei femei-copil.

Iar trendul continua si primavara viitoare. La Milano a avut loc acum 10 zile prezentarea colectiei Prada pentru sezonul viitor, o colectie pe care Miuccia a denumit-o simplu si direct “Sweetness”. 

Text: Radiana Bratu, Foto: Guliver