Remediul natural care o ajuta pe Taylor Swift sa faca fata perioadelor de stres

Ioana Marosan1
De Ioana Marosan
15 apr. 2019

Intr-un material publicat recent in revista Elle si intitulat “30 de lucruri pe care le-am invatat inainte de a implini 30 de ani”, Taylor Swift a vorbit despre multe lucruri din viata ei, inclusiv despre lucruri mai putin stiute: cum amelioreaza teanina simptomele anxietatii.

“Vitaminele ma fac sa ma simt mult mai bine! Iau teanina, un supliment natural care ma ajuta sa combat stresul si anxietatea”, a scris Taylor. Efectele benefice ale teaninei sunt deja cunoscute, dar pentru ca Taylor Swift a facut public faptul ca o foloseste, multa lume va incepe sa fie acum interesata de acest supliment. Oamenii de stiinta sustin ca L-teanina poate avea multe efecte diferite asupra organismului si a sistemului nervos.

In SUA, teanina este considerata un supliment alimentar sigur si nu este nevoie de prescriptie medicala pentru a o achizitiona, insa acest lucru nu inseamna ca autoritatile americane aproba toate suplimentele care contin teanina, ci doar le verifica din punct de vedere al sigurantei pentru folosire de catre populatie.

Cum arata meniul zilnic al lui Taylor Swift

Teanina a fost mereu un subiect de studiu pentru oamenii de stiinta, pentru ca pare sa aiba efecte benefice asupra sanatatii. La inceputul anului 2019, in mediul stiintific a fost lansata urmatoarea ipoteza: „unele studii au indicat faptul ca acest aminoacid are multe efecte terapeutice, printre care imbunatatirea functiei cerebrale si a celei digestive, adjuvant in tratamentul cancerului, efect anti-hipertensiv si stimulator pentru sistemul imunitar”, insa mai este nevoie si de alte studii pentru a putea confirma aceste concluzii in urma administrarii pe o perioada mai indelungata de timp asupra oamenilor.

Si atunci de ce este acest supliment in centrul atentiei?

Teanina amelioreaza efectele anxietatii, asa cum sustine Taylor Swift? Sa aruncam o privire asupra concluziilor stiintifice. Teanina se gaseste in mod obisnuit in ceai. Daca obisnuiesti sa bei ceai, atunci inseamna ca in mod regulat consumi teanina. Este un aminoacid care se gaseste in mod obisnuit in ceaiul verde si in cel negru. Este unul dintre principalele ingrediente active din ceai, alaturi de catechina.

Producatorii de ciocolata au inceput sa adauge teanina in ciocolata neagra pentru a-i observa efectele, iar un studiu realizat de compania producatoare de ciocolata Hershey a ajuns la concluzia ca ciocolata neagra infuzata cu teanina ajuta inima sa functioneze mai bine si reduce tensiunea arteriala. Insa, daca esti o bautoare constanta de ceai, probabil de acolo iti iei cea mai mare doza de teanina.

Metode neconventionale de a scapa de anxietate

Concluziile asupra efectelor benefice au fost contradictorii

Conform unui studiu realizat in anul 2007, 12 voluntari care aveau de indeplinit sarcini solicitante au primit teanina, iar concluziile au indicat o scadere a ritmului cardiac si nivelului hormonilor de stres. Concluziile au fost aceleasi in urma unui studiu asemanator, realizat in 2016, in care voluntarii un consumat o bautura cu teanina cu o ora inainte de a incepe activitatea solicitanta, iar testul de saliva a indicat un nivel scazut al hormonilor de stres pe o perioada de pana la 3 ore.

Insa un alt studiu realizat in anul 2004 a ajuns la concluzia ca teanina are efect relaxant atunci cand esti calm, nu atunci cand desfasori o activitate solicitanta. Cele mai noi informatii, publicate in 2019 in Journal of Psychiatric Research, arata ca persoanele cu simptome de anxietate care au fost tratate cu teanina nu au manifestat vreo modificare notabila a simptomelor, singurul efect pozitiv fiind acela ca au dormit mai bine decat participantii la studiu care au primit placebo.

Unele studii de mica intindere au indicat faptul ca teanina poate contribui la imbunatatirea activitatii sistemului imunitar. Intr-un articol despre teanina, publicat in 2016 in revista Beverages, au fost mentionate 2 studii care indicau faptul ca teanina imbunatateste activitatea sistemului imunitar. In primul dintre ele, pacientii in varsta carora le-a fost administrata teanina au fost mai protejati impotriva infectiile de tract respirator superior, in cel de-al doilea persoanele care au suferit interventii chirugicale stomacale s-au recuperat mai usor in urma administrarii de teanina si cisteina. Insa acestea sunt cazuri speciale si este greu sa concluzionam ca teanina este foarte buna pentru sistemul imunitar in general.

Sfaturi esentiale de la celebritatile care se confrunta cu anxietatea

Teanina contribuie la relaxarea creierului

Se pare ca teanina modifica activitatea electrica a creierului, ceea ce contribuie la reputatia ei privind efectul calmant. Intr-un experiment desfasurat in 2008, oamenii de stiinta au vrut sa testeze daca o cantitate de teanina prezenta intr-o cana obisnuita de ceai poate influenta activitatea undelor alpha emise de creier. O intensificare a activitatii undelor alpha conduce la relaxarea mintii fara inducerea starii de ameteala. Valurile alpha din creier apar de obicei atunci cand esti foarte relaxata dar treaza, in scurtul rastimp de dinainte de a adormi.

Atunci cand este combinata cu cofeina sporeste starea de atentie

Daca nu vrei sa te relaxezi sau trebuie sa ramai concentrata, efectul neurologic al teaninei, atunci cand este combinata cu cofeina, se schimba. Intr-un studiu publicat in 2010, s-a observat ca cele doua substante combinate i-au ajutat pe subiecti sa ramana concentrati si atenti, ceea ce a imbunatatit rezultatele activitatilor pe care le desfasurau si capacitatea de a trece rapid de la o activitate la alta. Un alt studiu, desfasurat in 2018, a indicat faptul ca persoanele care au consumat o combinatie a celor doua substante au fost mai implicate in activitatea desfasurata si nu si-au pierdut atentia. Asadar, daca vrei sa-ti duci treaba cu bine la capat, fara sa fii intrerupta, e cazul sa bei un ceai verde.

Foto: Shutterstock.com