Cum prepari terciul de ovaz pentru o digestie buna

Denisa Toma1
De Denisa Toma
25 feb. 2020

In sezonul rece, un bol cu terci de ovaz este un mic dejun care se potriveste mult mai bine decat variante pe care le alegem vara, precum smoothie sau iaurt.

Dar la fel ca in cazul altor cereale, exista o anumita confuzie in ceea ce priveste ovazul si beneficiile sale pentru sanatate.

Este ovazul nociv pentru sanatate?

Raspunsul clar si raspicat al nutritionistilor este „Nu”. De fapt, taratele de ovaz sunt bogate in fibre solubile care incetinesc digestia, te ajuta sa te simti satula pentru o perioada mai lunga de timp si mentin un nivel constant al energiei. Un alt beneficiu este acela ca ovazul poate sa scada nivelul colesterolului „rau” LDL. Fulgii de ovaz sunt cereale integrale, ceea ce inseamna ca sunt bogati in fibre si ajuta digestia.

In afara de fibre, ovazul contine proteine si numeroase vitamine si minerale, printre care magneziu, vitamina B1, mangan si zinc. In plus, consumul regulat de terci de ovaz a fost asociat cu scaderea riscului de afectiuni cardiace si diabet de tip 2.

Ce se intampla in corpul tau daca mananci terci de ovaz in fiecare zi?

Te ingrasi daca mananci terci de ovaz?

Poate ai auzit ca terciul de ovaz contribuie la cresterea in greutate, insa adevarul este ca ovazul poate fi o parte importanta a unei diete sanatoase fara sa duca la cresterea in greutate. „Orice aliment, consumat in exces, poate sa contribuie la cresterea in greutate, dar terciul de ovaz nu se numara printre alimentele care sunt responsabile pentru acumularea kilogramelor in plus”, declara dieteticiana Julie Cunningham pentru byrdie.com. Fibrele sanatoase mentionate mai sus joaca un rol important din acest punct de vedere. „Pentru ca fulgii de ovaz contin multe fibre, o persoana se va satura inainte de a consuma o cantitate prea mare de calorii din ovaz”, adauga specialista.

In plus, ovazul se digera lent si iti ofera senzatie de satietate pentru o perioada mai lunga de timp comparativ cu alte alimente. De aceea fulgii de ovaz sunt recomandati in diete si controlul greutatii.

De asemenea, ovazul are beneficii pentru starea de spirit. „Ovazul stimuleaza productia de serotonina la nivelul creierului si iti ofera o stare de calm. Din acest motiv este benefic daca te confrunti cu depresie sau vrei sa-ti imbunatatesti starea de spirit”, declara nutritionista Nia Rennix.

Terci de ovaz cremos (porridge) cu pere coapte

Ce cantitate de terci de ovaz trebuie sa consumi zilnic?

La fel ca in cazul altor alimente, trebuie sa ai grija cat mananci. O portie sanatoasa ar trebui sa fie de aproximativ o jumatate de cana cu fulgi de ovaz uscati, din care vei obtine in jur de o cana cu terci de ovaz. O cana de terci de ovaz are 150 de calorii, cinci grame de proteine, doua grame de grasimi, 25 de grame de carbohidrati, patru grame de fibre si sub un gram de zahar. Este valabil pentru ovazul simplu, fara adaos de nuci, seminte sau fructe uscate.

Fructele reprezinta o modalitate simpla si sanatoasa de a indulci terciul de ovaz, fara sa adaugi prea multe calorii. In cazul altor indulcitori, precum zahar, miere sau sirop de artar moderatia este cheia.

Cat de sanatos este terciul de ovaz instant?

Fulgii de ovaz instant se prepara prin adaugarea apei fierbinti sau a laptelui fierbinte, dar nu sunt la fel de sanatosi precum cei clasici, pe care ii prepari prin fierbere. Contin mai putine fibre si ar putea avea un adaos prea mare de zahar.

Ce mancam azi la micul dejun? Terci de ovaz

Care sunt metodele sanatoase de a prepara fulgii de ovaz?

O varianta delicioasa de a consuma terciul de ovaz este sub forma unui parfait pentru micul dejun. Peste o jumatate de cana cu terci de ovaz gata pregatit, pune un strat de iaurt grecesc si fructe de padure. Presara doua linguri de nuci tocate si stropeste cu putina miere.

Poti sa faci terci de ovaz peste noapte, fiind o varianta rapida si sanatoasa de mic dejun. Lasa fulgii de ovaz la inmuiat in apa sau lapte, la frigider.

Foto: Getty Images.