Certuri in carantina: cum depasesti conflictele cu partenerul

Maria Dima1
De Maria Dima
20 apr. 2020

La bine si la rau, pana cand carantina ne va desparti. Asta e schimbarea de status quo pe care o traim cu totii, live, fara pregatiri emotionale prealabile, fiind cel dintai mandat de carantina pe care-l indeplinim.

Limitele intelegerii in cuplu sunt testate din plin, la orice ora din zi si din noapte. Nu mai sunt alte distrageri de atentie. Sunteti numai voi si ceva nu e bine.

Daca ai impresia ca relatia ta nu o sa supravietuiasca Coronavirusului, sa stii ca nu esti singura. Expertii spun ca asemenea dificultati intre parteneri sunt perfect normale in timpuri de rascruce si stres, asa cum sunt cele pe care le traim in ziua de azi.

Stiinta surprinzatoare din spatele unei casnicii fericite

De ce ne certam mai des cu partenerul si ce putem face in legatura cu asta?

  • Frica si anxietate

Amenintarea care planeaza deasupra capetelor noastre din cauza Coronavirusului este una extrem de inspaimantatoare deoarece vizeaza atatea aspecte interconectate – sanatate, siguranta financiara, situatia de munca, invatamant. Toate au venit deodata si toate ne impacteaza serios.

“Frica este un factor care contribuie enorm la orice fel de situatie conflictuala” – spune Dr. Tracy Dalgleish, terapeut de cuplu. Ea preia controlul tuturor reactiilor si ne reduce la cele de baza, care vin mereu ca raspuns la o amenintare: fuga sau lupta. Ca atare, nu mai putem accesa partile noastre intelegatoare, deschise si rabdatoare in raport cu cel de langa noi.

La butoane e frica, si odata ce isi face simtita aparitia, o sa atraga automat acelasi tip de raspuns agresiv si rece de la partenerul asupra caruia se rasfrang consecintele.

  • Prea multe schimbari deodata

In urma cu nici o luna iti planuiai vacanta de vara. Acum nu stii daca si in ce conditii te poti intoarce la munca. Sau ce poti face pentru ca parintii tai sa fie in singuranta si cand o sa-i mai poti vedea.

Impactul unei asemenea pandemii sau al atator tragedii e imposibil de justificat de mintea noastra.

Noua noastra normalitate, cea in care putem controla foarte putine, unde totul s-a schimbat si nu mai avem activitatile care ne defineau sau ne aduceau bucurie, ne-a cam stricat feng shui-ului emotional.

Ne lipsesc locurile in care ne eliberam de stresul adunat, unde abandonam fricile si ne incarcam cu pozitivism. Ii ducem lipsa salii de sport, hobby-urilor in natura, serilor de distractie cu prietenii. Iar asta ne frustreaza.

Echilibru in asemenea conditii e mult de cerut si aproape imposibil de realizat. De asta, ne intoarcem la ce cunoastem: furie, depresie, anxietate si rabufnim intre 4 pereti.

  • Lipsa de spatiu

Ne casatorim pentru ca vrem sa construim o viata impreuna. Numai ca acum, avand iubitul non stop langa noi, ne simtim sufocate si iritate de orice.

Esther Perel vorbeste despre asta in cartea sa, Mating in Captivity: “Iubirea se bazeaza pe 2 piloni: daruirea si autonomia. Nevoia noastra de a fi impreuna exista langa cea de a fi separati. Nu poti sa ai una fara cealalta”.

In aceasta perioada, avem mai mult timp impreuna decat de obicei, asa ca e normal sa-ti doresti o pauza sau niste timp pentru tine.

  • Responsabilitatea de parinte

Schimbarea majora in programul oricarei familii tine si de grija si timpul masiv alocat copiilor de cand scolile si gradinitele s-au inchis.

Multe femei simt ca ele sunt automat cele insarcinate cu aceasta responsabilitate, mai ales in cazul in care tatal isi duce zilele ca si cum nu s-a schimbat nimic, contribuind asadar dramatic la starea de spirit a partenerei.

Daca mama lucreaza de acasa, cu program normal, situatia e si mai dificila. Orele de lucru se intind pe aproape toata ziua, sedintele video sunt inghesuite in orele de somn ale micutilor, pauzele sunt folosite pentru pregatit mesele, iar in ritmul asta, femeile ajung sa munceasca non stop.

Barbatii care ajuta la treburile casnice au un IQ mai ridicat

Ce putem face?

  • Acceptarea situatiei

Vorbim de situatia actuala, nu de galusca pe care ne tot chinuim sa o inghitim, si anume aceea ca totul e normal, bine, si ce frumos ca apucam sa petrecem mai mult timp cu familia.

E o situatie exceptionala si nu eram pregatiti pentru asta.

Odata ce acceptam presiunea care s-a invitat in casele si gandurile noastre, putem incepe sa ne gandim ce inseamna asta si pentru partener.

Mituri despre fericirea in relatii care ne fac, de fapt, nefericite
  • Efort sustinut la comun

Si pentru a face fata mai usor, si pentru a gasi modalitati de relaxare si amuzament in casa.

Puteti trece peste acest obstacol impreuna, cu respect, compasiune, intelegere. Angajamentul pe care l-ati luat unul face de celalalt a ramas acelasi.

  • Adresarea nevoilor

Ai grija de tine si de nevoile tale. Cere ajutor specializat si gandeste-te daca ti-ar fi util sa vorbesti cu un psiholog sau poate chiar numai cu prieteni.

Prioritizeaza-ti starea de bine pentru a fi capabila sa daruiesti o energia buna celor din jur.

Foto: Unsplash.com