Care-i faza cu dieta fara gluten si de unde a pornit toata nebunia

dieta fara gluten
Roxana Dobrita1
De Roxana Dobrita
4 dec. 2018

Gluten! Scuze, te-am speriat? Tot ce e posibil, pentru ca mai nou glutenul e ce poate fi mai rau intr-o dieta – ingredientul cel mai blamat dintre toate.

Si judecand dupa faptul ca vanzarile la produsele fara gluten s-au triplat in ultimii cinci ani la nivel global (doar in State 1 din 5 persoane evita alimentele ce contin gluten) si ca trendul nu da semne sa se opreasca prea curand, putem spune ca intoleranta la gluten auto-diagnosticata a devenit la fel de raspandit precum cea la lactoza.

Ceea ce face aceasta obsesie impotriva glutenului atat de surprinzatoare e faptul ca pentru majoritatea oamenilor nu exista dovezi stiintifice care sa sustina abstinenta.

Dupa cum spunea Michael Specter intr-un text publicat in New Yorker, „pur si simplu nu exista raspunsuri stiintific satisfacatoare la intrebarea de ce glutenul, un ingredient esential, care a hranit umanitatea de mii de ani, a devenit brusc atat de amenintator pentru sanatate.”

Glutenul este un compus proteic ce da forma granelor (practic, e cel care se asigura ca painea se umfla si se aereaza frumos pe interior).

Si da, este adevarat ca exista oameni care nu-l pot tolera: cei care sufera de boala celiaca (sistemul imunitar ataca intestinul subtire in mod violent atunci cand consumi gluten) sau au alergii la cereale.

Dar procentul acestora este incredibil de mic (doar 0.1% din populatia tarilor vestice sufera de o forma de alergie la cereale, spre exemplu), in niciun caz suficient pentru a explica entuziasmul coplesitor pentru dietele fara gluten.

Tot mai multi oameni renunta la gluten fara un motiv anume, iar acestuia i se imputa o gramada de patologii, de la dementa, depresie, obezitate, autism si pana la ADHD. Unii chiar insista ca abtinerea de la gluten te ajuta sa slabesti – un motiv major pentru care tot mai multi acoliti il evita.

Stiinta din spatele sensibilitatii la gluten e neclara

Un procent mare de oameni taie glutenul din alimentatie in speranta ca vor ameliora sau evita o serie de simptome sau boli: balonare, obezitate, Alzheimer’s si autism. Sensibilitatea sau intoleranta non-celiaca la gluten nu este diagnosticabila, deci cat se poate de subiectiva.

Un studiu publicat in revista Gastroenterology a descoperit ca, de foarte multe ori, cei care spun ca au scapat de anumite simptome cu ajutorul unei diete fara gluten de fapt au reactionat la un alt set de carbohidrati, numiti FODMAP. Cu alte cuvinte, nu glutenul era de vina, ci zaharurile din cereale.

Toate ca toate, dar nu putem ignora faptul ca multi oameni pretind ca se simt mult mai bine dupa ce elimina glutenul. De ce? O posibilitate este ca acestia mananca mai putine alimente procesate, gatesc acasa mai frecvent si consuma mai multe fructe si legume in locul prajiturilor si prajelilor. Din nou, aceasta explicatie nu are nicio legatura cu glutenul.

Nu exista dovezi clare ca eliminarea glutenului te ajuta sa slabesti

Pe langa sensibilitate sau intoleranta, un alt motiv pentru care multi adopta dieta fara gluten este pentru ca spera ca-i va ajuta sa slabeasca. In mod oarecum surprinzator, stiinta spune ca aceste diete nu doar ca nu te ajuta sa slabesti, dar te pot face sa iei si mai mult in greutate.

Tim Caulfield, autor al cartii Is Gwyneth Paltrow Wrong About Everything, spunea: „Niciun studiu credibil nu a demonstrat ca glutenul/cerealele sunt cauza epidemiei de obezitate din prezent. De asemenea, nu exista dovezi reale care sa sugereze ca eliminarea glutenului din dieta este o alegere inteleapta pentru stilul nostru de viata.”

Un studiu din 2006 a monitorizat 371 persoane care au renuntat la gluten. Rezultatul? 82% dintre ei s-au ingrasat dupa doi ani.

In plus, dietele considerate cele mai sanatoase de catre experti – precum cea mediteraneeana – contin grane bogate in fibre. Eliminarea lor vine la pachet cu probleme de sanatate. Conform Mayo Clinic, „oamenii care renunta la gluten pot avea procente scazute de anumite vitamine si nutrienti, precum fierul, calciul, fibrele si acidul folic.”

In plus, lipsa glutenului reduce si cantitatea de bacterii benefice din stomac, lucru care afecteaza functionarea sistemului imunitar.

Acum 20 de ani, nimeni nu baga in seama glutenul

Acum este pe buzele tuturor, obsesie alimentata de celebritati si falsi experti. Dar nu a aparut de nicaieri. Miscarea anti-carbohidrati, populara printre cei care-si doreau sa slabeasca, a scos-o la suprafata, transformand-o in noua dieta trendy a momentului.

Imi doream de mult sa scriu pe tema asta, si am facut-o acum pentru ca mi-a atras atentia un proiect foarte simpatic, realizat de Reteaua Privata de Sanatate Regina Maria: Compendiu de Ipohondrie Romana.

Acesta surprinde, cu ironie si umor, comportamente si atitudini pseudo-medicale sau extreme legate de sanatate, pentru a atrage atentia cu privire la importanta alegerilor medicale informate si corecte, bazate pe surse oficiale si pe un diagnostic medical corect.

Printre principalele specii de „ipohondri” romani se numara si Haterul de Gluten (Nema Paines), pe care te invit sa-l descoperi. E al naibii de amuzant!

Poate te convinge si pe tine sa lasi glutenul, saracul, in pace. In curand o sa dam vina pe el si pentru cele doua razboaie mondiale.

Foto: Shutterstock.com