Esti stresata la munca? Aceste „solutii” iti pot face mai mult rau decat bine

Ioana Marosan1
De Ioana Marosan
20 aug. 2019

Stresul te poate face sa-ti rozi unghiile. Stresul nu te lasa sa dormi noaptea. Stresul te poate transforma intr-o persoana foarte rea. Aceste metode antistres, insa, iti pot face mai mult rau decat bine!

Stresul are un impact major asupra vietii si sanatatii fiecareia dintre noi. Stresul afecteaza functionarea normala a creierului si are efecte pe termen lung asupra sanatatii mentale. Expunerea indelungata la stres poate conduce la aparitia depresiei, anxietatii, epuizarii mentale dar si a altor afectiuni mentale.

Efect antistres si stimularea imunitatii: beneficiile nenumarate ale musetelului

Epuizarea mentala a fost recunoscuta ca fiind o boala mentala. Organizatia Mondiala a Sanatatii a inclus aceasta afectiune pe lista afectiunilor mentale care rezulta in urma stresului cronic de la locul de munca si care nu este corect gestionat.

Daca te confrunti cu sindomul de epuizare mentala (burnout) exista cateva strategii pentru a-l controla. Primul pas pe care trebuie sa-l faci este sa eviti metodele clasice de eliberare de stres, care iti fac mai mult rau decat bine.

Aceste solutii antistres iti pot face mai mult rau decat bine:
Servirea pranzului la birou, in fata calculatorului

Cand ai mancat ultima data de pranz in fata calculatorului? Daca esti la fel ca majoritatea celor care fac munca de birou, atunci probabil ca iei masa de pranz in fata calculatorului.  62% dintre cei care lucreaza la birou mananca de pranz in fata calculatorului.

In felul acesta, ei se folosesc de aceasta pauza pentru a mai lucra cate ceva. Insa acest obicei poate face mai mult rau decat bine. Un studiu recent a indicat faptul ca persoanele care isi iau cu adevarat pauza de masa la pranz sunt mai satisfacute de locul de munca si sunt mai active in cadrul companiei in care lucreaza.

Saritul peste masa de pranz te priveaza de un “nutrient” esential pentru controlul stresului – interactiunea sociala. Lucratorii care socializeaza sunt mai putin stresati si sunt mai productivi. Socializarea creste cantitatea de oxitocina produsa de organism, un hormon foarte important, responsabil pentru inducerea starii de relaxare si de reducere a stresului.

Asa ca primul pas este sa incetezi sa-ti mai mananci pranzul in fata calculatorului si sa petreci timpul afara, impreuna cu colegii de serviciu, servind masa impreuna.

Metoda geniala antistres folosita de Anne Hathaway

Exprimarea unor nemultumiri exagerate sau nefondate

Atunci cand nivelul de stres este ridicat, esti tot timpul nemultumita. Unele motive de nemultumire sunt hilare: “colegul miroase ciudat”, “lumina este prea puternica”, “peretii biroului sunt prea albi”… Din pacate, exprimarea acestor nemultumiri nu aduce cu sine si o diminuare a nivelului de stres. Atunci cand te plangi, organismul secreta cortizol, asa-numitul hormonul al stresului, care provoaca cresterea tensiunii arteriale dar si a glicemiei. Practic, iti programeaza creierul sa adopte o atitudine negativista.

Deci, data viitoare cand simti impulsul de a te plange despre felul in care un obiect te deranjeaza, mai gandeste-te inca o data. Controleaza-ti impulsurile si accepta lucrurile pe care  nu le poti controla!

Sindromul burnout: 3 vedete care s-au confruntat cu boala secolului

Evitarea confruntarilor

Cei mai multi dintre noi se comporta frumos la locul de munca si evita confruntarile cu colegii. Din pacate, de cele mai multe ori aceasta evitare nu face decat sa inrautateasca situatia. Cel mai bine este sa te confrunti cu situatia aparuta. Altfel, este foarte posibil sa rabufnesti intr-un moment nepotrivit. Si atunci, tu vei fi aceea care provoaca tensiune, atat pentru tine cat si pentru ceilalti.

Constientizeaza toate lucrurile care iti provoaca stres si dezvolta o strategie pentru a le contracara. Atunci cand este vorba despre a face fata stresului provocat de colegii de munca, calea cea mai simpla este cea a minimei rezistente. Daca un coleg te intrerupe frecvent cu intrebari, ingrijorari sau ganduri fara legatura cu serviciul, incearca sa-ti pui castile, ca sa-i arati ca esti ocupata.

Daca aceasta strategie nu functioneaza, incearca sa-i explici situatia intr-o discutie fata in fata. Daca situatia nu se imbunatateste, fa-ti un orar in care sa lucrezi si spune-le colegilor ca in acel interval de timp nu poti fi deranjata decat daca este ceva urgent.

Foto: Shutterstock.com