Cele mai dure adevaruri despre succesul in cariera

Maria Dima1
De Maria Dima
21 sept. 2019

Imi amintesc perfect primul meu loc de munca si sperantele pe care mi le-am facut atunci. Mi-am setat asteptarile si implicarea la maxim. Credeam ca si aprecierea o sa fie la fel, insa curand aveam sa aflu ca lucurile nu stau asa mereu.

Dupa ani de experienta si mai multe lectii invatate decat sedinte tinute, am facut o lista cu cele mai dure adevaruri despre succes in cariera menite sa te ajute sa ajungi acolo unde vrei.

  • Nu trebuie sa fii cel mai destept sau cel mai bun ca sa ajungi sus

Nu-i asa ca ti s-a intamplat si tie sa vorbesti cu vreun director executiv  – a se insera orice alt titlu pompos – si sa te intrebi cum a ajuns omul acela intr-o asemenea pozitie de vreme ce nu bifeaza foarte multe calitati.

Adevarul este ca nu trebuie sa fii cel mai destept sau cel mai bun in domeniul tau pentru a urca pe scara ierarhica, ci trebuie sa fii cel mai tare la aplicarea regulilor de baza dupa care functioneaza orice companie:

  • Intelegerea perfecta a politicii firmei
  • Construirea de relatii functionale
  • Performante notabile in jur
  • Personalitatea ta conteaza mai mult decat skill-urile

Orice ierarhie organizationala interioara are iz de politica. De multe ori conteaza cine se intelege mai bine cu seful, cine e vazut mai capabil, mai placut, mai implicat, cine e mai vorbaret la petreceri sau cine pleaca ultimul mereu  – chiar daca astea nu trebuie sa fie adevarate sau relevante pentru cat de bine isi face treaba omul respectiv.

Bisericute inca exista si functioneaza la fel de bine ca in liceu.

Cu cat avansezi mai mult in cariera, cu atat soft skill-urile tale o sa conteze mai mult decat abilitatile profesionale specifice pentru care ai fost angajat in prima faza. Pe nimeni nu mai intereseaza daca chiar cunosti toate cele, de vreme ce acum ai oameni in echipa ta care fac tot ce trebuie.

Meritocratia ramane un ideal, dar e inca foarte departe.

5 greseli de cariera pe care trebuie sa le eviti cu orice pret

  • Companiile nu sunt (tot timpul) interesate de pasiunile sau ideile tale inovatoare 

Tinerii din ziua de azi viseaza la o simbioza perfecta intre pasiunea lor si cariera care o sa le puna o paine pe masa. Nimic rau in asta – aceasta utopie e adanc inradacinata si in programul meu de functionare.

Insa corporatiile au o viziune proprie numita strategie. Destul de steril, stiu. Angajatii, chiar si cei mai creativi, trebuie sa se alinieze acestei strategii si sa o execute.

Fiecare firma face eforturi pentru a pastra talentul in cadrul companiei, insa adevarul este ca orice sclipire de geniu trebuie sa fie centrata in jurul unei nevoi deja identificata de companie pentru a nu ramane doar la nivelul de idee.

  • Norocul e la fel de important ca si talentul

Inteleg invidia care poate reiesi din acest adevar, dar asta nu inseamna ca e mai putin valabil.

Bag mana-n foc ca si tu cunosti oameni care au nimerit la un super job din prima, au avut parte de mentori acolo, de persoane care i-au impins spre noi orizonturi si le-au permis sa creasca. Pare aproape nedrept daca stam sa ne gandim ca unii nu au fost atat de norocosi si ca urmare, drumul lor in cariera a fost mai anevoios.

Ce poti face daca te incadrezi in a doua categorie? Sa-ti largesti cercul de cunostinte si sa-ti faci singur norocul de acum inainte. Cel mai bun sfat este sa incepi sa socializezi cu oamenii care sunt acolo, in joburile si domeniile, pe care le vrei si tu. Relatiile o sa-ti deschida usi de acum inainte.

Prieteniile de la locul de munca – ajuta sau incurca in cariera?

  • O sa-ti petreci o mare parte din cariera fiind platit mai putin decat meriti

Cel mai probabil, de mai multe ori in traseul tau profesional, altii o sa-ti determine valoarea. Cel putin la inceput.

Angajatorii o sa-ti puna in fata ce sume vor ei, si o sa tinda spre cifrele care se incadreaza in bugetele lor stabilite deja si astea o sa ramane, daca nu ai un cuvant de zis.

Cunoaste-ti valoarea si stabileste exact cat vrei sa fii rasplatit pentru timpul pe care-l oferi acestei parti din viata ta. Tine mine ca nimeni nu este de neinlocuit – ai sa auzi si asta destul de des in cariera ta – si ca cel mai important este sa preiei controlul alegerilor tale.

Cariera si familie, chiar le putem avea pe toate?

Foto: Shutterstock.com