Anxietatea si motivatia sunt asemanatoare – Cum iti recuperezi forta de a cuceri lumea

Maria Dima1
De Maria Dima
13 mai 2020

Fericirea locuieste, dupa mine, la capatul anxietatii si al stresului. Acolo sta ea, asteptand cuminte sa termin cu toate dramele, sa rezolv problemele tuturor, sa fac curat in casa si numai dupa aceea, sa o invit pe la mine. Nu m-am gandit insa ca nu trebuie sa scap de orice urma de stres din viata mea pentru a atinge fericirea.

Nu mi-a trecut prin cap ca anxietatea – de care incerc sa ma despart de tot – ar putea juca un rol benefic in drumul meu spre succes. Teama sau grija mea legate de viitor mereu pareau mai degraba prietene cu esecul, cu suferinta. Jucau pentru echipa adversa. Nu tineau cu mine. Sau ma inselasem atata amar de timp?

Expertii spun ca pana si anxietatea, cu portia, te ajuta sa fii mai productiv, mai concentrat pe planul tau de actiune si mai determinat. E vorba, in speta, de anxietatea care apare in legatura cu un lucru asupra caruia ai ceva control si putere de decizie.

“Doamne, da-mi puterea de a accepta lucrurile pe care nu le pot schimba, curajul de a schimba ce pot, si intelepciunea de a sti sa le deosebesc”.

Anxietatea, vazuta ca factor motivator, vizeaza “curajul de a schimba ce putem schimba”. Uite cateva exemple, de care sunt convinsa ca te-ai lovit:

  • Emotiile legate de un examen viitor, care te-au facut sa inveti din timp
  • Anxietatea de dinaintea unei prezentari, care ti-a ascutit simturile si te-a facut sa fii prezenta pentru a da ce-i mai bun din tine
  • Grijile indreptate asupra sanatatii, care te-au motivat sa faci mai mult sport sau sa-ti schimbi alimentatia

Adevarul despre anxietate: Ce crede lumea ca este si cum se simte ea de fapt?

Cum poate anxietatea sa te motiveze sa te schimbi in bine? Cum directionezi aceasta energie catre o actiune?

Acum ca stim ca anxietatea si motivatia pot fi rude, intrebarea este cum putem sa le facem sa lucreze in favoarea noastra. Specialistii au sarit cu raspunsuri, asa ca putem copia linistiti de la ei, pentru a ne face viata mai usoara. Asadar, trebuie:

Sa ne schimbam atitudinea in legatura cu anxietatea

Harvard a realizat un experiment care a testat fix treaba asta: ce impact au credintele noastre despre anxietate. Au luat un grup de studenti care se pregateau pentru examenul lor final, de practica. Jumatate din ei au primit informatia conform careia anxietatea de dinaintea testarii ajuta la rezultatul final, conform unor studii recente. Cealalta jumatate a fost lasata in pace sa invete.

Cei care au plecat la examen stiind ca anxietatea e o chestie buna au luat note mult mai mari decat restul. Aceiasi indivizi au inregistrat si un raspuns crescut al sistemului lor nervos, ce denota ca erau mai concentrati pe rezolvarea oricarei provocari sau probleme aparute in timpul examenului.

Atletii de performanta, actorii, muzicienii, comediantii – toti simt un val de anxietate inainte de a o cursa importanta, un meci sau o piesa. Diferenta este ca acestia sunt antrenati sa inteleaga ca acest val de emotii este acolo pentru a-i impinge mai departe, pentru a-i face mai buni. Asa ca se folosesc de anxietate pentru a se focusa mai departe.

Anxietatea si motivatia sunt asemanatoare, din punct de vedere biologic

Ambele dicteaza eliberarea de hormoni – cortizol si adrenalina. Diferenta intre cele doua tine de interpretarea noastra si de cum percepem acel boost de energie.

Daca ne raportam la senzatia din corpul nostru ca fiind aducatoarea de inpiratie si concentrare sporita, o vom putea folosi ca un catalizator pentru rezultate productive si optimiste.

Daca, in schimb, o luam ca un semn rau, nu o sa facem altceva decat sa ne luptam cu trairea negativa, iar asta ne consuma si ne inhiba in final.

Singura regula de care ai nevoie pentru a deveni o femeie de succes

Cum sa fructifici puterea anxietatii in viata ta de zi cu zi

  • Acceptare → numai prin asumarea sentimentelor tale vei putea sa te folosesti de ea asa cum trebuie. Nu putem raspunde la ceva daca nu constientazam ca exista, in primul rand.
  • Analizare → acum ca stii ca e acolo, ia anxietatea la intrebari pentru a afla scopul si durata vizitei: de unde vine, ce a determinat-o sa apara, ce te motiveaza sa faci?
  • Directionare → anxietatea mereu are un plan pentru tine, vrea sa te impinga catre ceva. De asta, de fiecare data cand te opresti sa te gandesti, sa-ti faci griji si scenarii, teama se aduna. Daca ai minimum de control asupra situatiei cu pricina, foloseste-ti frica pentru a fi proactiva si a gasi solutii felurite. Daca obstacolul din fata nu depinde de tine, canalizeaza-ti anxietatea spre o alta directie: vorbeste cu cineva despre asta, apeleaza la creativitate, fa un plan B.
  • Pauza → anxietatea, chiar si cea care sfarseste prin a te motiva, te consuma destul de mult. Pauzele, odihna si refacerea sunt esentiale pentru a-ti pastra puterea de concentrare si inspiratia pe termen lung.

Foto: Unsplash.com