Trucurile mentale pe care le folosesc pentru a iesi din zona de confort

Avatar1
De Andreea Raicu
25 oct. 2019

Zona de confort a unei persoane se numeste asa dintr-un motiv: e confortabila si sigura. Tocmai de aceea deseori e un loc in care stagnezi, in care ratezi oportunitati de a te dezvolta pentru ca refuzi orice ti-e nefamiliar.

De-a lungul timpului eu am incercat mereu sa explorez terenuri straine, fie ca asta a insemnat sa ma aventurez in proiecte profesionale complet noi, sa imi incerc norocul in antreprenoriat sau pur si simplu sa-mi asum riscuri mici care ma puteau duce pe drumul cel bun catre indeplinirea scopurilor mele.

Din experienta iti pot spune ca e greu, mai ales cand ai fost obisnuit toata viata sa alegi lucrurile familiare si caldute, sa-ti schimbi mindset-ul si sa risti sa iesi din zona de confort. E greu, dar nu imposibil. Iti las mai jos cateva trucuri pe care le-am folosit de-a lungul timpului pentru a-mi “convinge” mintea sa aleaga drumul nebatatorit.

Pentru o discutie mai detaliata pe aceasta tema, te invit sa-mi fii alaturi la modulul 5 al programului meu de mentoring Woman4Women. 

Analizeaza manifestarile fizice ale fricii

Cand a fost ultima oara cand te-ai simtit inconfortabil? Ce ai simtit mai exact? Unde in corp: in piept, in stomac? Atunci cand stii cum se manifesta disconfortul in corpul tau, iti e mai usor sa-ti dai seama cand esti in afara zonei de confort si asta iti permite sa te pui constient in situatii inconfortabile putin cate putin, dandu-ti timp si spatiu sa te deschizi din ce in ce mai mult.

Spune-ti constant ca esti curajoasa

Felul cum iti vorbesti te poate tine blocata in zona de confort. Atunci cand iti spui constant ca esti neinfricata si te poti descurca in orice imprejurare, obtii o noua perspectiva si ai mai mult curaj pentru a actiona. Repetandu-ti aceasta mantra in fiecare zi si imaginandu-te avand succes te poate ajuta sa-ti reprogramezi modul de gandire.

Inlocuieste gandurile reactive

De exemplu, daca de obicei te ofenseaza feedback-ul negativ pe care-l primesti la munca, alege sa-l asociezi mental cu un sfat constructiv pe care l-ai primit de la un prieten bun. Iar data viitoare cand ai instinctul de a refuza, nega sau bloca feedback-ul care nu-ti convine, opreste-te pentru un moment, respira adanc si imagineaza-ti ca e vorba de un sfat pretios, care te va ajuta sa-ti atingi potentialul.

Reviziteaza cele mai mari succese ale tale

Adesea la baza unui succes important sta o doza mare de curaj. Sa faci un pas in fata si sa-ti privesti propria frica drept in ochi nu e usor, dar te ajuta sa-ti dai seama de ce esti capabila de fapt. Cand esti blocata in zona de confort, familiaritatea iti este de fapt un fals prieten – un prieten pe care te bazezi, dar care nu-ti permite sa-ti atingi potentialul. Atunci cand te uiti in urma si treci in revista succesele de care te-ai bucurat de-a lungul timpului, iti amintesti ca toate au la baza faptul ca ai avut curaj sa risti.

Gaseste un motiv

E greu sa iesi din zona de confort daca nu ai un motiv serios sa faci asta. Da-ti timp sa te gandesti cum ar fi sa faci acest pas, ce ar insemna asta pentru dezvoltarea ta si unde te-ar putea duce. Ce ai obtine riscand? Daca te gandesti suficient de serios la asta, iti construiesti treptat curajul si inspiratia pentru a o face.

Fa-ti un obicei din a incerca mereu ceva nou

Atractia ta pentru lucrurile familiare incearca sa te protejeze de eventualitatea unui esec. Spune-ti ca si lucrurile noi si straine iti pot fi de ajutor, pentru ca te fac sa prinzi curaj treptat. Nu te forta si incepe cu lucruri mici. Du-te la un nou restaurant. Invita la o cafea un om pe care abia l-ai cunoscut. Du-te la un eveniment de networking unde nu cunosti pe nimeni. Incearca ceva nou saptamanal, eventual chiar in aceeasi zi in fiecare saptamana. Introdu-l in rutina ta. Vei fi socata sa vezi cat de repede schimbarea si noul devin mult mai putin intimidante.

Fa pasi mici

E normal ca mintea noastra sa se opuna schimbarii. Dar atunci cand o faci defalcat, iti pacalesti creierul. Asa ca gandeste-te la scopul tau si imparte-l in pasi mici. Concentreaza-te pe fiecare in parte. Aceasta abordare iti va da incredere si te va motiva sa continui pana ce obtii rezultatul final.

Compara posibilele rezultate

Intreaba-te, “Care e cel mai rau lucru care se poate intampla daca fac asta?” Apoi, “Dar cel mai bun?”. Ambele intrebari te ajuta sa-ti analizezi frica si disconfortul in mod logic si apoi sa te folosesti de energia scenariului pozitiv pentru a lua actiune.

Daca vrei sa afli mai multe despre cum iesi din zona de confort pentru a putea face lucrurile la care doar visezi, inscrie-te in programul de mentoring Woman4Women. Vei afla raspunsul la intrebari precum:

  • De ce imi doresc ce imi doresc?
  • Ce ma tine departe de ce imi doresc? Frica. Rusine. Teama de esec. Lipsa de incredere.
  • Cum depasesc obstacolele care imi stau in cale?
  • Metode ce te pot ajuta sa iesi din zona de confort. Regula de 5 secunde.

Foto: Alex Rosieanu