5 alimente care incetinesc imbatranirea, recomandate de un nutritionist

Maria Constantin1
De Maria Constantin
26 sept. 2020

E greu sa discuti despre longevitate fara sa pomenesti despre sirtuine. Aceste mici proteine intarzie scurtarea telomerilor, fragmentele de ADN de la capatul cromozimilor.

Procesul natural de imbatranire se datoreaza scurtarii telomerilor, iar sirtuinele joaca un rol important in intarzierea acestuia. Asadar, cum poti creste aportul de sirtuine in organism? Fie tii post, acesta fiind asociat cu o viata mai sanatoasa si mai longeviva, fie consumi mai multe surse bogate in aceasta proteine.

„Sirtuinele au legatura cu longevitatea si metabolismul. Am crezut ca ele pot fi activate doar prin post, dar pot fi activate prin alimentatie”, arata nutritionista holistica Kelly LeVeque in podcast-ul ei gazduit de platforma Mind Body Green.

S-a demonstrat ca o dieta bogata in sirtuine previne bolile cronice, marind durata de viata si incetinind procesul de imbatranire. Desigur, sunt necesare mai multe cercetari inainte de a considera aceste alimente un tratament potrivit pentru bolile provocate de imbatranire, dar cu siguranta nu gresesti daca le adaugi in dieta ta. Iata care sunt preferatele nutritionistei Kelly LeVeque:

Caperele

Caperele sunt bogate in quercetina, un polifenol care mareste activitatea sirtuinei. Cercetari specifice au aratat ca acest compus are proprietati protective contra mai multor afectiuni, inclusiv a celor cardiace, a diabetului de tip 2 si chiar a astmului. Introdu cu incredere caperele in salate sau paste si vei beneficia de o sursa bogata in sirtuine!

Telina

Sirtuina din telina este activata de flovonoizii apigenin si luteolina, ambele dovedite cu efect antiinflamator si anticancerigen in studiile de laborator. Desi dezbaterea asupra modalitatii eficiente de a consuma telina sub forma de suc sau ca atare nu a ajuns inca la un rezultat clar, aceasta leguma are, fara indoiala, un continut impresionant de vitamine A si C, betacaroten, potasiu si fibre. E bine sa consumi telina odata cu apropierea sezonului rece.

Ceai verde

Apreciat pentru continutul de polifenoli, ceaiul verde contine fitochimicale benefice, precum galatul de epigalocatechin si teanina. Ceaiul verde si-a demonstrat efectele semnificative asupra longevitatii: un studiu a descoperit ca subiectii care au baut cinci sau mai multe cesti de ceai pe zi au un risc cu 16% mai mic de deces provocat de un accident cardiovascular si un risc cu 26% mai mic de a muri din orice alta cauza, comparativ cu cei care beau mai putin de o ceasca pe zi.

Oamenii care traiesc 100 de ani au in comun aceasta activitate fizica usoara

Coriandru

Si coriandrul contine quercetina, care poate oferi protectie impotriva multor afectiuni cronice. In plus, coriandrul scade nivelul de glucoza din sange prin activarea enzimelor care inlocuiesc zaharul din sange, arata nutritionista Valerie Agyeman. Apreciat pentru aroma sa puternica, coridandrul poate fi adaugat in supe, salate si in multe alte feluri de mancare. „Cu cat adaugi mai multa aroma in mancarea ta, cu atat mananci mai multe substante benefice”, recomanda Agyeman.

Capsune

Aceste fructe contin fisetin, un compus care elibereaza sirtuinele si despre care studiile au aratat ca stimuleaza semnalele din creier care imbunatatesc memoria pe termen lung. Un alt studiu a aratat ca fisetina are efect anticarcinogen. Sunt necesare mai multe cercetari pentru a stabili o legatura clara intre acest compus si efectele amintite, dar pana acum rezultatele sunt promitatoare, noteaza Mind Body Green.

In concluzie, sa adaugi cateva surse de sirtuine in alimentatia ta te poate ajuta sa-ti cresti longevitatea. Insa, cu sirtuine sau fara, ai nevoie de o varietate de alimente bogate in nutrienti, iar cele integrale sunt intotdeauna o idee buna. „E bine sa amesteci culorile si aromele in farfurie”, recomanda LeVeque.

Foto: Instagram/@helenowen