Cele doua ingrediente pe care nutritionistii nu le consuma niciodata

Maria Constantin1
De Maria Constantin
11 mart. 2020

Daca intrebi nutritionistii care sunt ingredientele pe care trebuie neaparat sa le eviti, acestia indica la unison doi „inamici”.

In pofida opiniei generale din domeniul alimentatiei sanatoase, produsele procesate nu sunt neaparat nesanatoase pentru consumatori. Desigur, trebuie sa avem grija la cantitatea excesiva de sare si de zahar, dar, in general, daca mananci din cand in cand un produs procesat, nu-i un capat de tara.

Exista, insa, unele ingrediente ascunse pe care nu le poti detecta. Daca ai analizat cu atentie eticheta unui produs si din toata lista interminabila de ingrediente recunosti doar un sfert, intelegi despre ce este vorba, noteaza Well+Good.

Unele ingrediente al caror nume suna de parca ar fi chimicale sunt, de fapt, inofensive. Dar daca intrebi nutritionistii care sunt cele periculoase, acestia indica la unison doi „inamici” de care trebuie sa te feresti: siropul de porumb bogat in fructoza si indulcitorii artificiali.

De ce evita nutritionistii aceste ingrediente

Mai multe studii au aratat ca siropul de porumb bogat in fructoza si indulcitorii artificiali pot avea un impact negativ asupra sanatatii, spune specialista in nutritie Kelly Jones, care evita acesti aditivi si le recomanda clientilor sa faca la fel.

„Nu sunt un fan al produselor care contin sirop de porumb bogat in fructoza sau indulcitori artificiali si nu cumpar produse care contin asa ceva”, spune, la randul ei, nutritionista Maggie Michalczyk.

Spre deosebire de alte ingrediente care au capatat pe nedrept un renume negativ de-a lungul anilor (pastilele pentru tuse, soia), siropul de porumb bogat in fructoza este un indulcitor cu efecte nocive dovedite. „S-a demonstrat ca provoaca rezistenta la insulina, ceea ce reduce capacitatea corpului de a controla adecvat glicemia”, spune Gabrielle McGrath, dietetician care lucreaza cu platforma online Baze.

Acest ingredient este o forma de zahar adaugat si provoaca obezitate si diabet, scrie publicatia citata.

De asemenea, indulcitorii artificiali precum zaharina, aspartamul si sucraloza trebuie evitati, arata expertii in sanatate. „E nevoie de o cercetare amanuntita, dar studiile preliminare au aratat ca indulcitorii artificiali pot distruge microbiomul intestinal, care este fundamental pentru reglarea sistemului imunitar, pentru functionarea metabolica normala, pentru sanatatea mentala si altele”, arata Kelly Jones.

„Aspartamul in special a fost luat la tinta in ultimii ani pentru ca studiile au aratat ca indulcitorii din bauturile dietetice pot perturba functionarea antioxdantilor, pot induce stresul oxidativ si pot distruge integritatea membranei celulelor, ceea ce poate duce la inflamatii si la periclitarea sanatatii”, arata Jones.

Stiai ca zaharul este ascuns in 80% din alimente?

Unele date stiintifice sugereaza ca aspartamul creste nivelul de cortizol, hormonul stresului, afectand si functia insulinei, noteaza Well+Good.

Gabrielle McGrath crede ca indulcitorii artificiali pot afecta si simtul gustului. „Principalul motiv pentru care incurajez oamenii sa incerce sa limiteze cat mai mult posibil consumul acestor indulcitori este ca adauga un nivel nenatural de zahar in dieta, pe care altfel nu l-ar avea”, spune ea.

Michalczyk confirma: „Aceste tipuri de zaharuri nu au valoare nutritiva si pot ajunge sa afecteze felul in care percepem lucrurile dulci. O cantitate mica de indulcitori produce un gust dulce comparabil cu cel al zaharului, astfel incat ajungi sa simti fructele mai putin dulci, iar gustul legumelor devine foarte amar, ca sa dau un exemplu extrem.”

In unele cazuri, indulcitorii artificiali pot provoca probleme digestive, asa ca daca ai un stomac sensibil, ai grija, spune Michalczyk.

Cum sa eviti acesti ingredienti

Desi sunt foarte des intalniti, chiar si in produsele sanatoase, nu este imposibil sa-i eviti. „Cand cumpar produse ambalate, le caut pe cele care nu au mult zahar si nu sunt indulcite cu sirop de porumb bogat in fructoza sau cu zahar artificial, precum zaharina, acesulfam de potasiu, aspartam, neotam si sucraloza”, spune Michalczyk.

Cateva indicii: siropul de porumb bogat in fructoza se gaseste in sucuri acidulate, conserve, iaurturi cu arome, in gem si dulceturi, untul de arahide procesat, paine, nectar si sosuri pentru salate, arata Gabrielle McGrath.

Alte produse care contin acesti aditivi sunt bauturile cu indulcitori, bomboanele si deserturile.

Foto: Getty Images.