Cum iti dai seama ca suferi de rationament emotional

Denisa Toma1
De Denisa Toma
4 mai 2019

Cand se intampla ceva care te supara, cum reactionezi? Esti capabila sa-ti separi emotiile de realitatea situatiei respective cu o gandire limpede sau ajungi sa amesteci faptele cu emotiile?

Este o problema des intalnita cu care se confrunta numeroase persoane, in special cele care sufera de anxietate si care au obiceiul de a analiza totul excesiv. O situatie iti creeaza anumite emotii, ceea ce te face sa te gandesti foarte mult la realitatea pe care ai creat-o in mintea ta. Si de multe ori aceasta este diferita de realitatea in sine.

O stare de stres este creata fata de unele lucruri care nu sunt probleme reale. Singura problema este aceea ca iti lasi emotiile si sentimentele sa ghideze modul in care interpretezi realitatea.

Se pare ca acest fenomen are si un nume: rationament emotional.

Ce este rationamentul emotional?

Rationamentul emotional este o distorsionare cognitiva in care o persoana ajunge la concluzia ca reactia sa emotionala demonstreaza ca ceva este adevarat, in ciuda dovezilor care demonstreaza contrariul. Emotiile iti distorsioneaza gandurile, ceea ce distorsioneaza apoi perceptia asupra realitatii.

Cum recunosti simptomele unui complex de inferioritate si cum scapi de el

Este un tipar de gandire negativa care poate face mult rau in viata unei persoane. Daca te confrunti cu o astfel de problema, un terapeut te poate ajuta sa o depasesti. Iata cateva semne care iti arata daca suferi de rationament emotional:

Exemple de rationament emotional

Semnele ca te confrunti cu aceasta problema includ ganduri, precum: „Ma simt vinovata, prin urmare sigur am facut ceva rau”, „Simt ca nu ma incadrez, deci inseamna ca nu am nicio valoare” sau „Imi este teama, deci inseamna ca ma aflu intr-o situatie periculoasa”.

O astfel de gandire este corelata de obicei cu depresia si anxietatea. Pentru ca simti ca un lucru este negativ, presupui ca lucrurile sunt intr-adevar atat de negative, fara sa iei in considerare rolul pe care emotiile il joaca in aceste stari.

Care este impactul negativ

Rationamentul emotional ne poate face sa simtim ca am esuat inainte de a incerca sa facem ceva. Mintea lasa ca emotiile sa preia controlul, ceea ce este epuizant si descurajator. Poti avea senzatia ca ai ratat ceva chiar inainte sa incepi. O astfel de atitudine te poate face sa amani o sarcina sau chiar sa nu o mai faci deloc.

10 lucruri la care sa renunti pentru a te bucura mai mult de viata

Emotiile care iti controleaza gandirea scad si dorinta de schimbare pentru ca simti ca schimbarea nu va fi posibila chiar daca incerci.

Cum iti dai seama ca folosesti rationamentul emotional

Daca emotiile tale iti dicteaza gandurile si, drept urmare, actiunile, este un semn ca te confrunti cu rationament emotional.

Un terapeut te poate ajuta sa depasesti cercul vicios al gandirii negative toxice, dar sunt unele lucruri pe care le poti face zilnic pentru a elimina acest tip de gandire negativ.

Cum sa eviti rationamentul emotional

Separa realitatea de fictiune: atunci cand emotiile pun stapanire pe gandurile tale si iti strica ziua, intreaba-te: „Ma concentrez asupra faptelor sau este o realitate pe care am creat-o in mintea mea?”.

Incearca sa intelegi ca ceea ce simti nu reprezinta valoarea ta. Doar pentru ca te simti intr-un anumit fel nu inseamna ca este o dovada impotriva ta. De exemplu, daca simti ca nu poti vorbi in fata unei multimi, nu inseamna ca nu o poti face sau ca nu esti suficient de inteligent, carismatic etc.

Cum sa nu te simti exclusa la locul de munca

Nu uita ca emotiile sunt doar emotii. Desi fac parte din tine, nu ar trebui sa dicteze modul in care vezi realitatea. De exemplu, nu ai de ce sa ratezi un interviu doar pentru ca tu simti ca nu ai sanse sa fii acceptata.

Atunci cand emotiile pun stapanire pe tine, fa un pas inapoi si gandeste-te ce i-ai spune unui prieten sau unui membru al familiei daca ar simti acelasi lucru. Prin urmare, in loc sa-ti spui „Nu are rost sa participi la concurs, nu ai nicio sansa sa castigi”, spune-ti: „Am incredere in tine! Stiu ca poti!”.

Foto: Shutterstock.com