Alimentele procesate nu sunt intotdeauna rele: 3 exemple de produse sanatoase

Avatar1
De Irina Constantin
19 mart. 2020

Pe o scara de la mancare ultra-procesata la avocado, tu cat de sanatos crezi ca mananci?

Alimentele procesate au fost privite, la inceput, drept ceva pozitiv. Hrana devenise mai usor de consumat si de pastrat, mai rapida si mai accesibila. Apoi, valul de clean eating („alimentatie curata”) a decis ca tot ce este procesat trebuie sa dispara, lasand loc doar pentru alimentele pure, neprocesate – in niciun fel!

Cele doua ingrediente pe care nutritionistii nu le consuma niciodata

Conform specialistului in stiinta alimentatiei Tylor Wallace, alimentele procesate sunt acelea a caror stare initiala a fost modificata in orice fel. Mai exact, mancarea este procesata prin tocare, mixare, racire, incalzire. Congelare, filtrare, fermentare. Extragere, centrifugare, prajire, uscare, impachetare!

Alimentele cu efect puternic de antibiotic. Sigur le ai in bucatarie

„Practic, orice vine intr-un pachet si contine mai mult de un ingredient este considerat aliment procesat”, spune Tracy Lockwood Beckerman, expert nutritionist. Luand in calcul acest lucru, cate din alimentele pe care le consumi sunt, cu adevarat „neprocesate”? In mod clar, foarte putine.
In plus, multe dintre alimente sunt procesate pentru a deveni sigure pentru consumul uman. De exemplu, laptele este pasteurizat pentru a elimina potentialele bacterii. Carnea este gatita din acelasi motiv, la fel si ouale.
Acestea fiind spuse, hrana procesata nu inseamna doar chipsuri cu arome artificiale, burgeri si cartofi prajiti sau cascaval pane. Ea include si legumele spalate, taiate si congelate, fructele sau fasolea din conserva. Chiar si painea este un aliment procesat!

Alimentele procesate sanatoase si facile: 3 exemple de produse

1. Fructele si legumele congelate

Cand sunt congelate, legumele si fructele se afla in perioada de varf, acel stadiu in care sunt coapte la maximum. Ele sunt recoltate la momentul ideal, sunt spalate si eventual taiate in cuburi sau bucati, apoi sunt congelate.

Acest proces nu dauneaza calitatii alimentelor, ci din contra, ajuta fructele si legumele sa isi pastreze proprietatile si sa reziste mai mult timp intr-o stare buna pentru consum. Asadar, nu te feri de ele. Ideea conform careia vitaminele si nutrientii dispar prin congelare este doar un mit!

2. Nautul la conserva

De cate ori ti s-a facut pofta de hummus si ti-ai propus sa il prepari chiar tu, a doua zi sau poate „mai tarziu”? Probabil ca de foarte multe ori. Insa de cate ori te-ai si tinut de plan, in loc sa intri in primul supermarket si sa cumperi hummus gata pregatit? Probabil ca de mai putine ori.

Alimentul gustos de post care te ajuta sa slabesti si sa-ti mentii inima sanatoasa

Ei, bine, nautul la conserva este la fel de sanatos ca nautul crud, mai ales daca produsul nu are adaos de zahar sau sare. Il poti folosi la pregatirea unui hummus rapid si excelent, avand control total asupra celorlalte ingrediente. De asemenea, poti folosi nautul din conserva pentru a-l trage la tigaie, alaturi de alte legume sau doar cu putina boia afumata si piper.
3. Smoothie-urile

Pe piata exista o gama variata de sucuri naturale si smoothie-uri colorate. Chiar daca nu toate sunt 100% sanatoase, ai la dispozitie variante neprocesate termic, ci doar mixate in blender, fara adaos de conservanti.

Astfel, poti consuma cu incredere un smoothie fresh, din fructele si legumele tale preferate. Vei obtine o cantitate semnificativa de nutrienti, chiar daca produsul este considerat „procesat”!

Foto: Getty Images.