Vrei un metabolism rapid? Ora la care iei cina poate fi solutia

Cristina Tudor1
De Cristina Tudor
7 nov. 2018

Incepand cu anii 1970 au existat doar doua schimbari majore in ceea ce priveste dieta. Mai intai, ni s-a recomandat ce sa mancam, de ce ar trebui sa renuntam la grasimi si sa le inlocuim cu carbohidrati de calitate, si sa eliminam, pe cat se poate, fainoasele si zaharul.

Cealalta schimbare majora a avut legatura cu ora la care mancam. Nu au existat recomandari oficiale, dar modul in care mancam s-a schimbat in mod semnificativ, si e posibil sa fi contribuit cresterea obezitatii.

Tu cate mese pe zi mananci?

Pana in 2004, obiceiurile noastre alimentare s-au schimbat si mai mult, majoritatea oamenilor mananca acum de 6 ori pe zi, sustin cei de la revista Quartz. In zilele noastre, se considera abuz daca refuzi sa ii dai o gustarica intre mese copilului tau. Desi nu s-a demonstrat stiintific, multi experti in nutritie considera ca acesta este un obicei sanatos. Statisticile arata ca intre 1991 si 2009, procentul oamenilor care mananca de mai multe ori pe zi a crescut foarte mult. Din pacate, aceasta schimbare a crescut numarul persoanelor obeze, dar si diabetice.

Cum este afectat metabolismul

Toate aceste modificari in dieta noastra au un efect asupra metabolismului nostru. Daca mancam noaptea tarziu, e clar ca acest lucru nu ne va ajuta sa scapam de kilogramele in plus. Asta pentru ca insulina in exces este principalul motiv care cauzeaza obezitatea. Daca luam toate aceste studii in considerare, ar trebui sa mancam doar intr-o anumita perioada a zilei, si anume in prima parte.

Gustarile dintre mese te pot sabota

In urma studiilor s-a observat ca in ultima perioada oamenii mananca prea des, de cand se trezesc pana la sfarsitul zilei, mic dejun, pranz, cina si foarte multe gustari intre. S-au facut teste pe doua grupuri de barbati care prezentau semne de diabet, aceleasi portii, acelasi numar de calorii, diferenta fiind orele la care mancau.

Cina la 2 dupa-amiaza?

La grupul care a mancat intre ora 8 dimineata si 2 dupa-amiaza, spre deosebire de grupul care a mancat intre orele 8 dimineata si 8 seara, s-a observat un nivel mai scazut al insulinei. O alta diferenta ar fi ca in primul grup s-a observat si o pofta mai scazuta de mancare. Aceste imbunatatiri au continuat sa existe si dupa ce participantii la studiu au incetat sa urmeze aceasta dieta.

Desigur, la inceput le-a fost greu sa se obisnuiasca cu acest regim, dar cercetarile arata ca participantilor le-a luat 12 zile pentru a se adapta acestei diete. In zilele noastre, cand toata lumea are un program haotic, iar cina este momentul zilei cand ne relaxam si petrecem timp impreuna cu familia in jurul mesei, este greu sa ne imaginam ca am putea face o schimbare atat de mare.

O schimbare binevenita

Si poate ca nici nu e nevoie sa fii atat de drastica. Nu uita ca principiile pe care se bazeaza acest studiu sunt consumarea unui numar cat mai mic de calorii in a doua parte a zilei, cand metabolismul devine mai lent. Asadar, ia mesele consistente in prima parte a zilei – nu pleca niciodata la serviciu fara sa-ti iei micul dejun si consuma un pranz consistent, alcatuit din proteine, carbohidrati complecsi si grasimi bune, iar intre mese rontaie un mar sau un morcov.

Cat despre ora la care iei cina, experimenteaza: cum te simti atunci cand ultima ta masa este la ora 6? In timp te vei obisnui sa nu mai mananci mese grele la ore tarzii.

Foto: Shutterstock.com