Terapia prin ras pentru o viata sanatoasa

Monica Radulescu1
De Monica Radulescu
15 aug. 2018

Stiati ca un copil rade in medie de 400 de ori pe zi, in timp ce un adult chiar si de 10 ori mai putin? Studiile arata ca acest lucru poate avea efecte negative asupra intregului organism.

De aceea, i-am propus Monicai Dinulescu, psihoterapeut, psiholog clinician si fondatorul „Centrului de Terapie prin Ras Mandarin” sa ne aminteasca de ce este atat de bine sa radem.

„In primul rand, rasul are efecte benefice la nivel fizic”, spune Monica Dinulescu. Mai exact, „pune in miscare muschii faciali si antreneaza epiderma, genereaza senzatia de vitalitate, energie si echilibru, intareste sistemul imunitar si imbunatateste functionarea inimii. In plus, rasul protejeaza impotriva afectiunilor digestive, ale pielii si a dezechilibrelor hormonale”, continua psihoterapeutul

Efectele pozitive apar si la nivel psihic.

Daca radem mai mult, suntem mai putini stresati, mai creativi, mult mai optimisti si mai fericiti. In plus, rasul poate imbunatati chiar relatia de cuplu. „Cu cat mai multe momente de destindere si amuzament, cu atat mai prezenta este starea de bine in viata de cuplu. Placandu-se astfel mai mult pe ei insisi, avand un simt crescut al stimei de sine, partenerii devin mult mai flexibili, mai spontani si reusesc sa treaca mai usor peste starile de incordare si de nervi. O relatie de cuplu in care se rade este o relatie sanatoasa.” (Monica Dinulescu, psihoterapeut).

Stresul, „tratat” prin ras

Va intrebati daca putem depasi situatiile stresante cu ajutorul rasului? Da. Important este sa ne inducem starea de bine de la primele ore ale diminetii. Monica Dinulescu ne recomanda sa incepem ziua cu o portie de buna-dispozitie, pe care sa nu asteptam sa o primim din exterior, ci sa ne-o oferim noi insine. „Dimineata, intindeti-va in pat, respirati profund, zambiti si alegeti constient sa intampinati ziua intr-un mod optimist. Creierul va prelua imediat aceste semnale si le va transforma in energie si vitalitate.  Tendinta oamenilor este de a sari imediat din pat si de a se grabi la baie si apoi catre serviciu.

Primele minute dupa trezire sunt insa foarte importante.

Organismul <<reporneste motoarele>> la turatia necesara unei zile de lucru, presiunea sangelui creste, respiratia se intensifica, iar muschii isi reiau functionalitatea. Daca noi sarim direct din pat si incepem sa ne stresam, aceasta readaptare se face fortat, din mers si uneori putem avea senzatia de oboseala chiar la cateva minute dupa ce ne-am trezit. Starea de bine nu se cumpara de la magazin, starea de bine ne-o construim noi insine pas cu pas, din grija si respect fata de propria persoana.

Umorul este un medicament universal, insa trebuie sa alegem sa apelam constient la acesta.

Apelul la umor nu inseamna doar a viziona comedii sau filmulete amuzante. Inseamna a ne construi o anumita atitudine fata de exterior, un anumit filtru prin care sa privim realitatea. Oamenii imi spun adesea ca au multe probleme, multe griji si ca au <<uitat sa rada>>. Imi spun ca nu au mai avut parte de multa vreme de un hohot sanatos de ras. Pana sa ajungem la hohotul de ras, avem nevoie sa ne reamintim sa zambim, avem nevoie sa ne reintalnim din cand in cand cu noi insine, sa ne acordam cateva minute de atentie si de grija. Suntem atat de prinsi in activitatile cotidiene, atat de stresati si de agitati, incat pot trece zile intregi fara sa ne indreptam atentia asupra noastra”, imi spune specialistul.

Exercitii simple si vesele pentru o stare de bine

Starea de bine vine daca suntem consecventi si lucram zilnic cu noi. Iata cateva exercitii care inveselesc rapid si sigur:

Faceti haz de necaz: s-a rupt ciorapul, ati pierdut metroul, cel mic s-a murdarit, v-ati patat bluza. Toate aceste situatii va enerveaza, uneori pot parea dramatice, dar la o analiza atenta, chiar nu sunt atat de importante pe cat ar parea. Nu le lasati sa va afecteze mai mult decat e cazul, pentru ca in situatii de stres se secreta cortizol si adrenalina in sange, iar aceste substante, pe termen lung, vor afecta buna functionare a organelor interne.

Amintiti-va sa redeveniti din cand in cand copil. Daca aveti copii, cu siguranta aveti multe ocazii in care va puteti distra cot la cot cu acestia. In caz ca nu, dati-va voie sa va redescoperiti copilul interior, o astfel de stare va poate aduce multa energie.

Dati-va voie sa va bucurati de lucruri simple. Este o fraza pe care probabil o auziti de multe ori, dar ce inseamna de fapt? In primul rand, inseamna sa treceti peste frica de a iesi din rutina. Rutina ne determina adesea sa ne comportam ca niste robotei care fac doar ce „trebuie” si mai putin „ce le face placere”. Intrebati-va ce v-ar placea si ce va puteti oferi la modul realist: o schimbare de look, o cafea, o geanta noua, o calatorie de-o zi la munte, un film la cinema, o dupa-amiaza in care sa nu faceti nimic? Ceva trebuie sa fie dupa care tanjiti si care sa nu necesite nici multi bani, nici mult timp, dar care v-ar scoate din rutina.

Cautati sa descoperiti propria rețetă de fericire. Propria reteta de fericire nu o veti descoperi in carti si nici nu va va fi predata la cursuri de coaching. Nimeni in locul dumneavoasta nu poate sti mai bine ce va face fericiti, insa pentru asta trebuie sa indrazniti sa experimentati si sa pastrati acele obiceiuri bune pentru sanatatea dumneavoastra,  care va aduc bucurie si placere.

Chiar daca lucrurile nu merg intotdeauna ca pe roate, nu uitati sa va luati zilnic portia de ras. Nu doar ca veti fi mai optimisti, ci si mai sanatosi si veti sta departe de cabinetele medicilor.

Foto: Indy Brand Clothing