5 alimente „de dieta” pe care nutritionistii nu le mai recomanda

Teodora Tirca1
De Teodora Tirca
4 aug. 2019

Cand vine vorba despre alimente care te ajuta sa slabesti, se fac o gramada de speculatii. Alimentele de dieta pe care ti le voi prezenta erau la moda acum ceva vreme, insa nutritionistii nu le mai recomanda in prezent, pentru ca s-a dovedit ca fac mai mult rau decat bine.

Conturul de buze maroniu si sprancenele subtiri ne fac sa ne gandim cu nostalgie la anii ’90, insa asta nu inseamna ca ne-am dori sa ne intoarcem acolo. Nici mancarurile bune pentru silueta de atunci nu mai sunt recomandate de medici. Are sens, pana la urma, daca ne gandim la cat de mult a evoluat medicina in ultimii 20 de ani. „Astazi, oamenii care mananca cu adevarat sanatos sunt cei care aleg mancarea reala, neprocesata, a carei sursa iti este cunoscuta”, declara pentru Byrdie nutritionistul Jenny Champion.

Cu toate astea, mancarurile care erau vazute ca „dietetice” cu doua decade in urma nu se incadreaza deloc in acest concept. Iti spunem ce alimente „inofensive” ar trebui sa elimini complet din dieta ta daca vrei sa slabesti si sa te mentii sanatoasa.

Dieta cu castraveti: cum functioneaza si cat de sanatoasa este

1. Gustarile si deserturile „fara grasimi”

Oamenii erau obsedati de eticheta „fat free” aka „fara grasimi” in anii ’90, confirma Daryl Gioffre, un nutritionist care lucreaza si cu celebritati. Dar, conform spuselor lui, nebunia ce blama grasimile nu avea de fapt o baza stiintifica. „La sfarsitul anilor ’60, cativa cercetatori de la Harvard au fost platiti pentru a publica un articol despre legatura din zahar, grasimi si bolile de inima, dand exemple niste studii care favorizau industria zaharului si aruncau astfel toata vina asupra grasimilor”, dezvaluie Gioffre.

In consecinta, piata s-a conformat si le-a oferit consumatorilor alimente „fara grasimi”, care au devenit aproape un trend. In perioada aceea, oamenii credeau ca principalul vinovat pentru kilogramele in plus, cancer si boli de inima erau grasimile. „Din pacate, companiile inlocuiau pur si simplu grasimile cu un surplus de aditivi si zahar”, spune specialistul.

Dieta lui Michelle Obama si alimentul pe care nu-l consuma niciodata

Astazi, nutriotionistii sunt de acord ca grasimile sanatoase, care provin din semintele de canepa, chia, susan, unt de arahide sau migdale raw, ulei de cocos sau somon salbatic sunt cheia unei alimentatii sanatoase, care te ajuta sa slabesti.

2. Salatele mari ca cina

Din nou, in anii ’90 erau considerate foarte sanatoase salatele mari, precum cea Caesar cu pui, majoritatea femeilor crezand ca vor slabi daca le vor consuma in loc de cina. Din pacate, astazi nutritionistii nu mai sunt de acord. „Acele salate nu contineau legume si verdeturi suficient de diverse. In plus, se adaugau mandarine sau portocale si dressinguri (fie ele cu grasimi sau nu) foarte nesanatoase si cu ingrediente ce cresc inflamatia in corp, precum uleiul de soia si indulcitorii artificiali”, spune Gioffre.

Uneori se adaugau si toppinguri nesanatoase, cum ar fi bacon, branza sau noodle prajit, transformand o salata „inofensiva” intr-o bomba cu indice glicemic crescut.

Evident, salatele nu trebuie sa fie nesanatoase. „O optiune mai buna ar fi sa incluzi in salata ta mai multe legume: broccoli, asparagus, ardei gras, avocado, praz, castraveti si frunze verzi precum spanacul. Fa-ti un dressing sanatos din lamaie si ulei extravirgin de masline”, sfatuieste specialistul.

3. Sucul dietetic, fara zahar

In urma cu doua decade era foarte popular sucul dietetic, cu zero zahr, si as putea spune ca si astazi a ramas o optiune pentru multi oameni care tin dieta. Cu toate astea, specialistii sunt foarte sceptici atunci cand vine vorba despre indulcitorii artificiali. „Desi controversate, studiile recente confirma ca indulcitorii artificiali sunt asociati cu kilogramele in plus. Si asta pentru ca gustul dulce al acestor sucuri pacaleste creierul ca a consumat zahar adevarat, sprijinind dependenta de alimente dulci, la care vom pofti din ce in ce mai mult”, explica nutritionistul Adrienne Youdim. Ea recomanda mai degraba apa minerala cu un strop de suc natural de merisoare.

4. Chipsurile din legume si covrigeii

Acestea au fost si inca sunt considerate bune pentru slabit pentru ca, pana la urma, ce vina pot avea legumele in chestiunea kilogramelor in plus? De asemenea, covrigeii erau si ei considerati inofensivi, pentru ca nu contineau zahar sau grasimi. In realitate, lucrurile stau cu totul altfel. Aceste gustarici contin foarte multa sare. In plus, „ce poate fi sanatos la faina alba cu multa sare deasupra, in cazul covrigeilor?”, se intreaba dieteticianul Sandra Woodruff. Da, cu siguranta chipsurile de cartofi sunt nesanatoase, insa cele din legume, gasite in comert, sunt la fel de daunatoare – nu doar pentru dieta, ci si pentru sanatate.

10 carbohidrati buni care nu te ingrasa

5. Alimentele bogate in proteine si grasimi si sarace in carbohidrati

Multe femei elimina complet din dieta lor carbohidratii (chiar si fructele si legumele), bazandu-se doar pe proteine si grasimi pentru a slabi. Nutritionistii sunt insa de parere ca aceasta dieta nu e doar nesanatoasa pentru organism, ci si ineficienta. „Chiar daca vei da jos kilogramele, le vei pune la loc destul de repede. Fiind atat de restrictiva, aceasta dieta nu poate fi tinuta pe termen lung”, spune Colette Heimowitz, vicepresedinte in cadrul Atkins Nutritionals. Specialistii iti recomanda sa incluzi in dieta si carbohidrati sanatosi, precum frunzele verzi, legumele, cartoful dulce etc. Iar proteinele trebuie consumate in cantitati moderate.

Foto: Shutterstock.com