Mananci iaurt in fiecare zi. Cat de sanatos este?

Ioana Marosan1
De Ioana Marosan
21 nov. 2018

In orice dieta pentru slabit, in orice plan alimentar sanatos, iaurtul are locul sau bine stabilit. Dar cat de sanatos este pana la urma?

Women’s Health au cautat raspunsul la aceasta intrebare, dar si la alte intrebari legate de acest aliment pe care toti nutritionistii il recomanda in dietele lor pentru slabit sau pentru un stil de viata sanatos.

Este adevarat ca iaurtul este bun pentru organism? De cate ori pe saptamana mananci iaurt la micul dejun sau ca gustare?

Este complet inofensiv?

Iaurtul este considerat un superaliment. Dar nu trebuie sa uitam ca iaurtul contine si zahar, iar uneori cantitatea de zahar nu este neglijabila. In aceste conditii, este iaurtul un aliment potrivit pentru o viata sanatoasa?

Pe scurt, raspunsul la aceasta intrebare este: Da! “Avand in vedere ca iaurtul are un continut ridicat de probiotice, calciu, potasiu si proteine, putem spune ca este unul dintre cele mai sanatoase alimente pe care le putem consuma”, afirma nutritionista Karen Ansel.

Care iaurt este mai bun, cel grecesc sau cel simplu?

Desi oamenii incep sa capete o obsesie fata de iaurtul grecesc, este bine sa stii ca nu exista mari diferente din punct de vedere nutritional intre iaurtul grecesc si cel obisnuit. 100 ml de iaurt grecesc contin 166 de calorii, 23 de grame de proteine, 4 grame de grasimi nesaturate, 3 grame de grasimi saturate, 9 grame de carbohidrati, 78 mg de sodiu si 8 grame de zahar. Un iaurt obisnuit are 143 de calorii si contine 12 grame de proteine, 3,5 grame de grasimi nesaturate, 2 grame de grasimi saturate, 16 grame de carbohidrati, 159 mg de sodiu si 16 grame de zahar.

Iaurtul grecesc are mai multe proteine si mai putini carbohidrati si zaharuri, fiind mai potrivit pentru persoanele care urmeaza o dieta mai saraca in carbohidrati. Si, desi 16 grame de zahar par multe, trebuie sa stii ca toate iaurturile naturale contin si zahar. Zaharul natural este contrabalansat de proteinele, calciul si potasiul pe care le contine respectivul iaurt.

Insa iaurturile cu arome adaugate contin zahar in plus si indulcitori care inseamna un nivel ridicat de zaharuri si carbohidrati. Evita-le si alege sa consumi un iaurt simplu caruia sa-i adaugi arome naturale, cum sunt scortisoara, mierea sau siropul de artar.

Iaurtul grecesc are si un dezavantaj

Prin procesarea intensa care ii da textura unica, este inlaturata jumatate din cantitatea de calciu natural, astfel ca multe companii producatoare aleg sa adauge calciu suplimentar.

Si atunci care sunt de fapt beneficiile rezultate in urma consumului de iaurt? Fara indoiala, sunt mai multe beneficii decat proteinele si calciul pe care le contine. Iaurtul contine “bacterii bune”, care au un rol important in buna functionare a sistemului digestiv si a celui imunitar. “Se stie ca probioticele imbunatatesc digestia, intaresc sistemul imunitar si asigura protectie impotriva starilor de depresie”, a mai declarat Karen Ansel.

Care este cel mai bun iaurt? Semigresat, fara grasimi sau natural?

“Iaurtul natural este foarte apreciat in ultima vreme, poate mai apreciat decat ar trebui”, considera nutritionista citata. Ea este de parere ca cel mai bun este iaurtul semidegresat: “O cantitate redusa de grasimi saturate, cum este aceea dintr-un iaurt cu 2% grasime este suficienta. Este bine sa evitam sa consumam prea mult produse care au un continut ridicat de grasimi saturate.”

Foto: Shutterstock.com